دنياي عجيب ستارگان باز هم بار ديگر از جسمي عجيب كه شباهت فراواني به كهكشان دارد پرده برداري كرد اما سوالي كه ستاره شناسان را به خود مشغول كرده اين است كه اين كهكشان يكي است يا دو تا؟

به گزارش خبرنگار  علمي باشگاه خبرنگاران؛ اين كهكشان اولين بار در سال 1950 توسط ستاره شناسي به نام هوگ رصد شده و در‌ آن زمان شي غيرمعمول محسوب ميشد كه معلوم نبود يك كهكشان است يا دو كهكشان؟!



امروز ستاره شناسان توانسته اند تعداد بي شماري از اين نوع كهكشان را يافته اند و در بررسي هاي خود اعلام كردند حلقه خارجي اين كهكشان تحت سلطه ستاره هاي آبي روشن است و در مركز آن ستاره اي سرخ رنگ كه احتمالا ستاره اي پير و قديمي است وجود دارد.

در ميان ستاره قديمي و سرخ وسط كهكشان و ستاره هاي آبي اطراف شكافي كاملا تاريك وجود دارد كه به همين دليل با نام كهكشان حلقه‌اي در ميان ستاره شناسان معرفي شده است.

محققان هنوز به چگونگي پيدايش اين كهكشان پي نبرده اند اما فرضيه اي  عنوان كرده اند با اين توضيح كه يك كهكشان در اثر برخورد با يك ستون مركزي كه داراي گرانشي بالا بوده در ميلياردها سال پيش موجب شكل گيري اين كهكشان شده است.

اين كهكشان كه در تصوير مي‌بينيد هوگ نام دارد و بررسي نشان هاي راديويي نشان ميدهد اين جسم در ميلياردها سال پيش با يك كهكشان كوچكتر ادغام و سپس اين كهكشان به وجود آمده است.

جسم هوگ حدود 100 هزار سال نوري وسعت دارد و در فاصله 600 ميليو سال نوري از زمين و در صورت فلكي ماه قرار گرفته است./ح
برچسب ها: هوگ ، کهکشان ، ستاره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار