معاون وزیر نفت با تشریح دلایل تاخیر در راه اندازی فازهای پارس جنوبی ،گفت: برخی از فازها به دلیل مسایل فنی وتجهیزاتی، مدیریتی و برخی نیز به دلیل تامین نشدن منابع مالی پروژه ها با تاخیر در اجرا و از برنامه عقب مانده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، احمد قلعه بانی، در زمینه  احراز پست دبیرکلی اوپک با بیان این مطلب گفت: اینکه ما با کشورهای همسایه و کشورهای تولیدکننده و مصرف کننده نفت و گاز یک دیپلماسی مناسب داشته باشیم مهمتر از آن است که دبیر کل اوپک شویم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت با تاکید بر اینکه افزایش ظرفیت تولید نفت و گازمی تواند مهم تر از دبیرکلی اوپک باشد، گفت: دبیرکلی اوپک موقعیتی است که می تواند دیپلماسی  انرژی را مدیریت و نظارت  و همکاری را با کشورهای تولید کننده و صادرکننده برقرار کند .

پیشرفت فازها سالی 20 درصد بود

مدیرکل شرکت ملی نفت گفت:  درمجموع اگر همگن حساب کنیم پیشرفت کلی فازهای پارس جنوبی سالی 17 تا 20 درصد بوده است.

وی افزود: در گذشته پیمانکاران خارجی در فازهای پارس جنوبی به روش بیع متقابل حضور داشته و سرمایه گذاری می کردند اما محدودیتهایی که در تامین تجهیزات و ارسال آن به وجود آمد در کندی عقد قراردادها و حضور سرمایه گذاران خارجی مقداری موثر واقع شدکه امیدواریم  درآینده با سیاستهای وزیر جدید و حمایت دولت سرعت بیشتری بگیرد.

افزایش ظرفت تولید گاز

وی در ادامه درباره ظرفیت تولید نفت و گاز و نگرانی وزیر از کاهش تولید گاز، افزود: ظرفیت تولید گاز کشوربا توجه به تعمیرات اساسی صورت گرفته طی سالهای گذشته افزایش یافته و این طور نبوده که کاهش تولید داشته باشیم چرا که با بهره برداری هر فاز از پارس جنوبی به ظرفیت تولید کشور افزوده شد.

معاون وزیر نفت گفت:  نمی توان به صورت انتزاعی گفت پارس جنوبی از برنامه عقب ماند اما به تفکیک اگر بحث کنیم می توان گفت برخی از فازها به دلیل مسایل فنی وتجهیزاتی ، برخی مدیریتی و برخی تامین مالی پروژه ها با تاخیر اجرا و از برنامه عقب ماند.

قلعه بانی افزود: تاخیر برخی از فازها هم شاید به دلیل شروع هم زمان چندین فاز و پیش بینی هایی که در تامین مالی آنها انجام شده و محقق نشده است باشد و شاید اگر تعداد کمتری تمرکز می شد پیشرفت بیشتری حاصل می شد.

قیمت بنزین با شرایط اقتصادی تنظیم شود

معاون وزیر نفت، درباره پیشنهاد افزایش قیمت بنزین، افزود: در برخی کشورهای منطقه مثل ترکیه قیمت بنزین لیتری 7 هزار تومان و گازوییل 5 هزار تومان است اما در کشور ما به دلایل مختلف اقتصادی نمی توان قیمت را افزایش داد  و قیمت بنزین را باید با شرایط اقتصادی تنظیم کرد.

قلعه بانی با بیان اینکه لازمه افزایش قیمت بنزین این است که مصرف بنزین در خودروها به استاندارد جهانی برسد ، افزود: امیدواریم با کاهش مصرف و افزایش قیمت بنزین به نحوی تنظیم شود که باری بر دوش اقشار کم درآمد تحمیل نشود.

انتهای پیام/
برچسب ها: پارس جنوبی ، نفت ، گاز ، بنزین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار