مدیرکل آموزش و دفتر توسعه سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از تدوین 28 الگوی ساختاری در بخش تعاونی‎ها و تشکل‎های کشاورزی متناسب با فعالیت‎های آنان خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  گرگان تقی رجبی در گردهمایی آموزشی تبیین نقش مدیریت در توانمندسازی تعاونیها و تشکلها با محوریت سیاستها و برنامههای آموزشی در گرگان گفت: تشکلها و تعاونیها به عنوان ظرفیت اصلی بخش کشاورزی محسوب میشوند که باید از این ظرفیتها به درستی استفاده شود.

وی با بیان این‌که برونسپاری و واگذاری امور به عنوان سیاست کلی نظام تعریف شده است، تصریح کرد: در بخش تعاونی، 98 درصد فعالیتها در دست مردم است، این نهادهای قانونی که طی سالیان گذشته شکل گرفتند به عنوان بهترین و قویترین ظرفیتهای تحقق اهداف پیشبینی شده به شمار میروند.

مدیرکل آموزش و دفتر توسعه سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با بیان این‌که کشور در شرایط حساسی به سر میبرد، افزود: در کشور ما تشکلها در یک شرایط تاریخی به سر میبرند وضعیت تعاونیهایی که اکنون داریم بر اساس 50 سال پیش است در حالیکه این روشها در دنیا منسوخ شده بنابراین با این ظرفیت و توانمندی نمیتوانیم این بخش را پیش ببریم.

رجبی با بیان این‌که 80 درصد فعالیتهای بخش دولت باید واگذار شود اما تاکنون محقق نشده است، خاطرنشان کرد: حتی هنوز این فعالیتها خصوصیسازی نیز نشده است که البته بسیاری از این اشکالات به ساختار تعاونیهای بخش کشاورزی برمیگردد.

وی با اشاره به این‌که فعالیت تعاونیها در 40 سال قبل خوب بوده است، افزود: فعالیتهای تعاونیها در گذشته بر اساس توزیع و خدمات بوده است که در این راستا کارکرد خوبی بر جای گذاشتند و به سرعت نیز توسعه پیدا کردند اما در ادامه شرایط کشور تغییر یافت مخصوصاً بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با توسعه روستاها و در سالهای اخیر با آزادسازی نهادهها شرایط را برای تعاونیها نامساعد کرد.

مدیرکل آموزش و دفتر توسعه سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران دامه داد: اکنون دو راه بیشتر پیش رویمان باقی نمانده است یکی این‌که تعداد تعاونیها را کاهش دهیم و این‌که تغییر ماهیت تعاونیها متناسب با شرایط زمانی اصلاح شوند.

رجبی وانگری و مهندسی در کار تعاونیها را یک ضرورت مهم خواند و گفت: باید کاری کنیم که تعاونیها به بنگاه اقتصادی تبدیل شوند چنانچه بخش دولتی کوچکسازی میشود و در عین حال بخشهای خصوصی و تعاونی در حال توسعه هستند بنابراین مضحک است که یک تعاونی قدرت حقوقی و شرایط لازم را داشته باشد اما وارد فعالیت جدید نشود و درآمد کسب نکند.

وی تاکید کرد: تعاونیهایی میتوانند در عصر جدید فعالیت داشته باشند که روی پای خودشان بیاستند بنابراین تعاونیها باید به سمتی رهنمون شوند که حضور موثری داشته باشند.

مدیرکل آموزش و دفتر توسعه سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با بیان این‌که تغییر نگرش و احصاء تفکرات یکی از ملزومات بخش کشاورزی است، متذکر شد: تعاونیهایی که کارکنان آن به صورت رسمی و بر اساس ساعت کار اداری کار میکنند در عصر کنونی جایگاهی ندارند/س 

برچسب ها: گلستان ، تعاونی ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.