بشار الجعفری نماینده سوریه در شورای امنیت سازمان ملل ادعای آمریکا پیرامون سوریه را بی اساس خواند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از تلویزیون سوریه: بشار الجعفری نماینده سوریه در شورای امنیت سازمان ملل ادعای آمریکا پیرامون سوریه را بی اساس خواند و گفت:ما خواستار جنگ نیستیم و بلکه از همه درخواست می کنیم که به ژنو رفته و به یک راه حل سیاسی به هدایت سوری ها دست پیدا کنیم.
نماینده دائم سوریه در سازمان ملل با اشاره به این که مخالفت های بین المللی با تجاوز احتمالی آمریکا به سوریه در حال افزایش است، تاکید کرد: اسرائیل در حمله شیمیایی ریف دمشق دست دارد.
بشار الجعفری در گفتگو با شبکه تلویزیونی سوریه از نیویورک درباره تحولات بین المللی بحران سوریه در خصوص حمله احتمالی به این کشور گفت: امروز دودستگی شدیدی در نشست گروه بیست ایجاد شده است و همین دودستگی را در شورای امنیت و سازمان ملل شاهد هستیم. می توان گفت روز به روز بر شک و تردیدها درخصوص ادعای آمریکا در زمینه استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه به صورت شتابان افزوده می شود.
این آگاهی محدود به اعضای سازمان ملل نیست و افزایش این آگاهی را در میانه رسانه ها و افکار عمومی آمریکا شاهد هستیم.
اختلافات شدیدی در کنگره آمریکا درباره حمله احتمالی این کشور به سوریه وجود دارد.
کمیته روابط خارجی مجلس سنا با ده رای موافق و هفت رای مخالف از این حمله حمایت کرد و این نوع رای دادن بیانگر اختلافات در کنگره است. برخی از رسانه های آمریکایی به این مسئله اشاره می کنند که اسرائیل می خواهد آمریکا را به تجاوز علیه سوریه بکشاند. برای اولین بار به این مسئله در رسانه های آمریکایی اشاره می شود.
این رسانه ها به نقل از مشاور جرج بوش رئیس جمهور سابق آمریکا تاکید می کنند شاید اسرائیل در استفاده از سلاح شیمیایی در ریف دمشق دست داشته باشد.
به هر میزان که بحران سوریه تشدید می شود آگاهی افکار عمومی و ناظران سیاسی درباره تحولات این کشور افزایش می یابد.
وی افزود: سوریه از اعضای موسس سازمان ملل بوده و در تدوین منشور این سازمان مشارکت داشته است. این کشور به منشور این سازمان و جلوگیری از جنگ قویا پایبند است. سوریه خواهان جنگ با آمریکا و کشورهای دیگر نیست و به آمریکا اعلام جنگ نکرده است. هیچ قانون بین المللی به این کشور اجازه نمی دهد علیه سوریه اعلام جنگ کند. امروز دولت آمریکا به بخشی از مشکل در بحران سوریه شده است و واشنگتن، حمایت تسلیحاتی از گروه های مسلح در سوریه را تشویق می کند. نیروهای اطلاعاتی آمریکا در شمال اردن و جنوب ترکیه مستقر شده اند و قاچاق سلاح و پول را برای تروریست ها در سوریه تسهیل می کنند.
مواضع عربستان نیز در این زمینه بر هیچ کس پوشیده نیست.
وزیر خارجه عربستان بارها خواستار حمایت تسلیحاتی از تروریست ها در سوریه شده است و آخرین مورد ارسال چهارصد تن سلاح برای تروریست ها از طریق مرزهای ترکیه بوده است.
دیپلماسی سوریه واقع گرایانه است و پس از جنگ اکتبر سال 1973 بر این مسئله اصرار داشتیم آمریکا ناظر اساسی روند صلح باشد و دمشق بارها با آمریکا در مذاکرات صلح حضور داشت.
سوریه در یکی از دوره ها شریک با آمریکا در روند مبارزه با تروریسم بود و مسئولان آمریکایی سابق به این مسئله اشاره کرده اند.
ما همچنان بر این مسئله تاکید داریم آمریکا شریک کامل روسیه در برگزاری کنفرانس ژنو2 باشد.
زمانی که مسکو و واشنگتن به این توافق رسیدند چنین کنفرانسی را برگزار کنند از این پیشنهاد استقبال کردیم. همان طور که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس خبری خود در سن پترزبورگ به آن اشاره کرد ملت آمریکا برای این وی را انتخاب کرد تا جنگ را متوقف کند. اوباما تاکید کرده بود جنگ عراق باید آخرین جنگ باشد و به این مسئله در سخنرانی مشهور خود در قاهره خطاب به کشورهای عربی و اسلامی اشاره کرد و وعده داد در دوره ریاست جمهوری وی جنگی در منطقه خاورمیانه رخ نخواهد داد.
اما امروز شاهد آن هستیم که آمریکا توسط اسرائیل، عربستان ، ترکیه، قطر و محافل صهیونیستی در آمریکا برای جنگ علیه سوریه کشیده می شود.
بشار الجعفری در ادامه گفت: بهانه آمریکا برای حمله احتمالی به سوریه استفاده از سلاح شیمیایی مطرح شده که مسئله بسیار حساسی است. آمریکا به عنوان عضو دائم شورای امنیت و قدرتی بزرگ در جهان باید در مقایسه با دیگر کشورها از شفافیت بیشتری در خصوص دلایل و مدارک استفاده از سلاح شیمیایی برخوردار بوده و همکاری بیشتری با کمیته تحقیق سازمان ملل باشد و به دنبال برگزاری نشست های سری با متحدان خود برای تجاوز به سوریه نباشد. سوریه مخالف وجود تسلیحات کشتار جمعی در منطقه است و این کشور در سال 2003 پیشنهاد عاری سازی منطقه خاورمیانه از تسلیحات کشتار جمعی را مطرح کرد.
در آن زمان آمریکایی ها با این پیشنهاد و پیش نویس قطعنامه ای که در این زمینه تهیه شده بود، مخالفت کردند.
دلیل این مخالفت آمریکا نیز حمایت از سلاح هسته ای اسرائیل است و به این دلیل با هر فشار بین المللی علیه سلاح هسته ای اسرائیل مخالفت می کند.
ما خواهان آن هستیم کسانی که در سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده اند مورد بازخواست قرار گیرند و بازخواست این افراد باید از طریق سازوکارهای بین المللی در شورای امنیت باشد.
سوریه همیشه مخالف سلاح شیمیایی بوده است.
چه کسی از سلاح کشتار جمعی در جهان استفاده کرده است؟
کشورهای اروپایی از سلاح شیمیایی در جنگ جهانی اول علیه یکدیگر استفاده کردند. ارتش آلمان در سال 1915 در بلژیک از سلاح شیمیایی علیه ارتش انگلیس استفاده کرد و شمار زیادی از عناصر ارتش انگلیس با این سلاح شیمیایی کشته شدند.
ایتالیا از سلاح شیمیایی در لیبی و اتیوپی استفاده کرد. فرانسه در الجزایر با مشارکت اسرائیل آزمایش هسته ای انجام داد. آمریکا از سلاح اتمی در ژاپن و از سلاح شیمیایی در ویتنام استفاده کرد. کسانی که می خواهند به دیگران درس انسانیت بدهند در درجه نخست باید خود به استفاده نکردن از تسلیحات کشتار جمعی پایبند باشند.
وی تاکید کرد: سوریه به همراه شمار زیادی از کشورها، روزنامه نگاران و رسانه ها مدارک قاطعی را مطرح کرده اند که ادعای آمریکا در خصوص استفاده نظام سوریه از سلاح شیمیایی بی پایه و اساس است و آمریکا بر اساس طرح های سیاسی خود در منطقه چنین ادعایی را مطرح کرده است و می خواهد اسرائیل بزرگ ترین قدرت در منطقه باشد تا طرح خاورمیانه بزرگ را به پیش ببرد. آمریکا و متحدان غربی این کشور در تعامل با سوریه متناقض عمل می کنند. در حالی که آمریکایی ها شمار کشته شدگان ریف دمشق را یک هزار و چهارصد نفر اعلام کردند ولی انگلیس و فرانسه شمار این افراد را به ترتیب سیصد و پنجاه و دویست و هشتاد نفر اعلام کردند.
در حالی که این کشورها درباره آمار افراد کشته شده هیچ توافقی ندارند چگونه ممکن است درباره موضوعات حساس دیگر در سوریه اطلاعات مشابه داشته باشند.
شمار زیادی از رسانه ها به ویژه خبرنگار اسوشیتدپرس در اردن تاکید کرد بندر بن سلطان رئیس سازمان اطلاعات عربستان سلاح شیمیایی را در اختیار گروه های مسلح در ریف دمشق قرار داده است.
هیئت نمایندگی روسیه در شورای امنیت گزارش هشتاد صفحه ای را در اختیار این شورا دو ماه پیش قرار داد. بر اساس این گزارش گروه های مسلح تروریست با استفاده از حمایت های مالی و تسلیحاتی خارجی از سلاح شیمیایی در منطقه خان العسل و مناطق دیگر استفاده کردند. سوریه از سازمان ملل خواسته بود از جنایت رخ داده در منطقه خان العسل بازدید کند. زمانی که سوریه از سازمان ملل می خواهد در این منطقه تحقیق کنند آیا خود می تواند از این سلاح استفاده کند؟ کشورهای متخاصم با سوریه چهل و نه ادعا علیه سوریه درباره استفاده از سلاح شیمیایی در این کشور مطرح کردند و آنگلا کین مسئول خلع سلاح سازمان ملل در دیداری که با من داشت تاکید کرد بیشتر این ادعاها بی پایه و اساس است.
سوریه درباره اعزام کمیته تحقیق به سوریه دو درخواست را مطرح کرده بود. نخست این که آیا در ریف دمشق از سلاح شیمیایی استفاده شده است و دوم این که چه طرفی از این سلاح استفاده کرده است. آمریکا، انگلیس و فرانسه در شورای امنیت با بخش دوم درخواست سوریه مخالفت کردند.
امروز بان کی مون دبیر کل سازمان ملل مخالف تجاوز به سوریه است و این موضع خود را در سن پترزبورگ بار دیگر تاکید کرد و گفت باید با استفاده از راه حل سیاسی به بحران سوریه پایان داد و این که کنفرانس ژنو2 برگزار شود.
زمانی که بان کی مون این گونه اظهار نظر می کند باید کشورها درک کنند ادعاهای آمریکا قابل قبول نیست. زمانی که روزنامه نیویورک تایمز در صفحه نخست خود تصویری از تروریست های جبهه النصره را منتشر کرد و می خواهد این پیام را به دولت آمریکا بدهد که ادعای این کشور علیه سوریه دقیق نیست.
بشار الجعفری خاطرنشان کرد: ملت سوریه خواهان جنگ نیست و بر پایبند بودن به قوانین بین المللی و شرکت در کنفرانس ژنو2 تاکید دارد و از کشورهای حامی تسلیحاتی و مالی گروه های تروریست می خواهد به این حمایت ها پایان دهند تا با استفاده از راه حل سیاسی به بحران سوریه پایان داد.

برچسب ها: الجعفری ، امریکا ، ادعا ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار