فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی با کارکردهای مختلف آموزشی، سرگرمی، اطلاع رسانی و ارتباط میان افراد در دنیای امروز نقش موثری در زندگی افراد دارد تا جایی که استفاده از آنها انکارناپذیر است

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

روانشناس کرمانشاهی  ، در خصوص قابلیت ها و ویژگیهای رسانه های نوین گفت: تعاملی بودن یکی از اصلی ترین ویژگیهای رسانه های نوین است. به این معنا که امکان برقراری همزمان اطلاعات بین فرستنده اطلاعات و مخاطب فراهم می شود و مخاطب می تواند بلافاصله پاسخگو باشد.

 لیلا جباری  افزود: ظرفیت بالای اطلاع رسانی یکی دیگر از ویژگیهای مثبت رسانه های نوین  است و با استفاده از این رسانه ها می شود حجم بالایی از اطلاعات را در کمترین فضا و در کوتاهترین زمان ممکن به مخاطب ارائه داد.تحرک و جهانگرایی ازدیگر  ویژگیهای رسانه های نوین هستند

وی  در خصوص آسیب شناسی فناوری های نوین گفت: فناوری های نوین علی رغم قابلیت ها و مزایا می توانند آسیب هایی را نیز به همراه داشته باشند که آشنایی با این آسیب ها می تواند نقش موثری در محافظت جامعه در برابر تهدیدها ایفا کند.

جباری اعتیاد رسانه ای را یکی از آسیب های فناوری های نوین دانست وادامه داد: استفاده مکرر و بیش از حد از رسانه های نوین مثل تلویزیون، رایانه، اینترنت، تلفن همراه و ... می تواند زمینه های ایجاد اعتیاد رسانه ای را فراهم کند.

وی آسیب های جسمی را یکی دیگر از پیامدهای سوء استفاده مکرر و افراطی از رسانه های نوین دانست و گفت: استفاده فراوان و خارج از چارچوب مشکلات جسمی و روحی فراوانی را به وجود می آورد.

جباری ترویج خشونت را یکی از دستاوردهای منفی رسانه های نوین قلمداد کرد و بیان کرد: اکشن بودن این رسانه ها زمینه های خشونت را در افراد و خصوصا کودکان و نوجوانان بوجود می آورد.

وی گفت: دوری از واقعیت و تخیلی بودن یکی دیگر از آسیب های رسانه های نوین می باشد.

جباری با بیان اینکه رسانه های نوین جاذبه های کاذب دارند در پایان گفت: استفاده بیش از حد از این رسانه ها سبب می شود فرد وقت زیادی را صرف استفاده از این رسانه ها کند که این مسئله می تواند فرد را از انجام فعالیت های عادی زندگی باز دارد/س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.