دبير انجمن حمايت از برنج ايران تأکيد کرد: کشاورزي برنج ايران استعداد تأمين همه نيازهاي داخلي را دارد و بايد بستر تحقق آن فراهم شود.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران ،‌جميل عليزاده شايق در مصاحبه با راديو اقتصاد گفت: در سال حمايت از توليد ملي نقشه راه خودکفايي برنج و بي نيازي از واردات را به نهادهاي مسئول اجرايي و دانشگاهي ارائه کرديم که هنوز هيچ اقدامي گزارش نشده است. 

وي همچنين بر ضرورت ساماندهي زمان و فرمول اعلام خريد تضمين برنج تأکيد کرد : خودکفايي با گسترش توليد برنج پر محصول با عملکرد دو برابري در مقايسه با ارقام محلي امکان پذير است و کيفيت بالايي نيز دارد. 

عليزاده شايق اعلام نرخ خريد تضميني برنج در شهريور هر سال براي يک سال بعد را روشي اقتصادي ندانست و گفت : بايد فرمول اقتصادي با محاسبه نرخ تورم ، تدوين و اعمال 
شود.

دبير انجمن حمايت از برنج ايران با بيان اينکه توليد برنج در کشور وضع خوبي دارد و بيش از دو ميليون و 300 هزار تن توليد مي شود ،  گفت: 600 هزار هکتار زير کشت برنج قرار دارد و با حمايت از توليد برنج پرمحصول و همچنين کشت هاي دوباره (رتون) مي توانيم بخش زيادي از نياز کشور را تامين کنيم و از واردات هم بي نياز شويم.

دبير انجمن حمايت از برنج ايران همچنين مکانيزاسيون، زيرسازي اراضي، تسطيح و يکپارچه سازي و نوسازي مزارع را مهم خواند و گفت : براي خودکفايي بايد به الزمات ان هم توجه کنيم و در زمينه توسعه توليد ارقام پرمحصول کيفي در 20 سال اخير تلاش زيادي شده است.

کشت دوم در شاليزارها نيز موسوم به کشت رتون ( به فتح ر) يا برداشت دوم هم رايج شده است و بايد توسعه يابد.

برنج رتون به معني پرورش دوباره ساقه هاي برنج است که پس از برداشت محصول اول در اواخر مرداد ، کشاورزان دوباره از همان زمين محصول برداشت مي کنند.

کاهش 50 درصدي مصرف آب و نهاده هاي کشاورزي ، کيفيت بالا و عطر و طعم مناسب از ويژگي هاي برنج رتون است.

به ازاي هر هکتار زمين به طور متوسط يکهزار و 200 کيلوگرم برنج رتون توليد مي شود.

در اين نوع کشت هزينه‌ها بسيار کاهش مي‌يابد زيرا نيازي به نشاي مجدد نيست و از طريق همان نشاي اول محصول دوم پربرداشت رشد مي‌کند.

محصول رتون در طول مدت زمان کوتاه‌تر و پس از برداشت محصول قابل برداشت است.

حدود 60 درصد شلتوک برنج رتون به برنج سفيد تبديل مي‌شود.

برنج رتون (دوباره نوج ) به صورت بيولوژيكي و بدون استفاده از سموم توليد مي شود و به داشتن ارزش غذايي زياد ، كيفيت بهتر و عطر و طعم مناسب مشهور است.

630 هزار هکتار در کشور شاليزار داريم که 520 هزار هکتار سطح کشت مطمئن و 110 هزار هکتار هم غيرمطمئن است.

شاليزارهاي غير مطمئن در شرايط خشکسالي محصول نمي دهد براي اينکه برنج يک کشاورزي پر آب است و بايد هميشه غرقاب شود.

عمده محصول اين برنج در استان هاي مازندران و گيلان و بخشي هم در استان گلستان توليد مي شود اما استان هاي اصفهان، چهارمحال و بختياري، خراسان رضوي و خراسان شمالي، قزوين، زنجان، آذربايجان شرقي، لرستان، ايلام، سيستان وبلوچستان هم برنج کاري دارند امااندک است و به مصرف خود کشاورزان مي رسد.

در اردبيل، کردستان و کرمانشاه هم برنج کاشت مي شود.
انتهاي پيام/
برچسب ها: اقتصاد ، بازار ، برنج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار