آيت‌الله سيدحسن طاهري خرم آبادي از ياران امام(ره) و رهبري امروز در حالي به سراي باقي شتافت كه در طول عمر با بركت خود خدمات شاياني را به انقلاب اسلامي ارائه كرد.

به گزارش گروه سياسي باشگاه خبرنگاران به نقل از پورتال شوراي نگهبان، آيت‌الله سيد حسن طاهري خرم‌آبادي از ياران امام و رهبري امروز در حالي به سراي باقي شتافت كه در طول عمر با بركت خود خدمات شاياني را به انقلاب اسلامي ارائه كرد.
 
حضرت آيت‌الله سيد حسن طاهري خرم آبادي در روز اول‌ خرداد ماه‌ 1317 هجري‌ شمسي‌ در خرم‌آباد به‌ دنيا آمد. پدرش‌ مرحوم‌ حاج‌ سيد حيدر طاهري‌ خرم‌آبادي‌ از شاگردان‌ برجسته‌ مرحوم‌ آيت‌الله‌ حاج‌ شيخ‌ عبدالكريم‌ حائري‌ يزدي‌ و از دوستان‌ نزديك‌ حضرت‌ امام‌(ره‌) و آيت‌الله‌ گلپايگاني‌(ره‌) بود كه‌ پس‌ از سال‌ها تحصيل‌ و بهره‌ بردن‌ از محضر عالمان‌ بزرگ‌ حوزه‌ علميه‌ اصفهان‌، مشهد و قم‌ با درخواست‌ مردم‌ شريف‌ خرم‌ آباد به‌ زادگاه‌ خود بازگشت‌ و تا آخر عمر به‌ رتق‌ و فتق‌ امور مردم‌ همت‌ گماشت‌.
 
از ويژگي‌هاي‌ بارز مرحوم‌ حاج‌ سيد حيدر برخورداري‌ از محبوبيت‌ فراوان‌ بين‌ مردم‌ و علماي‌ شهر، حلم‌ و بردباري‌ و عدم‌ علاقه‌ به‌ زخارف‌ دنيا و ماديات‌ بود. آيت‌الله‌ سيد حسن‌ طاهري‌ خرم‌ آبادي‌ كه‌ شيفتگي‌ زائدالوصفي‌ به‌ پدر داشت‌، در سن‌ 9 سالگي‌ مجبور به‌ بردوش‌ كشيدن‌ داغ‌ هجرت‌ پدر شد و اين‌ يتيمي‌ زودهنگام‌ در پرورش‌ و استواري‌ آينده او تأثير بسزايي‌ داشت‌. مادر او نيز كه‌ زني‌ پاكدامن‌ و از طائفه اشعريون‌ قم‌ بود، در حدود سال‌ 1360 شمسي‌ دار فاني‌ را وداع‌ گفت‌.
 
آيت الله‌ طاهري‌ خرم‌ آبادي‌ تحصيلات‌ خود را در يكي‌ از دبستانهاي‌ خرم‌ آباد آغاز كرد. وي‌ اصرار داشت‌ كه‌ با لباس‌ روحانيت‌ به‌ مدرسه‌ برود؛ اما بسياري‌ از معلمان‌ شديداً با اين‌ مسئله‌ مخالف‌ بودند كه‌ پشتيباني‌هاي‌ مرحوم‌ حجت الاسلام‌ والمسلمين‌ حاج‌ سيد احمد طاهري‌، عموي‌ وي آنها را وادار به‌ سكوت‌ مي‌كرد. وي‌ در همان‌ دوره دبستان‌، با ديگر شاگردان‌ مدرسه‌ به‌ مناظره‌ درباره‌ مسائلي‌ چون‌ علم‌ و ثروت‌ مي‌پرداخت‌ و گاهي‌ كه‌ نماز جماعت‌ برپا مي‌شد، امامت‌ آن‌ را به‌ عهده‌ مي‌گرفت‌. با پايان‌ يافتن‌ دوره‌ ابتدايي‌ به‌ مدرسه‌ علميه‌ كماليه‌ رفت‌ و طي‌ دو سال‌ جامع‌ المقدمات‌ و سيوطي‌ را فرا گرفت‌. سپس‌ به‌ همراه‌ مادر خود به‌ قم‌ عزيمت‌ كرد تا تحصيلات‌ حوزوي‌ خود را در آن‌ ديار عالم‌ پرور ادامه‌ دهد.
 
در نخستين‌ روز سكونت‌ در قم‌، به‌ حرم‌ مطهر حضرت‌ معصومه‌(س‌) آمد و در كنار صحن‌ بزرگ‌، مشغول‌ وضو گرفتن‌ شد كه‌ ناگاه‌ چهره‌اي‌ ملكوتي‌ او را به‌ خود جلب‌ كرد. بي‌ اختيار از يكي‌ از طلاب‌ پرسيد: اين‌ آقا كيست‌؟ و او پاسخ‌ داد: حاج‌ آقا روح‌ الله‌ خميني‌! بدين‌ ترتيب‌ از همان‌ آغاز ورود به‌ قم‌، شيفته‌ امام‌(ره‌) شد و بعدها به‌ سبب‌ رفاقت‌ نزديك‌ امام‌(ره‌) با پدرش‌، مورد تفقد و عنايت‌ ويژه‌ ايشان قرار گرفت‌.
 
آيت الله‌ طاهري‌ خرم‌ آبادي‌ در دوره تحصيل‌ خود از محضر استادان‌ و عالمان‌ برجسته‌اي‌ كسب‌ فيض‌ كرد كه‌ حوزه‌هاي‌ علميه‌ خاطره مبارزات‌ و مجاهدت‌هاي‌ آنان‌ را هرگز از خاطر نمي‌زدايد.
 
آيت الله‌ طاهري‌ خرم‌ آبادي‌ پس‌ از تبعيد امام‌، در درس‌ آقايان‌ گلپايگاني‌ شيخ‌ مرتضي‌ حائري‌ و داماد شركت‌ كرد و از محضر مرحوم‌ حاج‌ آقا حسن‌ فريد اراكي‌ بهره‌هاي‌ فراوان‌ برد.
 
در بخش‌ فلسفه‌ نيز وي منظومه‌ ملاهادي‌ سبزواري‌ را نزد مرحوم‌ آيت الله‌ حاج‌ آقا مصطفي‌ خميني‌ و آيت الله اميني‌ آموخت‌. اشارات‌ و الهيات‌ شفا را نزد آيت الله جوادي‌ آملي‌ و مقداري‌ از اسفار را نزد مرحوم‌ علامه‌ طباطبايي‌ فرا گرفت‌. بخشي‌ از اسفار را نيز در محضر آيت الله شهيد مطهري‌ خواند.
 
فعاليت‌هاي‌ علمي‌ و فرهنگي‌
 
آيت الله طاهري‌ خرم‌ آبادي‌ در سال‌هاي‌ متمادي‌ حضور در حوزه‌ علميه‌ قم‌، خدمات‌ علمي‌ و فرهنگي‌ شاياني‌ را به‌ اين‌ حوزه سترگ‌ تقديم‌ داشته‌ است‌. در بخش‌ تدريس‌ وي بسياري‌ از كتب‌ دوره‌ سطح‌ را به‌ نوآموزان‌ حوزه‌ درس‌ داده‌ است‌ و هم‌ اكنون‌ نيز به‌ تدريس‌ درس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ مشغول‌ است‌ و طلاب‌ و فضلاي‌ بسياري‌ را به‌ جامعه علمي‌ و فقهي‌ كشور ارزاني‌ داشته‌ است‌.
در كنار تدريس‌ از سالهاي‌ پيش‌ از انقلاب‌ تاكنون‌ در نشريات‌ گوناگوني‌، مقاله‌هاي‌ جامع‌ علمي‌ و سياسي‌ خود را به‌ چاپ‌ رسانده‌ است‌ كه‌ برخي‌ از آنها به‌ صورت‌ كتاب‌ منتشر شده‌ است‌.
برخي‌ از كتاب‌هايي‌ كه‌ ايشان‌ تاكنون‌ به‌ رشته‌ تحرير در آمده به اين شرح‌ است‌:
 
1ـ رساله في‌ صله‌ الرحم‌ و قطعيت‌ها
 
2ـ رساله في‌ مقدار المهر
 
3ـ مسأله ولايه الفقيه‌ في‌ كلام‌ الشيخ‌ الانصاري‌
 
4ـ اسلام‌ و مسائل‌ اجتماعي‌
 
5ـ ولايت‌ فقيه‌ و حاكميت‌ ملت‌
 
6ـ جهاد در قرآن‌
 
7ـ رساله‌اي‌ در عموم‌ حجيت‌ بينه‌
 
فعاليت‌هاي‌ سياسي‌:
 
زندگي‌ عالمان‌ مجاهد در عصر ما همواره‌ با مبارزه‌ با رژيم‌ منحوط‌ پهلوي‌ همراه‌ بوده‌ است‌. آيت الله طاهري‌ خرم‌ آبادي‌ نيز چون‌ ديگر عالمان‌ عصر خويش‌ و مانند پير و مراد و مقتداي‌ خويش‌، حضرت‌ امام‌ خميني‌(ره‌) حكومت‌ ننگين‌ پهلوي‌ و سكوت‌ در مقابل‌ ستم‌هاي‌ آن‌ را برنمي‌تابيد و روز و شب‌ را به‌ مبارزه‌ با آن‌ مي‌گذراند. سخنراني‌ها، نامه‌ها و اعلاميه‌ها، به‌ زندان‌ رفتن‌ها و شكنجه‌ شدن‌هاي‌ وي‌ نقش‌ مهمي‌ در پيشبرد انقلاب‌ و پيروزي‌ آن‌ ايفا مي‌كرد كه‌ ذكر نمونه‌ها و شرح‌ آن‌، در اين‌ مختصر نمي‌گنجد.
 
در سال‌ 1341 شاه‌ و عوامل‌ آن‌ لوايح‌ ششگانه‌اي‌ را با ظاهر اصلاحات‌ و ايجاد رفاه‌ براي‌ مردم‌ تدوين‌ كردند و مي‌خواستند آن‌ را به‌ رفراندوم‌ بگذارند. امام‌(ره‌) كه‌ به‌ خوبي‌ از حيله‌ها و عوام‌فريبي‌هاي‌ شاه‌ اطلاع‌ داشت‌، مخالفت‌ خود را با لوايح‌ اعلام‌ كرد و به‌ آيت الله طاهري‌ خرم‌ آبادي‌ نيز دستور داد كه‌ به‌ خرم‌ آباد برود و مسائل‌ مطرح‌ شده‌ را با علما و مردم‌ آن‌ ديار در ميان‌ بگذارد.
 
تلاش‌ آيت الله طاهري‌ خرم‌ آبادي‌ در آن‌ روزگار براي‌ رساندن‌ پيام‌ امام‌(ره‌) و گرد هم‌ آوردن‌ علماي‌ خرم‌ آباد و تصميم‌گيري‌ براي‌ مسائل‌ پيش‌ آمده‌، نقطه عطفي‌ در مبارزات‌ وي است. همچنين‌ او پس‌ از مدتي‌ به‌ قم‌ رفت‌ و گزارش‌ مذاكرات‌ علما و جريان‌هاي‌ پيش‌ آمده‌ در شهر را به‌ اطلاع‌ امام‌(ره‌) رساند.
 
وي‌ در اوايل‌ سال‌ 1342 به‌ منظور تبليغ‌ و در آستانه‌ ماه‌ محرم‌، تصميم‌ به‌ عزيمت‌ به‌ كاشان‌ گرفت‌ و آن‌ را با امام‌(ره‌) در ميان‌ گذاشت‌. امام‌(ره‌) موافقت‌ فرمودند و پيام‌هايي‌ براي‌ علماي‌ كاشان‌ با موضوعيت‌ جريان‌هاي‌ پيش‌ آمده‌ و ضرورت‌ مبارزه‌ با رژيم‌ شاه‌ دادند. وي‌ ضمن‌ رساندن‌ اين‌ سخنراني‌هاي‌ مهم‌ و افشاگرانه‌اي‌ را در ايام‌ ماه‌ محرم‌ انجام‌ داد كه‌ شور عجيبي‌ در مردم‌ كاشان‌ ايجاد كرد و ساواك‌ و عوامل‌ رژيم‌ پهلوي‌ را هراسناك‌ ساخت‌. همچنين‌ سخنراني‌ وي‌ پس‌ از حادثه‌ پانزدهم‌ خرداد در حرم‌ مطهر حضرت‌ معصومه‌(ع‌) در حمايت‌ از امام‌(ره‌) و محكوم‌ كردن‌ جنايات‌ رژيم‌، در كارنامه‌ مبارزاتي‌ او مي‌درخشد.

در طول‌ سال‌هاي‌ مبارزه‌، آيت الله طاهري‌ خرم‌ آبادي‌، بارها و بارها مورد تعقيب‌ ساواك‌ قرار گرفت‌ و بارها تبعيد يا زنداني‌ شد اما بينش‌ صحيح‌ وي‌ از انقلاب‌ و همچنين‌ اطاعت‌ محض‌ از امام‌(ره‌) و علاقه وافر به‌ ايشان‌، تبعيد و زندان‌ و... را بر وي هموار مي‌ساخت‌.

آيت‌الله طاهري‌ خرم‌ آبادي‌ در حدود سال‌ 56 به‌ عضويت‌ رسمي‌ جامعه‌ مدرسين‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌ درآمد، هر چند پيش‌ از آن‌ نيز در فعاليت‌هاي‌ مبارزاتي‌ با اعضاي‌ اين‌ مركز همكاري‌ داشت‌.

فعاليت‌هاي‌ سياسي‌ آيت‌الله طاهري‌ خرم‌ آبادي‌ به‌ پيش‌ از انقلاب‌ محدود نيست‌.
 
وي پس‌ از پيروزي‌ شكوهمند انقلاب‌ اسلامي‌ نيز در مسئوليت‌هاي‌ گوناگون‌ به‌ ايفاي‌ نقش‌ پرداخت و خدمات‌ ارزشمندي‌ را در عرصه‌هاي‌ گوناگون‌ به‌ انجام‌ رساند. برخي‌ از فعاليت‌هاي‌ او پس‌ از پيروزي‌ انقلاب‌ بدين‌ شرح‌ است‌:
 
1ـ عضويت‌ در مجلس‌ خبرگان‌ قانون‌ اساسي‌ به‌ نمايندگي‌ از مردم‌ لرستان‌
2ـ عضويت‌ در جامعه‌ مدرسين‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌
3ـ نمايندگي‌ امام‌ در امور حج‌ و زائران‌ بيت‌الله‌ الحرام‌
4ـ نمايندگي‌ حضرت‌ امام‌ در سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامي‌ در سال‌ 1360
5ـ نمايندگي‌ امام‌ در پاكستان‌
6ـ عضويت‌ در مجلس‌ خبرگان‌ رهبري‌ و عضويت‌ در هيئت‌ رئيسه آن‌
7ـ امامت‌ جمعه‌ موقت‌ تهران‌ با حكم‌ مقام‌ معظم‌ رهبري‌
8- مسئول مجمع مشورتي فقهي شوراي نگهبان در قم.
انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار