آنوبانی نی یکی از قدیمی ترین نقش برجسته های جهان است که در 120 کیلومتری کرمانشاه و در شهرستان سرپل‌ذهاب بر صخره‌ای معروف به میان‌کل قرار دارد که مملو از رازهای سر به مهر است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

 معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه گفت: نقش برجسته آنوبانی نی قدیمی ترین نقش برجسته خاورمیانه و از کهن ترین نقش برجسته های جهان به شمار می آید.

مرادی بیبستونی  با بیان اینکه این نقش برجسته در تنگه «کله گاری» سرپلذهاب قرار دارد، افزود: در این تنگه نقوش مختلفی از دوران لولوبی ها تا دوران اشکانیان را داریم که هر کدام از آنها دارای ارزش تاریخی فرهنگی بسیار قابل توجهی است.

این مقام مسئول در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، گفت: نقش برجسته آنوبانی نی بسیار شبیه کتیبه داریوش بزرگ در بیستون است و تفاوت آنها در ابزارهایی است که پادشاهان این دو اثر تاریخی به دست گرفته اند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از تفاوتهای این دو نقش برجسته، تصاویر اسرای دربند کشیده شده مقابل نقش پادشاه است که در نقش برجسته آنوبانی نی، اسرا کاملا برهنه هستند اما در کتیبه بیستون اسرا دارای لباس هستند و از آنجایی که آثار تاریخی ایرانیان در تمامی ادوار هیچ گاه انسان کاملا برهنه را نشان نداده اند، می توان این احتمال را داد که اسرای نقش برجسته آنوبانی نی ایرانی نبوده و احتمالا میان رودانی و یا یونانی بوده اند.

مرادی بیستونی خاطرنشان کرد: تنها مجسمه تاریخی کاملا برهنه موجود در ایران مربوط به مجسمه هرکول از دوران سلوکیان می باشد که در بیستون قرار دارد.

معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه با اشاره به اطلاعات جدید به دست آمده از کتیبه آنوبانی نی، گفت: در هر کتیبه و نقش برجسته ای جای تحقیق و پژوهش همواره وجود دارد و ما از پژوهشگران و دانشمندان باستان شناس در این راه حمایت خواهیم کرد./س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.