يك استاد روانشناسي گفت: بهترين والدين هم به طور طبيعي روش هاي مقابله با سوء مصرف مواد مخدر توسط فرزندان را نمي دانند و راه هاي درست را نمي شناسند.

حاتمي در گفتگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: جواني يكي از دوره هاي مهم سني هر فرد محسوب مي شود و والدين نيز مؤثرترين عامل در نحوه زندگي روزمره فرزندان به شمار مي آيند، لذا روش هايي كه بيان مي شود به شما كمك مي كند تا از گرفتار شدن فرزندانتان در دام اعتياد پيشگيريكنيد.
وي در ادامه تصريح كرد: نوجوانان و جواناني كه با والدين خود روابط صميمانه اي دارند، احتمال كمتري وجود دارد كه به سوي رفتارهاي مخاطره آميز و مواد اعتيادآور كشيده شوند، هر چقدر بهنيازهاي فرزندانتان توجه بيشتري كنيد و به مسائلشان رسيدگي نماييد آن ها احساس ارزشمندي بيشتري خواهند كرد و به خواسته هاي والدين خود واكنش مثبت نشان خواهند داد. براي رسيدن به چنين ارتباطي راهكارهايي توصيه شده كه انجام دادن آن به والدين پيشنهاد مي شود:
* فرزندانتان را دريابيد
در ابتدا براي با هم بودن زمان خ اصي را در نظر بگيريد و برنامه هفتگي را طوري تنظيم كنيد كه ساعاتي ازآن اوقات را با فرزندان و خانواده باشيد، مثلاً زماني براي صرف بستني در بيرون از منزل رفتن به سينما و ... و يا هر نوع فعاليتي كه بچه ها دوست دارند بدان بپردازند، در نظر بگيريد.

* از فرزندانتان استقبال كنيد

سعي كنيد هنگامي كه فرزندتان از مدرسه برمي گردند در خانه باشيد زيرا بر اساس آمارهاي موجود زمان هاي مخاطره آميز بين ساعات چهار تا 6 بعدازظهر است، زماني كه هيچكس موظب كودك و نوجوان نيست، سعي كنيد برنامه اي تنظيم كنيد تا در اين ساعات در كنار فرزندانتان باشيد اگر آن ها دوست دارند با دوستان خود باشند بهتر است يك بزرگسال همراهتان باشد البته به غير از خواهر يا برادر بزرگتر كه مدافع آن هاست.

* وعده هاي غذايي را در كنار هم صرف كنيد

وعده هاي غذايي را با يكديگر و جمعي صرف كنيد هنگام غذا خوردن فرصت خوبي است كه در باره وقايع روزانه با هم گفتگو كنيد و رشته پيوند والدين – فرزندي را تقويت كنيد، مطالعات نشان مي دهد نوجواناني كه حداقل دو وعده غذا را با والدين خود صرف مي كنند كمتر احتمال دارد كه به مواد مخدر علاقه نشان دهند.
** شنونده خوبي باشيد
بچه ها را تشويق كنيد و از آن ها بخواهيد آنچه را در ذهن دارند با شما در ميان بگذارند، در باره مسائل خانوادگي از آن ها نظر خواهي كنيد و بگذاريد حرف بزنند رضايت خود را براي گوش دادن نشان دهيد، تا فرزندانتان به راحتي نظرات خود را بيان كنند.
* واكنش نشان ندهيد
اگر فرزند شما حرفي زد يا عملي را انجام داديد كه شما نگران شديد، از كوره در نرويد، بلكه صحبت را به گفتگويي آرام تر، مثلا‌ در مورد اعتياد انسان ها يا ... هدايت كنيد. زيرا ممكن است كه واكنش هاي تند شما مي تواند موجب قطع گفتگوي مؤثر و ارتباط بيشتر شود.

* الگوي فرزندان خود باشيد

در زندگي روزمره الگوي ارزشمندي براي فرزند خود باشيد، تمام ارزش هايي مانند دلسوزي و صداقت را كه دوست داريد فرزندتان داشته باشد، به صورت عملي نشان دهيد يعني همانگونه عمل كنيد كه دوست داريد فرزند شما در آينده عمل كند.


* رفتار خود را مورد ارزيابي قرار دهيد

اگر شما سيگار يا دارو مصرف مي كنيد بدانيد كه فرزندان رفتار شما را تكرار و تقليد خواهند كرد، مثلا اگر هنگام تماشاي تلويزيون هنرپيشه اي كه نقش معتاد را بازي مي كند توجه والدين را جلب كند و والدين طوري رفتار كنند كه انگار خوششان مي آيد، در اين صورت پيام بدي را براي فرزند خود ارسال كرده اند.
وي، در پايان با اشاره به اينكه تشويق رفتارهايخوب و پاداش دادن به آن ها مي تواند تأثير مثبتي بر روحيه نوجوانان و جوانان داشته باشد، تصريح كرد: در باره پي آمدهاي تخلف از مقررات و انتظارات والدين به كودكانتان تذكر دهيد، بيهوده تهديد نكنيد بلكه جريمه هاي قابل اجرا در نظر بگيريد و اجرا كنيد چون جريمه هاي سنگين و سخت پيامدهاي زيان بار و معكوس دارد./ف
برچسب ها: پیشگیری ، اعتیاد ، نوجوان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
لیلا
۱۶:۵۷ ۲۹ آبان ۱۳۹۲
سلام من یه دانش اموز دبیرستانی هستم می خواستم ازتون خواهش کنم من رو در نوشتن مقاله ای دربارهی جلوگیری وخطرات اعتیاد وچگونگی گرایش به اعتیاد به من کمک کنید اگه میشه مطالبی رو در این باره به ایمیل من بفرستید ممنون لیلا
آخرین اخبار