کد رزرو از جمله اقدامات ويژه شرکت سپرده گذاري مرکزي براي واحدهاي جديد براي انتقال دارايي هاي صندوق به دارندگان اوراق است.

سلطانژاد مديرکل سپرده گذاري مرکزي اوراق بهادار و تسويه وجوه در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران در خصوص انواع صندوق هاي قابل معامله و مزيت آنان گفت: صندوق هاي قابل معامله در فرابورس بر سه نوع هستند، صندوق هاي مختلط، صندوق هايي که اوراق بهادار دارند و صندوق هايي که فقط سهام دارند وجود دارد.

وي ادامه داد: با توجه به متداول بودن etf ها در دنيا اين صندوق ها از نوع مشارکت هاي عمومي سرمايه گذاري باز هستند و به راحتي افزايش دارايي مي دهند.

وي ادامه داد: براي اينکه ابزار جديد را در بازار داشته باشيم تمهيداتي انجام شده و ايران با تصويب قانون ها اين امکان را بوجود آروده البته صندوق هاي قبلا در بازار بودند اما صندوق هاي قابل معامله اخير راه اندازي شد.

سلطانژاد تصريح کرد: شرکت سپرده گذاري مرکزي اوراق بهادار با ملاحظات خاصي کار ثبتي دارايي ها را  انجام ميدهد.

وي افزود: يکي از خدمات ويژه etfها ارائه کدهاي مختلفي است که داراي ازآن کدها به دارندگان صندوق هاي سرمايه گذاري انتقال پيدا ميکند زيرا بخشي از د اراي صندوق بايد پول نقد باشد و بخش ديگري از داراي صندوق هاي ممتاز مربوط به متولي صندوق است که قابليت فروش ندارند و بخش ديگر مربوط به سرمايه گذاري عادي (مردم )هستند.

وي اضافه کرد: در زماني که بخواهيم واحدهاي جديد صادر شوند بايد کد رزرو وجود داشته باشد تا دارايي ها به صندوق به دارندگان اوراق اختصاصي پيدا کند که اين امر يکي از سرويس هاي ويژه اي است که به etfها ارائه مي‌دهيم.

وي تصريح کرد: در حوزه تسويه پاياپاي ان دسته از صندوق هاي مختلط با توجه به اينکه به نوعي سهام و به نوعي اوراق بهادار هستند اوراق تسويه را معادل سهام يا معادل و اوراق بهادار در نظر نمي گيريم بلکه تعادلي ايجاد مي شود که طرف قرارداد در دوره تسويه سفته بازي و بهره برداري منفعت جويان نداشته باشند.

وي اضافه کرد: تسويه t+2 براي اولين بار انجام مي‌دهيم و سيستم تسويه پاياپاي که شرکت تعبيه کرده اين امکان را مي‌دهد که تسويه هاي t+1 ، t+2، t+3 با هم به صورت خالص صورت گيرد.
سلطانژاد ادامه داد: اينگونه خالص سازي در تسويه پاياپاي در دنيا بسيار کم است و ما درنظر داريم که خالصي سازي را در بورس و فرابورس انجام دهيم تا منابع نقدي در بازار سرمايه گسترش بهتري داشته باشند.

وي اضافه کرد: تسهيل در امور تسويه مورد توجه ما است تا منابع مالي بدهکار و بستانکاري خالص صورت گيرد تا باعث شود بازار سرمايه از منابع خود بهتر استفاده کند.

وي در خصوص مزيت صندوق هاي etf افزود: مديريت ضندوق ها به صورت حرفه اي است و نظارت ويژه اي بر نحوه کارکرد اين صندوق ها وجود دارد و فضاي خوبي براي سرمايه گذاري غير حرفه است.

وي افزود: از جمله مزيت هاي مهم اين بازار سرعت تبديل دارايي به پول است و بستر خوبي است تا سرمايه گذاران غير حرفه اي پوشان را در بلند مدت و  کوتاه مدت سرمايه گذاري کنند.

وي خاطرنشان کرد: به افراد غير حرفه اي بازار سرمايه توصيه مي شود که براي مديريت ريسک از اين صندوق ها استفاده کنند.
انتهاي پيام/
 
برچسب ها: سرویس ، صندوق ، تسویه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۵ ۰۹ تير ۱۳۹۹
یکی ساده توضیح بده یعنی چی
آخرین اخبار