هر روز با زنگ ساعت از خواب بیدار می شویم و انگار روزگار همچون فیلمی دور تندش را برایمان به نمایش گذاشته است وبه قول معروف روز از نو و روزی از نو آغاز می شود.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران یک روز که صبح از خواب بیدار می شویم با مشکلات گوناگونی از قبیل ترافیک، آلودگی هوا، شلوغی و هزاران دردسر را پشت سر گذاشته و سعی می کنیم با نظم و ترتیب به سر کار رسیده تا به این ترتیب از بار مشکلات و استرس های ناشی از شغل مان کاسته شود اما در محل کار هم با مشکلات خاص خود کلنجار رفته تا بالاخره ساعت 7-6 بعد از ظهر به خانه رسیده و دیگر نه برای خود و نه برای دیگر عزیزان خانه به وقتی مانده و نه حال و حوصله ای، این داستان هر روز زندگی من و تو است.

روز مرگی داستانی بی پایان و پردغدغه زندگی مدرن امروز است که مجید ابهری، کارشناس علوم رفتاری و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: 70 درصد ازمردم دچار روزمره گی هستند، اجرای برنامه های روزانه و اکتفا به گذراندن ایام ه9فته انسان را دچار حالتی می نماید که از وی رفتار روزمره زدگی بروز می کند.

وی افزود: آینده نگری، فردا اندیشی و برنامه ریزی برای ماه یا سال آینده درخصوص شغل، زندگی زناشویی محورهایی هستند که هر انسان را به چالش برای بهبود آینده، رشد وتامین نیازهای مادی و معنوی می کشاند.

به گفته ابهری علت روزمره زدگی، بی برنامه گی از دوران طفولیت است، آن هم به این دلیل که اگر از مادران بپرسند که برنامه غذایی خانواده برای هفته آینده چیست؟ ما پاسخی نخواهید شنید، چرا که هر روز صبح برنامه همان روز تنظیم می شود.

وی با بیان اینکه تصمیم گیری در مشاغل هم به این ترتیب است، خاطر نشان کرد: تغییرات و تحولات سازمانی و قائم به فرد بودن بسیاری از نظام های اداری باعث روز مر گی شاغلین شده است که در مورد اوقات فراغت و چگونگی آن نحوه سرگرمی جوانان نیز روز مر گی به آشکار مشاهده می شود، برای مثال چند دوست ناگهان تصمیم می گیرند به سینما یا پارک بروند یا برای مسافرت ها هم به این ترتیب تصمیم گیری می شود یعنی حداکثر یک هفته زودتر برای مسافرت تصمیم گیری نمی کنند به همین دلیل مسافرت در ایام خوش و مطلوب کمتر انجام شده، برنامه ریزی وپیش بینی لازم از لحاظ وسیله ایاب و ذهاب و برنامه های گردشگری در مقصد و جزییات سفر در نظر گرفته نمی شود.

به گفته این رفتار شناس، باید توجه داشت که دانش آموزان و دانشجویان هم فقط شب های امتحان درس می خوانند حتی برای امتحان های بعدی برنامه معینی ندارند.

به گفته ابهری برای کاهش بروز روزمرگی باید هدف ها و اولویت ها را شناسایی کرد و با ابزار رسیدن به هدف زمان سنجی های لازم ابزار جلوگیری از روزمره زدگی محیا شود./ف
برچسب ها: روزمره ، زندگی ، امتحان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار