وزير راه و شهرسازي در اجلاس بين المللي حمل و نقل و ارتباطات در استانبول تصريح كرد: در حال برنامه ريزي براي افزايش ميزان ترانزيت كالا تا ميزان 50 ميليون تن در سال مي باشيم.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از مركز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت راه و شهرسازي، عباس آخوندي كه در يازدهمين اجلاس بين المللي حمل و نقل و ارتباطات در استانبول سخن مي‌گفت با اشاره به امضاي موافقتنامه هاي حمل ونقلي با بيش از 50 كشور جهان بيان داشت: جمهوري اسلامي ايران با ،عضويت در كنوانسيون ها و سازمان هاي بين المللي و دارابودن بيش از 600 شركت حمل ونقل بين المللي كالا، توانايي پاسخ به تقاضاي بازارهاي جهاني را دارد.

وي يادآور شد: در سال 2012 ميلادي بيش از 820 هزار دستگاه كاميون‌هاي ايراني و خارجي از مرزهاي جمهوري اسلامي ايران تردد كرده‌اند و حدود 12 ميليون تن كالا از طريق ريل و جاده از قلمرو جمهوري اسلامي ايران ترانزيت گرديده و در حال برنامه ريزي براي افزايش ميزان ترانزيت كالا تا ميزان 50 ميليون تن در سال مي باشيم.

وزير راه و شهرسازي اظهار داشت: به لحاظ موقعيت جغرافيايي جمهوري اسلامي ايران ، مسيرها و كريدورهاي حمل ونقل بين المللي بسياري كه ارتباط تجاري و ترانزيتي بين آسيا و اروپا را ميسر مي سازند از گذشته هاي بسيار دور تا امروز از قلمرو جمهوري اسلامي ايران عبور كرده‌اند.

وي افزود: مهمترين مسيرها و كريدورهاي حمل ونقل بين المللي در ايران شامل شاخه جنوبي كريدور تراسيكا با 13 كشور عضو، كريدور حمل ونقل بين المللي شمال ـ جنوب با 14 كشور عضو، جاده ابريشم، كريدور شرق ـ غرب ، شبكه بزرگراه‌هاي آسيايي و شاخه جنوبي كريدور سه گانه آلتيد كه در راستاي تامين شرايط حمل و نقل مناسب شبكه حمل و نقل جمهوري اسلامي ايران با 24 مرز ترانزيتي فعال جاده اي ، 5 مرز ريلي و 11 بندرتجاري بزرگ در كنار مجموعه‌اي از بنادر كوچك ارتباط حمل ونقل بين المللي را براي كشورهاي منطقه ايجاد كرده است .

وزير راه و شهرسازي ابراز داشت: هم اكنون شبكه حمل ونقل جاده اي جمهوري اسلامي ايران داراي بيش از 80 هزار كيلومتر راه اصلي و فرعي مي باشد كه از اين ميان بالغ بر 15000 كيلومتر آزاد راه و بزرگراه مي باشند و بيش از 20000 كيلومتر شامل شبكه راههاي ترانزيتي كشور مي‌باشد.

آخوندي كه در يازدهمين اجلاس بين المللي حمل و نقل و ارتباطات در استانبول سخن مي‌گفت، بيان داشت: به ياد آوريم جاده ابريشم به عنوان پلي بين آسيا ، اروپا در تبادلات تجاري و تمدن جهان نقش بسزايي ايفا كرده است كشورهاي منطقه جاده تاريخي ابريشم با دارابودن پيشينه تاريخي ، جمعيت بالا ، منابع طبيعي گسترده توانايي بالقوه اي براي افزايش سطح همكاري هاي تجاري بيش از حد كنوني را دارند و احياي تجارت بي‌مانند گذشته در منطقه در انتظار حمايت دولت ها و سازمانهاي بين المللي مي باشد.

وي اظهار اميدواري كرد: با توجه به اين اصل كه تجارت مقوله اي است جهاني و
بايد از قواعد تجارت جهاني تبعيت نمايد كشورهاي حاضر دراين اجلاس حضوري فعال در عرضه تجاري در بين خود و در سطح بين الملل داشته باشند چرا كه امروزه تجارت بين المللي و بازرگاني خارجي صرفنظر از توجيهي كه براي برآورده كردن نيازهاي حياتي و ضروري مردم كشورها دارد ، به عنوان روشي جهت ادامه رشد و تكامل صنعتي و به طور كل توسعه اقتصادي كشورها مطرح مي باشد.
 
وزير راه وشهرسازي اضافه كرد: در همين راستا جمهوري اسلامي ايران ، توسعه زيربناهاي حمل ونقلي خود را چه در حمل ونقل جاده اي ، ريلي و هوايي از اهداف خود در برنامه هاي مدون توسعه اقتصادي ، اجتماعي و فرهنگي قرار داده است و استفاده از توانايي بخش خصوصي از نكات برجسته تحقق اين هدف مهم است.

آخوندي با بيان برنامه هاي آتي خود براي توسعه حمل و نقل كشورمان تصريح كرد: ايجاد تمايل براي سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي توسط بخش خصوصي در حوزه حمل و نقل جاده‌‌اي ، ريلي ، هوايي و دريايي، بهبود كسب و كار در حوزه بازار حمل و نقل، كاهش مداخلات دولتي در حوزه بهره برداري از بنگاه هاي اقتصادي كه واجد منافع دولتي نباشند وايجاد يكپارچگي در حمل ونقل و اتصال كرانه هاي اقتصادي يا پس كرانه هاي متمم آن از جمله برنامه‌هاي آتي است.

وي ادامه داد: ديگر برنامه‌هاي مدنظر ايجاد يكپارچكي در عمليات حمل ونقل به منظور ايفاي نقش بين المللي آن در توسعه ملي، ارتقاي سطح خدمات و افزايش تراز رضايت مندي بهره گيران از خدمات حمل و نقل، افزايش سهم حمل ونقل در توليد ناخالص ملي وتوسعه پروژه هاي حمل و نقل كشور بر پايه توجيه اقتصادي و با مشاركت سرمايه‌گذاري خارجي است.

آخوندي افزايش رقابت‌پذيري و ارتقاي استانداردهاي موجود به سطح بين‌المللي را از ديگر برنامه‌هاي وزارت راه وشهرسازي برشمرد و گفت: ديگر برنامه‌هاي اين وزارتخانه نوسازي ناوگان حمل ونقل در همه شقوق آن (دريايي ،هوايي ، جاده اي و ريلي )، شناسايي بازارهاي منطقه اي و بازاريابي بين المللي، توسعه ، تجهيز و نوسازي همه بنادر كشور و انجام عمليات كانتينري در تمامي بنادر كشور و نصب مكنده هاي غلات در اين بنادر، توسعه پايانه هاي مرزي ، مجتمع خدماتي ـ رفاهي و تيرپاركها بر شبكه راههاي شرياني كشور و استفاده از فن آوري هاي جديد واجراي سيستم حمل و نقل هوشمند (ITS) در كليه شقوق حمل ونقل بخصوص حمل و نقل جاده‌اي است.

وي افزود: همان طوري كه از اقدامات جمهوري اسلامي ايران در سالهاي اخير مشاهده مي‌شود با توجه به اهميت منطقه از جهت اتصال مسيرهاي ترانزيتي بين دو قاره آسيا و اروپا ، جمهوري اسلامي ايران سعي كرده است حضور بسيار پررنگ و اقدامات عملي و خوبي در بحث حمل ونقل بين المللي دراين بخش به عمل آورد.

آخوندي كه در يازدهمين اجلاس بين المللي حمل و نقل و ارتباطات در استانبول سخن مي‌گفت به منظور روان سازي حمل ونقل در كشورهاي منطقه پيشنهاد داد: امكان جذب كمك هاي فني و مالي براي توسعه شبكه ‌راههاي كشورهاي متقاضي منطقه از سازمانهاي بين المللي فراهم شود.

وي افزود: تشويق كشورهاي منطقه به عضويت در كنوانسيون‌هاي حمل و نقلي، برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي توسط سازمانهاي بين المللي درخصوص حمل كالاها، كاهش عوارض و هزينه هاي غيرضروري بالاخص در مسيرهاي كريدورهاي حمل و نقل جاده‌اي و ريلي و تسهيل در صدور رواديد كشورها جهت رانندگان حرفه اي از ديگر پيشنهاد‌ها براي پيگيري در اين اجلاس است.

وزير راه و شهرسازي ابراز داشت: امروزه رشد اقتصاد ، افزايش تقاضا در كالا وخدمات را ايجاد كرده به طوري كه ارزش تجارت كالا و خدمات در سال 2012 ميلادي در حدود 16 هزار ميليارد دلار بوده است و سهم اروپا و آسيا از اين ميزان تجارت بيش از پنج هزار ميليارد دلار درسال مي باشد كه ده درصد از اين سهم به بخش حمل و نقل اختصاص مي‌يابد.
 
وي اضافه كرد: پيش بيني مي‌شود ارزش تجارت كالا و خدمات در پايان سال 2013 ميلادي بيش از 17 هزار ميليارد دلار باشد و اين امر نيازمند ارائه خدمات حمل ونقلي ايمن ، اقتصادي و سريع مي باشد. اين درحالي است كه ايران به همراه كشورهاي منطقه كه از بنيانگذاران حوزه جاده تاريخي ابريشم بودند از نخستين كساني بودند كه به اين مهم دست يافتند و راه‌هاي استاندارد آن روزگار را بنا نهادند به طوري كه بعد از هزاران سال ، بناي راه‌هاي جديد با تغييراتي اندك بر همان راه‌ها استوار است .

وزير راه و شهررسازي كشورمان درپايان ضمن آرزوي موفقيت و بهروزي براي شركت كنندگان يازدهمين اجلاس وزراي حمل و نقل اظهار اميدوارري كرد كه با مشاركت جمعي، همكاري و هم انديشي و تعامل بين دست اندركاران بخش‌هاي حمل ونقل كشورهاي عضو راهكارهاي عملي مناسبي براي تقويت هرچه بيشتر حمل و نقل در اين كشورها به دست آيد.

يازدهمين همايش بين المللي وزراي حمل و نقل در روزهاي پنجشنبه و جمعه هفته در استانبول برگزار شد.

وزير راه و شهرسازي ايران روز چهارشنبه به هنگام ورود به فرودگاه استانبول از سوي عليرضا بيكدلي سفير ايران در تركيه و مقامات تركيه اي مورد استقبال قرار گرفت.

۱۶ وزير و شش معاون وزير در اين همايش شركت كردند و در خصوص مباحث حمل و نقل در بخش هاي مختلف به بحث و تبادل نظر پرداختند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: ترانزیت ، حمل ، راه ، شهرسازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار