بانکها و موسسات اعتباری می توانند با استفاده از گزارشگری بر مبنای XBRL از نظارت بهتر و شفافیت مالی بهره مند شوند.

کيوان شيخي کارشناس ارشد بازار سرمايه درگفتگو باخبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت:امروزه یکی از دغدغه های کلان نظام بانکی، نظارت غیر مستقیم بر عملکرد مدیریت ها در بخش های عمومی بانکی است.

وي افزود این نوع از نظارت که با سیستم های گزارشگیری موجود و همچنین حسابرسی های فعلی امکان پذیر نیست و بسیاری از بده بستانهای بانکی را در خود گم میکند باعث هموار سازی یک سری از تخلفات کلان در نظام بانکی در جهان شده است.

شيخي ادامه داد: در این راستا و برای کنترل مستقیم مدیران ارشد بانک ها و حسابرسان مستقل کشورهای پیشرفته از جمله آمریکا و ژاپن هزینه های سنگینی را جهت کنترل مراودات بانکی تقبل نموده و از XBRL به عنوان ابزار کنترلی مناسبی که اصطلاحا قادر به بیرون کشیدن مو از ماست است استفاده می نمایند.

وي تصريح كرد: در واقع این کشورها با بهره گیری از XBRL نه تنها توانسته اند که نظارت مستقیم خود را با کمترین زمان و هزینه میسر سازند بلکه سیستم گزارشگری مناسبی را برای سهامداران و سایر مراجع قانونی به وجود آورده اند که در لحظه همه اطلاعات مربوط به ارگانهای مختلف در دسترس باشد و از لحاظ افشای اطلاعات رتبه های نخست را برای خود رقم زده اند.

اين كارشناس بازار سرمايه گفت:در ایران با توجه به اینکه هنوز استفاده از گزارشگری بر مبنای XBRL عملیاتی نشده است بانکها و موسسات اعتباری می توانند به عنوان پیشرو در این زمینه اقدامات اولیه را انجام داده و از متد XBRL برای نظارت بهتر و شفافیت مالی بهره مند شوند.

شيخي خاطر نشان كرد: این امر نه تنها باعث نظارت کمی بر عملیات بین بانکی خواهد شد بلکه به مرور زمان راه را برای پیاده سازی عملیات تلفیق و تجمیع حسابها برای شرکتهای هلدینگ نیز هموار نموده و در بلند مدت خدمت گرانبهایی به آینده حسابداری ایران خواهد شد.

برچسب ها: بانک ، اعتبار ، نظارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار