به موجب گزارش هایی که بر اساس اسناد دولتی داخلی آمریکا منتشر شده ، آژانس امنیت ملی آمریکا با همکاری دولت انگلیس به فناوری رمزگذاری که میلیاردها کاربر اینترنت از آن برای امن نگه داشتن پیام های الکترونیک و اطلاعات محرمانه خود از دسترسی دیگران استفاده می کنند، به طور مخفیانه نفوذ کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از آسوشیتدپرس ، به موجب گزارش های نیویورک تایمز، روزنامه گاردین چاپ انگلیس و پایگاه اینترنتی خبری غیرانتفاعی موسوم به پروپابلیکا، آژانس امنیت ملی آمریکا کدهایی که شرکت های تجاری یا دیگر کاربران اینترنت برای رمزگذاری اطلاعات محرمانه و پیام های الکترونیک خود استفاده کرده اند، شکسته است. این گزارش ها تشریح می کند آژانس امنیت ملی چگونه از سال 2000 تاکنون میلیاردها دلار برای قرار دادن اطلاعات محرمانه همه افراد در دسترس دولت سرمایه گذاری کرده است. 
به موجب گزارش ها، آژانس امنیت ملی آمریکا بدین منظور، ابررایانه های قدرتمندی برای شکستن کدهای رمزگذاری شده ساخته و با شرکت های فناوری ناشناس برای ثبت و ایجاد « راه های مخفی » در نرم افزارهای رمزگذاری اطلاعات همکاری کرده است. چنین اقدامی این امکان را برای دولت فراهم می کند تا به اطلاعات دیجیتالی کاربران پیش از رمزگذاری و ارسال اطلاعات روی اینترنت دسترسی پیدا کند. 
در یک سند دولتی مربوط به سال 2010 که درباره اقدامات آژانس امنیت ملی آمریکا برای همتای انگلیسی خود موسوم به « ستاد اطلاعات دولتی » است، آمده است: « در دهه گذشته، آژانس امنیت ملی تلاش ها برای نفوذ گسترده به فناوری های رمزگذاری اینترنتی را هدایت کرده است.» 
کارشناسان امنیتی در گفتگو با سازمان های خبری اعلام کردند چنین اقدامی در شکستن کدها در نهایت موجب تضعیف امنیت اینترنتی خواهد شد و هر کاربری را در معرض حمله هکرها قرار خواهد داد. 
افشای این موضوع ناشی از افشای اسنادی است که ادوارد اسنودن، مشاور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا - که تابستان امسال از روسیه درخواست پناهندگی کرد- در اختیار رسانه ها قرار داده است. اطلاعات محرمانه ای که وی در اختیار داشت نخستین بار در روزنامه گاردین منتشر شد و حاکی از تلاش گسترده دولت آمریکا برای جمع آوری و بررسی انواع اطلاعات دیجیتالی بود که شهروندان آمریکایی در داخل یا به کشورهای دیگر ارسال می کنند. 
افشای این اقدامات محرمانه دولت آمریکا بحث تازه ای را درباره توازن درست بین آزادی های مدنی و امن نگه داشتن کشور در برابر تروریست ها برانگیخت. باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا با استقبال از این بحث ها گفت این مباحثات را لازمه دموکراسی آمریکا می داند،‌اما در عین حال از افشای این اطلاعات انتقاد کرد. 
گزارش هایی که دیروز منتشر شد تشریح کرد آژانس امنیت ملی آمریکا تا چه حد تلاش های خود را به نفوذ در سیستم رمزگذاری معطوف کرده است که مورد استفاده گسترده کاربران اینترنت از جمله خرده فروشان و شرکت های تجاری برای ایمن نگه داشتن اطلاعات خود از دید دیگران قرار دارد. بر اساس یکی از اسناد دولتی آمریکا که افشا شده است، « ستاد ارتباط دولتی » انگلیس سال ها تلاش کرده است از حجم انبوه کاربران شرکت های اینترنتی چون گوگل، یاهو ، مایکروسافت و فیس بوک بهره برداری کند. 
به موجب این اسناد، « ستاد ارتباطات دولتی » انگلیس تا سال 2012 به امکانات تازه ای برای دسترسی به رایانه های کاربران گوگل دست یافت،‌اما در این اسناد درباره گستره دامنه این طرح یا نوع اطلاعاتی که امکان دسترسی به آن وجود داشت، توضیحی ارائه نشده است. 
با اینکه اسنادی که به تازگی منتشر شده است نشان می دهد آژانس امنیت ملی آمریکا قادر است بسیاری از برنامه های رمزگذاری را در معرض تهدید قرار دهد، خود اسنودن نخستین بار که اطلاعات خود را در رسانه ها افشا کرد، بر لزوم استفاده از نرم افزار رمزگذاری تاکید کرد. 
اسنودن هفدهم ژوئن در گفتگوی اینترنتی که با سازماندهی روزنامه گاردین برگزار شد، به یکی از سوال کنندگان گفت سیستم رمزگذاری کارآمد است. اسنودن گفت « سیستم های رمزگذاری قوی » معتبر هستند،‌اما وی سپس به توانایی آژانس امنیت ملی آمریکا در نفوذ به سیستم های رمزگذاری قوی اذعان کرد. وی گفت :« متاسفانه سیستم امنیتی به حدی ضعیف است که آژانس امنیت ملی اغلب می تواند این سیستم را دور بزند.»
معلوم نیست آیا اسنودن بین سیستم رمزگذاری که کاربران معمولی اینترنت استفاده می کنند- سیستمی که در گزارش های روز پنجشنبه توصیف شده است- و سیستم های رمزگذاری امن تر که برای ذخیره و نگهداری اطلاعات در سخت افزارها استفاده می شود و مستلزم قدرت فرآوری بیشتر برای شکستن کدها و رمزگشایی است، تمایز قائل شده است یا خیر. 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار