"اهداف پنهان و پيامدهاي احتمالي حمله عليه سوريه" شب گذشته با حضور سعدالله زارعي و فؤاد ايزدي در برنامه گفتگوي ويژه خبري مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران؛ سعدالله زارعي کارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسيا و فواد ايزدي کارشناس مسائل آمريکا شب گذشته با حضور در برنامه گفتگوي ويژه خبري درباره "اهداف پنهان و پيامدهاي احتمالي حمله عليه سوريه" را مورد بحث و بررسي قرار دادند.
 
سعدالله زارعي در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجري برنامه مبني بر اينكه پشت پرده اهداف آمريكا از تلاش در جهت جنگ افروزي جديد در منطقه چيست گفت: آمريكا درصدد است تا با حمله به سوريه به نتايج بزرگي در سطح منطقه دست پيدا كند.
 
وي با اشاره به منافع درازمدت آمريكا در سطح منطقه افزود: براي آمريكا به صورت سنتي يك مسئله اساسي و حياتي در منطقه وجود دارد.
 
سعدالله زارعي با بيان اينكه آمريكايي‌ها در جمع بندي كلي از تحولات منطقه به اين نتيجه رسيده‌اند كه روند امور خلاف منافع آنها در دنبال مي‌شود اظهار داشت: يكي از منافع حياتي و اساسي آمريكا در سطح منطقه، تضمين حيات رژيم‌هاي وابسته و در راس آنها بقاي رژيم صهيونيستي است.
 
زارعي با اشاره به اينكه منطقه خاورميانه در قرن 21 به عنوان مهمترين منطقه تاثيرگذار در ژئوپلتيك جهان محسوب مي‌شود خاطرنشان کرد: با تحولات صورت گرفته در منطقه آمريكايي‌ها احساس کردند که منافع آنها مدتهاست كه به خطر افتاده است.
 
وي با بيان اينكه آمريكايي‌ها معتقدند با همه حمايت‌هايي كه طي دهه‌هاي گذشته از رژيم صهيونيستي کرده‌اند، همچنان در موقعيت ضعيفي قرار دارند و اسرائيل قدرت‌شان را در حفظ منطقه خاورميانه و شمال آفريقا از تضعيف کرده است.

*** اسرائيل در حفظ بقاي خود با چالش‌هاي جدي روبروست

وي با اشاره به اينكه اسرائيل در آينده در حفظ بقائش با چالش‌هاي جدي مواجه خواهد بود افزود: رژيم‌هاي همگراي با غرب بعضا سقوط كرده‌اند و يا در آستانه سقوط به سر مي‌برند.
 
زارعي با اشاره به برخي بررسي‌هاي آمريكا در انديشكده‌هايشان گفت: اين بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه در فاصله سالهاي 2013 تا 2015 موج دومي از انقلاب‌هاي ديني و مردمي در منطقه شروع خواهد شد به طوري كه اين موج مي‌تواند رژيم‌هايي همچون عربستان را در خود هضم كند.
 
وي با اشاره به نگراني‌هاي آمريكا از وقايع منطقه خاطرنشان ساخت: استراتژي امريكايي‌ها در قرن 21 اين بود كه منطقه خاورميانه را خالي از رقيب كند و اين منطقه را به عنوان حيات خلوت خود داشته باشند.
 
سعدالله زارعي كارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسيا با اشاره به اينكه آمريكايي‌ها درصددند تا بقائشان در منطقه را در قرن جاري به عنوان يك ابرقدرت در سطح بين‌الملل حفظ كنند ادامه داد: آمريكا براساس اين چشم انداز مي‌بيند كه هيچ چيزي در اين منطقه در چارچوب نگرش استراتژي آنها قرار ندارد.

*** آمريكا در حمله به سوريه موفق نخواهد بود

زارعي با بيان اينكه هر روز موقعيت استراتژيك آمريكا در سطح منطقه نسبت به روزهاي ديگر تضعيف مي‌شود اضافه كرد: آمريكا برهمين اساس به بهانه مبارزه با مسئله تروريست و سلاح شيميايي درصدد حمله به سوريه است به گونه‌اي كه يك لشكر كشي را به سطح اين كشور سامان مي‌دهد.
 
وي گفت: حمله آمريكا به سوريه قرين موفقيت نخواهد شد.
 
سعدالله زارعي كارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسيا در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه ادعاي آمريكا در خصوص استفاده دولت و ارتش سوريه از سلاح‌هاي شيميايي برضد مردم تا چه حد با منطق بر منطبق است افزود: بحث استفاده از سلاح‌هاي شيميايي عليه يك گروه غير نظامي در حومه دمشق درست در شرايطي انجام شد كه ارتش سوريه در يك موقعيت بهتر نسبت به سالهاي گذشته قرار داشت.
 
وي با اشاره به پاكسازي ارتش از گروه‌هاي تروريستي در مناطق مختلف اظهار داشت: كساني كه از اين اقدام شيميايي آسيب ديده‌اند هيچ كدام نظامي نيستند به طوري كه اساسا معني ندارد كه ارتش بخواهد عليه يك گروه غيرنظامي از سلاح هاي شيميايي استفاده كند آن هم در شرايطي كه ارتش دست برتري دارد.
 
سعدالله زارعي كارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسيا با بيان اينكه اقدام به استفاده از سلاح شيميايي در يك فاصله بسيار نزديكي صورت گرفته است خاطرنشان ساخت: دولت سوريه بلافاصله پس از اين فاجعه از سازمان ملل درخواست اعزام هيئت تحقيق و تفحص را كرد تا حقيقت ماجرا را كشف كند.
 
*** بازرسان به لحاظ جبهه بندي مقابل سوريه قرار دارند

وي با اشاره به اينكه همه بايد منتظر اعلام نتيجه بازرسان سازمان ملل در خصوص استفاده از سلاح هاي شيميايي بمانيم اظهار داشت: بازرسان به لحاظ ذاتي و به لحاظ جبهه بندي در جبهه مقابل سوريه قرار دارند.
 
زارعي با اشاره به اينكه در موضوع سوريه بحث استفاده از سلاح هاي شيميايي نيست بلكه اتهام زني عليه دولت سوريه است افزود: آمريكا تصميم خود را در خصوص حمله نظامي به سوريه گرفته است حتي اگر مامورين سازمان ملل رسما اعلام كنند كه براساس اسناد موجود اتفاق صورت گرفته هيچ ارتباطي به ارتش سوريه ندارد بلكه كار گروه هاي شبه نظامي و تروريستي سوريه است.
 
سعدالله زارعي كارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسيا با اشاره به اينكه در طي دو سال و نيم گذشته چهار گروه به منظور بررسي مسائل سوريه به اين كشور اعزام شده‌اند گفت: گروه اعزامي اول اتحاديه عرب بود كه به سرپرستي يك سرلشكر سوداني وابسته به دولت نظامي قطر به تحقيق و تفحص پرداخت و اعلام كرد كه دولت سوريه حداكثر همكاري را با گروه تحقيق و تفحص داشته و دولت سوريه در اين موضوعات هيچ نقشي نداشته است.
 
وي تصريح كرد: علي رغم اعلام سرلشكر سوداني اتحاديه عرب طي بيانيه اي دولت سوريه را محكوم كرد.
 
زارعي با اشاره به اينكه گروه دوم يعني كوفي عنان به عنوان نماينده سازمان ملل و اتحاديه عرب بود ادامه داد: كوفي عنان با يك ماموريت ضد سوري وارد پرونده سوريه شد به گونه اي كه بسياري از مسائل داخلي سوريه براي او واضح و روشن شده بود.
 
سعدالله زارعي كارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسيا  گروه سوم را اخضر ابراهيمي دانست و عنوان كرد: اخضر ابراهيمي مدعي دولت سوريه بود و معتقد است كه بايد ميان دولت و ارتش گفتگو صورت گيرد اما به محض اينكه مواضع وي اعلام شد از سوي غربي‌ها منزوي شد.
 
وي افزود: بايد اساسا پرونده بحث سلاح شيميايي را از اعلان جنگ عليه سوريه جدا كرد زيرا ماهيت ايندو باهم متفاوت است.

زارعي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه چرا بسياري از ياران آمريكا در خصوص موضوع سوريه دردهايشان را رها كردند گفت: بسياري از كشورهايي كه مي‌توانند آمريكا را براي حمله به سوريه حمايت كنند پا پس كشيدند.
 
كارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسيا خاطرنشان ساخت: در اين صحنه آمريكايي‌ها بيش از هر زمان ديگري تنها شده‌اند به طوري كه در طول 50 سال گذشته سابقه نداشت كه آمريكايي‌ها در چنين صحنه‌هايي به اين اندازه تنها بمانند.
 
وي با اشاره به عدم همراهي كشورهاي اروپايي با آمريكا گفت: آمريكا مدعي همراهي 10 كشور با آنها در جنگ عليه سوريه است اما اين در حاليست كه حتي اسمي از آن كشورها تاكنون به ميان نياورده است.
 
زارعي با اشاره به پوشش اخلاقي آمريكايي‌ها به بهانه بحث سلاح‌هاي شيميايي افزود: اوباما اعلام كرد كه ما به عنوان رهبر جهان نمي‌توانيم در برابر اين فاجعه سكوت كنيم به طوري كه بايستي واكنش نشان دهيم و گرنه امنيت دنيا به خطر خواهد افتاد.
 
*** آمريکا به ميداني وارد شده که متحدانش آن را رد کرده‌اند
 
كارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسيا با اشاره به اينكه عدم همراهي كشورهاي اروپايي پوشش اخلاقي آمريكا را زيرسوال برد، خاطرنشان ساخت: آمريكا به ميداني وارد شده است كه هيچ كس در دنيا حتي متحدانش هم نيز در جنگ هاي گذشته با آن در صحنه حضور ندارند.
 
وي با اشاره به همكاري عربستان سعودي و تركيه از آمريكا در سطح منطقه اضافه كرد: جان كري ديروز طي سخناني اعلام كرد كه هزينه جنگ سوريه را دو كشور عربي تقبل خواهد كرد.
 
زارعي با بيان اينكه جنگ در داخل آمريكا هم نيز مورد سوال شهروندان قرار گرفته است، اظهار داشت: شهروندان آمريكايي هم توجيه نشدند كه چرا بايد دولتشان به سوريه حمله كند.
 
كارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسيا با اشاره به اينكه قطري ها هم مدتهاست كه از پشت مسئله سوريه جدا شده و فاصله گرفته اند، ادامه داد: محوريت بحث حوزه عربي را سعودي ها عليه سوريه در دست گرفته اند.
 
وي با اشاره به اينكه تركيه بدون پذيرش نقش مالي حريصانه در پي سرنگوني دولت سوريه است گفت: همراهي تركيه هم اكنون در هاله اي از ابهام است.
 
كارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسيا با اشاره به اينكه عربستان احساس مي‌كند اين منطقه‌اي را كه براي آن بيشترين هزينه را دربر داشته از حيطه و حدود اختياراتش دور مي شود افزود: عربستان احساس مي كند منافع حياتي‌اش در منطقه به خطر افتاده است.
 
زارعي با اشاره به حوادث داخل عربستان گفت: حوادث داخلي عربستان مربوط به مناطق شيعه نشين نيست پس عربستان تصور مي كند كه اگر نجنبد همه چيز را از دست مي دهد.
 
وي با اشاره به اينكه تركيه عاجزانه در تلاش است تا حلقه محاصره را بشكند و به حوزه غربي وارد شود اظهار داشت: اين مسئله با اهرم نظامي حل و فصل نمي‌شود.
 
زارعي با اشاره به اينكه منافع نامشروع آمريكا را نيروهاي نظامي به چالش نكشيده اند گفت: اين چالش ها در حوزه اجتماعي سياسي و فرهنگي رخ داده است.
 
وي با اشاره به اينكه بيدار اسلامي آمريكا را تهديد مي كند افزود: با توجه به ماهيت غيرنظامي مشكلات آمريكايي اهرم نظامي نمي‌تواند مسائل و مشكلات آنها را حل كند بلكه آنها با اين اقدام نظامي تنفر ملت‌هاي منطقه را نسبت به آمريكا و عربستان و تركيه افزايش مي‌دهند.
 
فواد ايزدي كارشناس مسال آمريكا در ادامه در پاسخ به سوال اول مجري برنامه مبني بر اينكه تغيير دكترين در سياست اوباما چگونه تعريف مي‌شود گفت: تغييري در تفكر اوباما ايجاد نشده است، به گونه‌اي كه بحث‌هايي كه در سال 2008 در رابطه با نقد جنگ عراق مطرح شد بيشتر شعارهاي تبليغاتي اوباما بود.
 
وي با اشاره به اينكه بيشتر سياستمداران دنيا زماني كه مي خواهند انتخاب شوند شعارهايي را مي دهند كه به آنها باور ندارند افزود: از ابتدا چهره هاي جنگ طلب و صهيونيستي در درون حزب دمكرات از اوباما حمايت مي‌كردند.

كارشناس مسال آمريكا با اشاره به اينكه اوباما از لحاظ فكري با طيف جنگ طلب فاصله زيادي نداشت، خاطرنشان ساخت: مردم آمريكا در سال 2008 از جنگ عراق خسته شده بودند و اوباما از اين وضعيت براي پيروزي خود در انتخابات سوء استفاده كرد.
 
ايزدي با اشاره به وجود چهره هاي جنگ طلب در مجموعه نخبگان سياست خارجي آمريكا افزود: اكنون جناح جنگ طلب حزب دمكرات همراه جناح جنگ طلب حزب جمهوريخواه با هم به يك نتيجه واحد رسيده اند كه به سوريه حمله كنند.
 
وي با اشاره به اينكه حمله آمريكا به سوريه خطر بزرگي براي خود اين كشور و منطقه به حساب مي آيد ادامه داد: متاسفانه مردمان آمريكا به سمت انتخاب چهره هاي جنگ طلب پيش رفته اند.
 
اين كارشناس مسائل آمريكا، در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه آمريكا با توجه به سابقه منفور گذشته خود چگونه مي تواند براي حمله به كشوري ديگر مشروعيت داشته باشد گفت: آمريكا اكنون به عنوان مدعي حقوق بشر حق به جانب شده است.
 
ايزدي با اشاره به مانور تبليغاتي رسانه‌هاي آمريكايي در حقوق بشر و قوانين بين الملل افزود: آمريكا در جنگ ويتنام و ژاپن از عامل نارنجي ماده شيميايي استفاده كرده و هزاران نفر را با استفاده از بمب اتم مورد كشتار خود قرار داد.
 
وي با اشاره به اينكه در جنگ ويتنام 500 هزار نفر كشته شدند و 400 هزار بچه ناقص به دنيا آمدند گفت: حدود يك ميليون نفر در ويتنام از تبعات استفاده آمريكا از سلاح هاي شيميايي رنج مي برند.
 
اين كارشناس مسائل آمريكا با اشاره به اينكه آمريكا رتبه اول را در ميان كشورهاي دنيا در حوزه استفاده از سلاح هاي شيميايي دارد خاطرنشان ساخت: عراق رتبه اول را در ابتلا به سرطان خون داراست، به گونه اي كه هزاران بچه عراقي ناقص به دنيا آمدند.
 
وي افزود: دولت آمريكا داراي سابقه عظيمي در استفاده از سلاح‌هاي شيميايي است به گونه اي كه آمريكا در طول جنگ تحميلي به رژيم صدام كمكهاي مالي تسليحاتي فراواني در اين خصوص كرده است.

*** اقدام آمريكا بر ضد سوريه غير قانوني است

ايزدي در پايان با اشاره به اينكه آمريكا در دفاع از خود به سوريه حمله نمي كند اظهار داشت: اين اقدام آمريكا كاملا غيرقانوني است.

انتهاي پيام/
برچسب ها: اهداف ، پنهان ، حمله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار