"محمدرضا شجريان" در نشست نمايشگاه سازهاي ابداعي خود گفت: سازهاي ابداعي‌ام از قابليت تك‌نوازي برخوردار است.

به گزارش خبرنگار حوزه موسيقي باشگاه خبرنگاران حاضر در نشست نمايشگاه سنتور و سازهاي ابداعي "محمدرضا شجريان" در خانه موسيقي، "محمدرضا شجريان" در اين نشست گفت: هدفم از ساخت اين سازهاي ابداعي اين بود كه اين سازها براي اجراي آثاري ايراني در قالب اركستري متشكل از سازهاي تماما ايراني قرار بگيرد زيرا گاهي اوقات ديده مي‌شد كه تمامي سازهاي موجود در يك اركستر براي اجراي يك اثر موسيقايي ايراني چندان مناسب و مكمل يكديگر نيستند. 

وي اظهار داشت: براي سازهايي كه ساخته‌ام نوازنده‌هايي متناسب با آنها را در نظر مي‌گيرم و نوازندگان باهوش و خلاق خيلي زود شيوه نواختن يك ساز را پيدا مي‌كنند. 

"شجريان" تصريح كرد: سازهاي ابداعي من قابليت تك‌نوازي نيز دارد و با توجه به اينكه مي‌خواستم سازهايي متناسب با سازهاي سنتي ايراني توليد كنم در ساخت اين سازها اين نكته را در نظر گرفتم كه آنها را با رنگ صداي شرقي و متشكل از پوست بسازم. 

وي تصريح كرد: در اين نمايشگاه از بين سازهاي ابداعي‌ام 12 سنتور را به همراه 18 ساز ديگر براي علاقه‌مندان عرضه مي‌كنم و تا اين لحظه هنوز قيمت سازها را تعيين نكرده‌ام زيرا تلاشم بر اين است كه پايين‌ترين قيمت‌ها را براي سازهاي ابداعي‌ام در نظر بگيرم كه حتي نوازندگاني كه اوضاع مالي چندان مطلوبي هم ندارند بتوانند از آنها استفاده كنند. 

"شجريان" اظهار داشت: مهمترين نكته در يك ساز اين است كه نوازنده از آن راضي باشد و تصور مي‌كنم نوازنده خود بايد ادوات جانبي يك ساز را پيدا كند، زيرا نوازنده به ساز اعتبار مي‌دهد و آرشه و جنس آرشه را انتخاب مي‌كند. 

وي تصريح كرد: هنگام ظاهر شدن ساز روي صحنه اجرا بسياري از جوانان با آن ارتباط برقرار مي‌كنند اما هنگاميكه آن ساز در تلويزيون نمايش داده نمي‌شود نمي‌توان با آن ارتباط برقرار كرد و از اين جهت 5 سالي كه روي صحنه نرفتم لطمه بزرگي بود زيرا فرصتي براي شناخت اين سازها بوجود نيامد. 

"شجريان" افزود: با حضور "عليجنتي" به عنوان وزير ارشاد و "علي مرادخاني" به عنوان معاونت هنري ارشاد اميدوارم شرايط بهتري به وجود آيد و بتوانم به زودي كنسرت‌هايي را برگزار و آلبوم‌هايي را منتشر كنم. 

وي تصريح كرد: موسيقي من موسيقي تفكر است و غمناك نيست زيرا اين نوع موسيقي را به دليل زنده كردن خاطرات گذشته و همچنين برگرداندان انسان به عصر خويش بيشتر دوست دارم. 
وي خاطر نشان كرد: از جمله سازهاي ابداعي‌ام مي‌توان به "تندر"، "شهر آشوب"، "دل و دل" اشاره كرد. 

وي افزود: نمايشگاه سازهاي ابداعي 22 تا 28 شهريور در دو نوبت بازديد 10 تا 13 و 14 تا 20 در خانه هنرمندان برگزار مي‌شود./ي2
برچسب ها: شجریان ، موسیقی ، خواننده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار