رییس اداره جنگل داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر گفت: در سال کاری 1391- 1392 در مجموع یک هزار و 690 هکتار عملیات مراقبتی جنگل کاری های سنواتی طرح های جنگل داری در غرب مازندران انجام شد

 

خدابخش در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری افزود: این عملیات شامل سله شکنی و حذف علف های هرز و آزاد کردن و همچنین مرمت حصارکشی ها بوده است.

وی با اشاره به این که بعد از جنگل کاری باید تا پنج سال عملیات مراقبتی صورت گیرد، تصریح کرد: پس از این مدت، نهال ها به اندازه و رشد مطلوب می رسند و بدون مراقبت خاصی می توانند مراحل بعدی رویشی خود را سپری کنند و با اتمام عملیات مراقبتی عملیات پرورشی آغاز می شود.

رییس اداره جنگل داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر گفت:

مهم ترین عوامل نابودی نهال ها را در عرصه های جنگل کاری شده، حضور دام در جنگل و فعالیت پستانداران وحشی بیان کردو افزود:دام با خوردن جوانه انتهایی و سرچر کردن نهال موجب نابودی آن یا خسارت شدید به شکل طبیعی نهال می شود به نحوی که چنین نهالی در سال های بعد هرگز به درختی مرغوب تبدیل نخواهد شد.

خدابخش تصریح کرد: جانورانی همچون شوکا و گوزن و گراز هم از عوامل تخریب جنگل کاری ها به شمار می روند که نقش تخریبی شوکا بیش از بقیه است.

حوزه منابع طبیعی غرب مازندران، از رُویان تا رامسر را در بردارد و شامل 313 هکتار جنگل و 197 هزار هکتار مرتع است./س

برچسب ها: مراقبت ، جنگل ، غرب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.