مدیر کل هواشناسی آذربایجان غربی در خصوص بروز برخی علائم مبنی بر بروز تغییرات اقلیمی در سطح استان هشدار داد.

فرخ مطلبی فر در گفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه ، در خصوص تغییرات مربوط به میانگین دمای فصلی آذربایجان غربی، گفت: بر اساس بررسیهای انجام شده بیشتری دمای فصل بهار مربوط به شهرستان سردشت در جنوب و کمترین دمای هوا در چالدران شمال آذربایجان غربی ثبت شده است.

وی با اشاره به اینکه مقایسه میانگین دمای هوا در فصل بهار با مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد که در اکثر ایستگاههای هواشناسی استان امسال دمای بالاتری نسبت به سال گذشته بروز کرده، اظهار داشت: این در حالی است که نسبت به دوره نرمال 18 سال گذشته نیز میانگین دمای هوای فصل بهار در استان به صورت جزئی افزایش یافته است.

مدیر کل هواشناسی آذربایجان غربی با اشاره به افزایش دما و کاهش چشمگیر میزان بارندگیها در سطح استان طی این مدت، ادامه داد: این روند بیانگر و نشانه های بروز تغییرات قابل توجه اقلیمی بوده که این موضوع باید مورد توجه ویژه دستگاههای مرتبط و اتخاذ تدابیر معقولانه برای مقابله با پیامدهای این نوع تغییرات و اتخاذ برنامه های سازنده در جهت پیشگیری از روند رو به رشد این تغییرات است.

افزایش بارندگی در آذربایجان غربی نسبت به بهار 91

مطلبی فر در خصوص تحلیل داده های مربوط به بارندگی ایستگاههای سینوپتیک آذربایجان غربی نیز اعلام کرد: میزان بارش بوقوع پیوسته در همه ایستگاهها به استثنای ایستگاه کهریز ارومیه طی بهار امسال نسبت به 3 ماهه اول سال گذشته افزایش یافته ولی در مقایسه با میانگین دوره نرمال 18 سال گذشته با کاهش چشمگیر بارشها در سطح استان مواجه بودیم.

وی با بیان اینکه طی سه ماهه اول امسال مردم چالدران بیشترین میزان افزایش بارندگی را شاهد بودند، ادامه داد: در این راستا در شهرستان چالدران به طور میانگین 239.9 میلیمتر بارندگی ثبت شده که این موضوع به همراه بیشترین بارش در طول شبانه روز در این شهرستان موجب بروز سیلابهای شدید و وارد آمدن خسارتهای زیاد به منازل، محصولات کشاورزی و تاسیسات و زیرساختهای شهری و روستایی شد.

مدیر کل هواشناسی آذربایجان غربی با اشاره به کاهش 28 درصدی میزان بارندگی طی این مدت نسبت به دوره میانگین بلند مدت در سطح استان، ادامه داد: میانگین بارش از مهرماه سال 91 تا پایان خردادماه امسال 375.9 میلیمتر بوده که میانگین بارش سطح استان با 104 میلیمتر بالغ بر 35 میلیمتر نسبت به بلند مدت کاهش یافته است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.