يزد با معرفي سه صنعتگر در رشته هاي سفال و سراميك، هنرهاي چوبي و طراحي سنتي ترمه در سومين نمايشگاه سراسري بازرگاني صنايع دستي خراسان شمالي شركت كرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد

يکي از افتخارات هر ملت، صنايع بومي و دستي آن کشور است، چرا که اين صنعت و به عبارتي اين هنرـ صنعت بي بديل و بي رقيب حاصل ذوق و هنر، سليقه، ابتکار و خلاقيت هنرمندان و صنعتگراني است که صبورانه آداب، سنن و رسوم و در يک کلام پيام فرهنگي نسل ها را در محصولات توليدي شان متجلي کرده و از آن پاسداري مي نمايد.

 معاون صنايع دستي اداره كل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان یزد ضمن لزوم  نقش و اهميت صنايع دستي به عنوان هنري مقدس ، صنعتي مستقل ، بومي و اصيل با جنبه هاي قوي كاربردي از جهات هنري ، فرهنگي ، اقتصادي ، اجتماعي و حتي سياسي گفت: شناسايي و معرفي صنايع دستي اصلي ترين سند هويت تاريخي ملت هاست چرا که بخشي از ميراث فرهنگي است.

محمد بهشتي نژاد در ادامه افزود: ديار كوير از ديرباز با طرح هاي  ترمه و سفال آشناست و  ابداع اين هنر و تلفيق آن در زندگي مي تواند بازتاب گسترش هنر و صنعت گذشتگان را به همراه داشته باشد.

وي در ادامه ضمن بيان اينكه:  ترمه از مهمترين دست بافت هاي سنتي مردم يزد است، تصريح كرد:  اين پارچه كه بيشتر به رنگ‌های عنابی، قرمز، سبز، نارنجی و مشکی ديده مي شود با نقش هاي متنوعي چون: بته جقه، گل‌های شاه عباسی، بته خرقه، شاخ گوزنی، امیری، راه راه (محرمات)، بته سروی و بته بادامی در جهان مشهور و معروف مي باشد.

اين مقام مسئول گفت: استقبال از حضور صنعتگران مختلف در رشته هاي سفال و سراميك، هنرهاي چوبي و از همه مهمتر طراحي سنتي ترمه نشان از تنوع و غناي فرهنگي يزد است كه علاوه بر استفاده از صنايع دستي به عنوان جنبه اقتصادي و حمايت صنعتگران، مي تواند بازكاوي طرح هاي سنتي در زندگي مدرن امروزي باشد.

گفتني است سومین نمایشگاه سراسری بازرگانی صنایع دستی خراسان شمالی به منظور معرفي پتانسيل هاي توليد صنايع دستي استان در محل منطقه نمونه ملی گردشگری بش قارداش- بجنورد از تاریخ 12 لغایت 16 شهريورماه  از ساعت 21-16 عصر براي بازديد علاقمندان داير می‌باشد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.