مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی طی گزارشی راهکارهای ارتقاء کارآمدی نظام سیاسی را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی،دفتر مطالعات بنیادین حکومتی در این زمینه اعلام کرد: کارآمدی یکی از مفاهیم بنیادی در نظام سیاسی و اسلامی است که امروزه در نظام های حکومتی کاربرد فراگیر یافته است.

در این پژوهش، مسئله کارآمدی و راهکارهای موثر در آن تبیین شده اند. از این رو در ابتدا مفهوم کارآمدی و مکانیسم‌های دستیابی به آن مورد توجه قرار گرفته و در ادامه با بررسی نظریات و رویکردهایی که در این زمینه وجود دارند، سعی به طرح رویکردی شده که نظریه تلفیقی ایجاد کند.

این مسئله امکان شناخت تمامی شاخصه های موثر بر کارآمدی را فراهم می کند و به تبیین راهکارهایی منجر می‌شود که می توانند راهگشای تصمیم سازان و سیاستگذاران حکومتی قرار گیرند. بدین منظور با در نظر گرفتن کارآمدی در معنای تحقق بهینه کار ویژه های اساسی حکومت، دو عنصر کسب هدف و رضایت خاطر حکومت شوندگان محور قرار می گیرند که به نوبه خود به اتخاذ تصمیم و سیاستگذاری در عرصه عمومی نیاز دارند که شامل چرخه سیاستگذاری می شوند از سوی دیگر هر نظام سیاسی که توان لازم رادر حرکت مطلوب این چرخه دارا باشد می تواند کار ویژه های خود را در سطح بالا محقق کند و جریان سیاسی جامعه و نظام سیاسی را به عنوان یک سیستم ، تضمین بخشد.

این پروسه محصول و نتیجه عمل سه گانه تبدیل، تطبیق و تطابق است . با این شرایط نظامی کارآمد است که بتواند این چرخه را تحت کنترل خود در آورده و بقای خویش را تضمین کند. این امر زمانی میسر خواهد شد که نخبگان و تصمیم سازان نظام سیاسی از عقلانیت و درایت لازم برای هدایت این مراحل و تحقق صحیح این کار ویژه ها برخوردار باشند.
انتهاي پيام/
برچسب ها: مجلس ، سیاسی ، پژوهش ، حکومت ، درایت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار