يک حقوقدان بين‌الملل گفت: آمریکا براي تهديد نظامي سوريه به نظر اقلیتي که یک نفر در کتابی مسئله‌ای را مطرح کرده رجوع می‌کند و جالب آنجاست که اغلب این نظریه‌های اقلیت را آمریکایی‌ها و نظریه پردازان رژیم صهیونیستی مطرح کردند.

"یدالله عسگری" در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، در خصوص بهانه‌‌های حقوقی آمریکا برای حمله به سوریه در عرصه بین‌الملل، اظهار داشت: این مسئله بحثی مبنایی است، به طوری که آمریکا از یک نظریه حداقل در حقوق بین‌‌الملل استفاده می‌کند.

 وی افزود: طرفداران این نظریه مفهوم دفاع مشروع را بسیار وسیع در نظر می‌گیرند، به طوری که مواردی را که از نظر ماده 51 منشور سازمان ملل حمله تلقی نشده و مستوجب دفاع مشروع نیست، جزو دفاع مشروع تلقی می‌کنند.

این حقوقدان بین‌الملل، اظهار داشت: اگر موضوعی جزو دفاع مشروع محسوب شود، براساس آن یک کشور می‌تواند به تنهایی و یا به صورت جمعی با کمک سایر کشورها وارد مرحله اقدام شود.

عسگری با تاکید بر مبنایی‌بودن مشکل در این زمینه، تصریح کرد: در حقوق بین‌الملل نظریه اکثریت آن است که دفاع مشروع زمانی جایز تلقی می‌شود که حمله نظامی یا تهدید به حمله قریب‌الوقوع صورت گرفته باشد.

وی افزود: اما از دهه 90 به بعد که سلطه آمریکا با فروپاشی کمونیسم در دنیا تشدید شد، آمریکایی‌‌ها دخل و تصرف‌هایی در حقوق بین‌الملل انجام داده، به طوری که وجود، تولید و استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی در یک کشور و همچنین بحث تروریسم را از جمله مواردی دانسته‌اند که منشائی برای دفاع مشروع تلقی می‌شود.

این حقوقدان بین‌الملل، ادامه داد: براساس این دخل و تصرف‌ها آمریکا توجیهات قانونی فراهم می‌کند، در حالی‌که در اروپا و مشخصا کشوری مثل آلمان و بسیاری از حقوقدانان بین‌الملل این نظریه حداقل را قبول نداشته و رد می‌کنند.

وی افزود: حتی اگر نظریه حداقل را مبنا قرار دهیم، اینک باید مسئله اثبات شود و حتی بعد از اثبات هم باید بررسی شود که آیا به واسطه آن می‌شود به کشوری حمله کرد؟ و یا این موضوع نیازمند مجوز سازمان ملل و شورای امنیت است یا خیر که همه این مسائل نیاز به بحث دارد.

عسگری بیان داشت: با توجه به آنکه هنوز استفاده سلاح شیمیایی در سوریه توسط ارتش این کشور به اثبات نرسیده است، اقدامات اخیر آمریکا نشان از زورگویی این کشور در عرصه بین‌الملل داشته و این کشور قوانین بین‌الملل را با فراهم کردن توجیهاتی دور می‌زند.

وی اظهار داشت: آمریکا در مسئله عراق، افغانستان و اینک سوریه تلاش می‌کند مبنای قانونی در حقوق بین الملل برای توجیه اقدامات خود پیدا کند، هرچند این بهانه بسیار ضعیف باشد.

این حقوقدان بین الملل تاکید کرد: آمریکا به نظر اقلیت که یک نفر در کتابی مسئله‌ای را مطرح کرده رجوع می‌کند و جالب آنجاست که اغلب این نظریه‌های اقلیت را آمریکایی ها و نظریه پردازان رژیم صهیونیستی مطرح کردند.

عسگری در پایان خاطرنشان کرد: سابق بر این در خصوص بحث تروریسم کشوری نمی توانست به واسطه انجام عملیات تروریستی علیه آن کشور به سایر کشورها حمله کند، اما بعد از حوادث 11 سپتامبر این قضیه توسط آمریکا مشروعیت پیدا کرد و توانستند بحث تروریسم را به حقوق بین الملل بقبولاند، آمریکا و افغانستان در حالیکه آمریکا چندان مورد حمله های تروریستی قرار نگرفته بود.

انتهاي پيام/
برچسب ها: حمله ، توجیح ، حقوقی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار