رییس امور مالکیت فکری و امتیازات پژوهشگاه صنعت نفت، گفت: تاکنون 130 اختراع در عرصه بین المللی در 31 کشور جهان به ثبت رسیده به طوری که 40درصد تاییدیه سازمان پژوهش های علمی و صنعتی را دریافت کرده است.

مرتضی رضاپور رییس امور مالکیت فکری و امتیازات پژوهشگاه صنعت نفت، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان این مطلب گفت: از آنجا که طی 150 سال گذشته اقتصاد کشورها به نوآوری مبدل شده هیچ شرکتی نمی تواند بدون نوآوری در عرصه اقتصادی فعالیت کند.

رضاپور خاطرنشان کرد: در طی این سال ها مکانیزم حمایت از مالکیت فکری و معنوی در خصوص ثبت اختراعات و علایم تجاری و سایر دستاوردها برای شرکت های مختلف اهمیت زیادی پیدا کرد تا جاییکه نخستین مرکز آن در یک نهاد دولتی تاسیس شد. این واحد با توجه به ملزومات نیروی انسانی و جهش کار از زمانی تاسیس شده که اقتصاد در حال تغییر و دگرگونی بود.

وی اضافه کرد: اجزا و ابزار تخصصی مالکیت فکری در کشور موجود است و لی با این حال تخصص مالکیت فکری نیاز به افراد متتخصص و نیروی آزموده دارد که حقوق و رشته های فنی این حوزه را بشناسد.

 رئیس امور مالکیت فکری و امتیازات پژوهشگاه صنعت نفت، با اشاره به اینکه با فقر شدید در پژوهشگاه روبه رو هستیم افزود: سعی کردیم در این حوزه افراد متخصص را جذب کنیم که در دنیا مطرح باشند و بتوانند در این زمینه تخصص لازم را با رشته مرتبط داشته باشند متاسفانه در ایران چنین امکاناتی را نداریم .

وی ادامه داد: در حال حاضر 4 نفر از افراد نخبه با طی دوره های آموزشی در داخل و خارج در این پژوهشگاه مشغول به کار هستند که نیروی متخصص در این پژوهشگاه کم است باید توجه بیشتری در این زمینه صورت گیرد.
رضاپور با تاکید براینکه باید به حلقه تجاری سازی در این حوزه نگریسته شود اظهار داشت: با توجه به تغییر نگرش این واحد چند کار اساسی در این پژوهشگاه انجام می شود که وظیفه روزمره ثبت اختراعات را برعهده دارد که معمولا از دو مکانیزم برای ثبت اختراعات در داخل و خارج از کشور استفاده می شود.

وی با اشاره به اینکه 100 سال است که مکانیزم ثبت اختراع در دنیا  کاربرد دارد اما کشور ما به صورت اعلامی کار ثبت اختراع را انجام می دهد که توان کارشناسی فنی برای این کار را ندارند.
رئیس امور مالکیت فکری و امتیازات پژوهشگاه صنعت نفت، خاطرنشان کرد:سیستم ثبت اختراع خود اظهاری نیست بلکه ممیزی است و شرایط را برای ثبت آثار به گونه ای بررسی می کنند که مورد تایید باشد در گام دوم آثار باید شرایط ابتکارات نو و کاربرد صنعتی را داشته باشد در فرمولهای ریاضی نرم افزارها کار روتین را انجام می دهند به طوری که در داخل کشور سالانه 10 هزار اختراع به ثبت می رسد. 
 
وی اضافه کرد:از سال 88 قانون کشور را ملزم کرده از سیستم اعلامی به جای احرازی استفاده شود متاسفانه به یک زیرساخت حقوقی نیاز است که وکلات ثبت آثار را داشته باشد.

رضاپور گفت: باید برای مدت 5 سال سابقه کار داشته و دوره های کارآموزی را طی کرده باشد و در اکثر کشورهای صنعتی از افراد باتجربه استفاده می شود.
رئیس امور مالکیت فکری و امتیازات پژوهشگاه صنعت نفت، تصریح کرد: در پژوهشگاه صنعت نفت تلاش براین است که استانداردهای بین المللی را در تک تک آثار و اختراعات لحاظ شود و تقریبا تمام ملاحظات در ثبت اختراعات در داخل کشور رعایت می شود.

وی خاطرنشان کرد: از نظر کیفی پژوهشگاه صنعت نفت با فاصله زیاد پیشتاز است و در بکارگیری نیروهای متخصص استانداردها را مراعات می کند.

رضاپور اظهار داشت: تاکنون 130 اختراع در عرصه بین المللی در 31 کشور را از مهمترین دستاوردهای پیاده سازی نظام مالکیت فکری در پژوهشگاه  نفت اعلام کرد.
رئیس امور مالکیت فکری و امتیازات پژوهشگاه صنعت نفت، تاکید کرد:پژوهشگاه صنعت نفت ایران اختراعاتی را در کشورهای امریکای شمالی و جنوبی، آسیا و افریقا به ثبت رسانده است و امیدواریم که بتوانیم در تمام دنیا آثار و اختراعاتی در این حوزه داشته باشیم.

وی اضافه کرد: فرایند ثبت اختراعات حدود 2 الی 5 سال طول می کشد و در طی این سالها 50 تا 60 مکاتبه ممیزی ارسال می شود تا برای آین آثار پاسخ حقوقی و فنی داده شود.
رئیس امور مالکیت فکری و امتیازات پژوهشگاه صنعت نفت، اظهار داشت: 50 مورد تاییدیه سازمان پژوهش های علمی و صنعتی را دریافت کرده و 40 درصد اختراعات تا به امروز تاییدیه مورد نظر را اخذ کرده اند و مابقی در دست بررسی است.

رضاپور ادامه داد: پژوهشگاه صنعت نفت اولین کاری که کرده ثبت علامت تجاری بود که بغیر از داخل در 20 کشور جهان آثار را به ثبت رسانده است.

وی اظهار داشت: بیشتر موضوعات ثبت شده در زمینه  شیمی، نرم افزارها بوده و در حال چند مورد در زمینه تبدیل نفت سنگین به سبک، سولفوریزان، گیت پت به ثبت رسیده  و در ثبت علائم تجاری محدودیتی وچود ندارد.

رئیس امور مالکیت فکری و امتیازات پژوهشگاه صنعت نفت، اضافه کرد: زمانی که یک اختراع به ثبت می رسد حدود 20 سال فرد مخترع مالکیت آن را دارد و بعد از گذشت این سال عموم می توانند از آن کپی برداری کنند.
رضاپور تصریح کرد: حدود 300 مقاله به پژوهشگاه ارسال شده که از بین آنها تعدادی به ثبت رسیده است.

رئیس امور مالکیت فکری و امتیازات پژوهشگاه صنعت نفت، افزود: یکی از موضوعات دیگر ثبت نرم افزار است که در این زمینه چندگانگی و ملی وجود دارد در امریکا نرم افزار را به عنوان اختراع ثبت می کنند  و در اروپا علاوه بر نرم افزار سخت افزار را نیز ثبت نمی کنند و در داخل کشور هر دو مورد از طریق وزارت ارشاد به ثبت می رسد. در حال حاضر 9 نرم افزار در کشور به ثبت رسیده است.

رضاپور تاکید کرد: حدود دو سال پیش نظام جامع مالکیت صنعت نفت از طرف  معاونت وزارتخانه نفت  تصویب شد و براساس آن قرار شد که زیرساختی در این زمینه تدوین شود تا طبق آن نرم افزارها با اجرای این مکانیزم ها به ثبت برسد. همچنین کارگروهی در این خصوص برای ارائه نظردهی به شرکت های فرعی و گروهی تشکیل شد تا تمام جوانب را بررسی کنند دستورالعمل و مکانیزم این طرح پیش بینی شده و در هفته آینده مورد بررسی قرار می گیرد.
وی خاطرنشان کرد: مالکیت فکری فناوری پتروشیمی با مکانیزم خاص خود با ارائه آموزش ها و فرهنگ سازی به کار خود ادامه می دهد و در هفته آینده دستورالعملل مالکیت فکری برای اجرا به تصویب خواهد رسید.

رئیس امور مالکیت فکری و امتیازات پژوهشگاه صنعت نفت، اضافه کرد: برای فروش اختراعات تا پای مذاکره پیش رفته ایم و با توجه به شرایط تحریم و ملاحظاتی که انجام می دهیم کار با مشکل مواجه است از اختراعات داخلی حدود 10 درصدشان واگذار شده است.

رضاپور در مورد ثبت اختراعات در آمار بین المللی اظهار داشت: از هر 100 مورد 5 اثر به مرجله تجاری سازی ورود پیدا کرده اما شراطی نقل و انتقال پول دشوار است و به کارها صدمه وارد می کند.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه برای توسعه این فرهنگ در کشور تلاش بسیاری شده است ولی در مقایسه با آنچه در جهان، به ویژه در کشورهای پیشرفته رخ می دهد، چندان گسترده نیست.
رئیس امور مالکیت فکری و امتیازات پژوهشگاه صنعت نفت، تصریح کرد: استقرار نیافتن کامل و فضای تحقیقات کاربردی، نبودن اطلاعات حتی در میان ذی نفعان، توجه نکردن به اهمیت مالکیت فکری و تلاش در جهت استفاده های تبلیغاتی با وجود از بین رفتن حقوق مخترعان و نبود زیرساخت های قانونی، سازمانی و نیروی انسانی از جمله تهدیدهایی است که در صورت پیاده سازی نظام مالکیت فکری در صنعت ایجاد می شود.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: پژوهش ، نفت ، اختراع ، جهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار