ما اعضاء اتحادیه جهانی زن مسلمان، همراهی خود را با نهضت‌های انقلابی مردم مسلمان منطقه در جهت اسلام‌خواهی و اصلاح امور امت اسلام اعلام می‌نماییم و جنایات دولت های استکباری غرب و دست‌نشاندگان آنان را علیه ملت‌های مسلمان محکوم می‌کنیم.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران،  بيانيه اختتاميه همايش اتحاديه جهاني زن مسلمان به شرح زیر منتشر شد.

بسمه تعالي

اعوذ بالله من الشيطان الرجيم

بسم الله الرحمن الرحيم

"من عمل صالحا من ذكر او انثي و هو مومن فلنحيينه حياه طيبه ولنجزينهم اجرهم باحسن ما كانوا يعلمون" (آيه 97 سوره نحل)

"هركس عمل صالح كند، در حالي كه مومن است، خواه مرد باشد يا زن، به او حيات پاكيزه مي‌بخشم، و پاداش آن‌ها را به بهترين اعمالي كه انجام دادند خواهيم داد." (آيه 97 سوره نحل)

آيه مذكور نگاه انسان شناسي اسلام را به خوبي به تصور مي‌كشد و براساس همين نگاه است كه مقام زن تعريف مي‌شود. توجه جدي و ارزش نهادن به مقام والاي زن مساله تازه‌اي نيست بلكه مطلبي است كه دين اسلام چهارده قرن پيش بدان توجه داشته است. از نظر اسلام زنان همانند مردان در تمامي عرصه‌ها مسئول و صاحب حق بوده و بايد مسئولانه سرنوشت خود و جامعه خويش را رقم زنند. امروزه زن مسلمان و متعهد در پي يافتن روش‌هاي درست و متقن بر اساس اسلام ناب محمدي صلي الله و عليه و آله در جهت مقابله با اسلام آمريكايي و سكولار است.

شكي نيست كه بانوان از جايگاه تربيتي مهمي در خانواده و جامعه برخوردارند و براساس اين جايگاه و اثر گذاري عميق كه از نهاد خانواده آغاز و تا بخش‌هاي مختلف اجتماع وسعت مي‌يابد تكاليف ويژه‌اي برعهده دارند. اينگونه است كه امام خميني (ره) رهبر فقيد انقلاب اسلامي ايران زنان را انسان ساز و جامعه ساز ناميده است.

لذا بديهي است براساس اهميت جايگاه زنان و تكليفي كه از آن نشات مي‌گيرد عرصه‌هاي متعددي براي عمل به تكليف مطرح شود؛ عرصه‌هايي همچون خانواده و تلاش در جهت استحكام بخشيدن به آن و مسئوليتي چون تربيت وجود دارد.

اهميت حضور سازنده و هوشمندانه زنان در جامعه و تكاليفي كه در آن بر عهده دارند از آن رو مورد تاكيد قرار مي‌گيرد كه در حال حاضر جامعه اسلامي در شرايط ويژه‌اي به سر مي‌برد و ضرورت دارد ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي پراكنده مسلمي در اقصي نقاط عالم در كنار هم قرار گرفته و امت واحده را استحكام بخشند. زمان در گردنه‌هاي حوادث سرنوشت‌ساز در حال عبور است و آنچه اين روزها بر يك افراد جامعه اسلامي به ويژه زنان واجب است توجه به مسئوليت‌هاي خود دراين برهه سرنوشت‌ساز و بهره‌گيري از تمامي امكانات مي‌باشد. امكاناتي همچون تشكل‌هاي مردم نهاد كه دشمن به جهت آگاهي از تاثيرگذاري آن‌ها به ويژه در شرايط موجود از سازمان‌هاي مردم نهاد غرب‌گرا براي دستيابي به اهداف خود و سعي در به انحطاط كشاندن زنان استفاده مي‌كنند و در اين راه، روش‌هاي پيچيده‌اي را به طور هماهنگ به كار مي‌گيرد لذا لازم است در برابر اين حركت مزدورانه دشمنان اسلام گام موثري برداشت و اين اقدام براي هريك از اعضاي جامعه اسلامي لازم است اما هرچه اين قدم‌ها هم‌سوتر و هماهنگ‌تر برداشته شود نتيجه مقبول‌تر خواهد بود و البته خداوند در اين راه ياور ياران خويش است.

از اين روست كه حضرت آيت الله العظمي خامنه‌اي، تمركز دشمنان بر مقوله زن به عنوان يكي از مباني هجوم سياسي- تبليغاتي سياستگزاران و برنامه‌ريزان غربي به نظام اسلامي را، علت ضرورت توجه كامل انديشمندان اسلامي به مقوله زن خواندند چراكه نگاه غرب به زن، گمراهي و ضلالتي عميق و بزرگ‌ترين اهانت و ضربه به كرامت وي است علاوه بر آنكه غربي‌ها، بحث زن را با شدت مطرح مي‌كنند اما اسمي از خانواده نمي‌آوردند چراكه بحث خانواده از نقاط ضعف بارز آن‌هاست.

بنابر همين ضرورت بود كه در بيست و ششمين كنفرانس وحدت اسلامي در تاريخ 16 ربيع‌الاول 1343 هجري قمري در حضور انديشمندان جهان اسلام تشكيل اتحاديه جهاني زن مسلمان به تصويب رسيد. بدين منظور همايش با حضور جمع كثيري از زنان فرهيخته وفعال جهان اسلام در روز اول ذي‌القعده 1343 برگزار گرديد اساسنامه اين اتحاديه پس از بحث و بررسي تصويب شد.

حاضران در اين اجلاس پس از بررسي راه‌هاي تعامل تشكل‌هاي مردم نهاد بانوان با اتحاديه جهاني زن مسلمان در راستاي گسترش فرهنگ تقريب در جامعه بانوان مسلمان بر محورهاي زير تاكيد كردند:

- محور 1: نقش سازمان‌هاي مردم نهاد زنان در راستاي تقويت و توسعه فرهنگ تقريب و وحدت امت اسلامي

1-1 تبيين سياست‌ها و راهبردهاي مشترك در جهت تحقق و توسعه هماهنگ جامعه بانوان مسلمان در كشورها

1-2 تعامل تشكل‌هاي مردم نهاد بانوان با اتحاديه جهاني زن مسلمان

- محور 2: سازمان‌هاي مردم نهاد زنان، فرصت‌ها و چالش‌ها

2-1 راه‌هاي تاثيرگذاري سازمان‌هاي مردم نهاد زنان، بر جامعه بين‌الملل

2-2 مشكلات و موانع تاثيرگذاري سازمان‌هاي مردم نهاد در جهت ارتقاء جايگاه زنان در جهان

شركت كنندگان در اين همايش در راستاي گسترش فرهنگ تقريب در جامعه بانوان مسلمان بر محورهاي زير تاكيد كردند:

1. ضرورت توجه جدي به اصل پراهميت وحدت بين مسلمين درجه مقابله با توطئه‌هاي دشمنان.

2. ايجاد فرصت‌هاي بيشتر و فراهم نمودن ظرفيت‌هاي متعدد در تمام نقاط جهان براي مردم به منظور آشنا نمودن آنان با دين مبين اسلام و به ويژه نوع نگرش آنان به زن.

3. ايجاد زمينه‌هاي ارتباط موثر و مستمر زنان فعال و نخبه جهان اسلام با يكديگر در جهت هم افزايي قدرت تشكل‌هاي زنان مسلمانان.

4. توجه به ضرورت فراهم نمودنزمينه هاي ارتباط گسترده و نظام‌مند ميان انديشمندان كشورهاي اسلامي و تبادل اطلاعات و آرا و آثار آنان با يكديگر در زمينه‌ تهديدها و فرصت‌هاي موجود در برابر جهان اسلام و تاكيد بر اهميت اين همياري وتاثيرات مثبت آن در بدنه جامعه اسلامي

5.تاکید بر برگزاری نشست‌های متعدد بین‌المللی با هدف هم‌اندیشی زنان فعال و نخبه جهان اسلامی به منظور بررسی موانع و مشکلات پیش روی آنان و تلاش در جهت دستیابی به راهکارهای مناسب

در جمع‌بندی نهایی شرکت‌کنندگان محترم همایش جهانی زن مسلمان موارد زیر را تصویب نمودند:

1-ایجاد دبیرخانه دائمی اتحادیه جهانی زن مسلمان در تهران

2-برگزاری سالانه این همایش در کشورهای داوطلب

3-راه‌اندازی پایگاه اطلاع‌رسانی مشترک تشکل‌های مردم‌نهاد زنان جهان اسلام

4-تشکیل کارگاه‌های آموزشی مرتبط با شرایط روز جهان اسلام در کشورهای اسلامی

5-تلاش در جهت انسجام بخشیدن تشکلات مشابه برای حضور فعال و موثر در مجامع بین‌المللی

6-تهیه سند جامع حقوق و مسئولیت‌های زن مسلمان

همچنین شرکت‌کنندگان "همایش جهانی زن مسلمان" با توجه به وضعیت فعلی جهان اسلام و ملت‌های مسلمان موارد زیر را مورد تاکید قرار دادند:

-ما اعضاء اتحادیه جهانی زن مسلمان، همراهی خود را با نهضت‌های انقلابی مردم مسلمان منطقه در جهت اسلام‌خواهی و اصلاح امور امت اسلام اعلام می‌نماییم و جنایات دولت های استکباری غرب و دست‌نشاندگان آنان را علیه ملت‌های مسلمان محکوم می‌کنیم.

-ما در اتحادیه جهانی زن مسلمان توطئه فتنه جنگ مذهبی و قومی که توسط امریکا و اسرائیل و همدستان محلی آنان در بسیاری از کشورهای اسلامی بویژه سوریه، عراق، پاکستان، میانمار، و بحرین و مصر به راه افتاده است را محکوم می‌کنیم و اعلام می‌داریم مهمترین وظیفه شرعی و عقلی همه مسلمانان، تحکیم وحدت اسلامی و مقابله با توطئه‌ ایجاد تفرقه و خصومت مذهبی و قومی میان جامعه مسلمین است.

اکنون که ملت‌های مسلمان و مظلوم جهان مورد تهدید و آزار دست‌نشاندگان دولت‌های استکباری قرار می‌گیرند سکوت مجامع بین‌المللی و نهادهای حقوق بشری را غیرقابل قبول دانسته و این سکوت را یاری‌ کننده دشمنان آزادی و انسانیت می‌دانیم.

ما معتقدیم ناآرامی‌هایی که در کشورهای منطقه صورت می‌گیرد از سوی استکبار جهانی و به ویژه آمریکا و اسرائیل هدایت می‌شود تا خط مقدم مقابله با دشمن صهیونیستی یعنی خط مقاومت را متزلزل نماید.

زنان مسلمان از حرکت‌های عدالت‌خواهانه دیگر ملت‌های جهان حمایت می‌نمایند و اعلام می‌دارند که پشتیبان مردم مظلوم و ستمدیده جهان در راستای تحقق عدالت هستند.

زنان عضو اتحادیه جهانی زن مسلمان از سازمان همکاری کشورهای اسلامی می‌خواهند نسبت به مطالبات به حق مردمی در کشورهای مسلمان برخورد موثرتری داشته باشند و زمینه را برای ثبات و استحکام کشورهای اسلامی با در نظر گرفتن حضور همه جانبه مردم در فرایند اداره کردن کشورشان فراهم نمایند.

"والمومنون والمومنات بعضهم اولیاء بعض یامرون بالمعروف وینهون عن‌المنکر و یقیمون الصلاة و یوتون الزکاة و یطیعون الله و رسوله اولئک سیرحمهم ‌الله ان‌الله عزیز حکیم"

"و مردان و زنان مومن همه یاور و دوستدار یکدیگرند، خلق را به نیکو وادار و از کار زشت منع می‌کنند و نماز به پا می‌دارند و زکات می‌دهند و حکم خدا و رسول او را اطاعت می‌کنند، آنان را البته خدا مشمول رحمت خود خواهد گردانید، که خدا صاحب اقتدار و درست کردار است".

انتهای پیام/


برچسب ها: صالح ، مومن ، پاکیزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار