يک کارشناس سياست خارجي گفت: دولت سوریه در حال حاضر بر شرایط فعلي کشورش مسلط شده است و گزینه خارجی قصد دارد تا این برتری را از بین ببرد.

"حسین معین‌آبادی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، در ارتباط با تصميم آمريکا براي حمله به سوریه گفت: در ارتباط با حمله به سوریه، ناتو یک بار اعلان آمادگی کرده و همچنین ترکیه و عربستان نیز اعلام حمایت کرده‌اند.
 
وي افزود: مرور زمان موجب شکل‌گیری دو هدف از سوی آمریکایی‌ها است که یکی انتظار آن‌ها برای پاسخ بازرسان سازمان ملل متحد در خصوص استفاده بمب‌های شیمیایی از سوی دولت سوریه است، چراکه برای حمله نیازمند مشروعیت هستند.
 
معين‌آبادي در ادامه اظهار داشت: هدف دیگر آمريکایی‌ها جلب حمايت دولت انگليس است. چراکه اين کشور بر عدم همکاری خود با آمریکا در حمله احتمالی به سوریه تأکید کرده است؛ گفتني است انگليس در طول و بعد از جنگ جهانی دوم، آمريکا را مورد حمايت خود قرار داده است.  
 
وي تصريح کرد: مجلس بريتانيا با حضور نظامی کشورش در جنگ احتمالی آمریکا علیه سوریه مخالفت خود را مطرح کردند.
 
اين کارشناس سياست خارجي در تشریح دلیل عدم حمايت انگليس از حمله احتمالي آمريکا به سوريه گفت: طی اتفاقاتی که در گذشته توسط انگليس و همچنین اقدامات "تونی بلر" نخست وزير وقت این کشور که منجر به تحقیقات سازمان ملل از وی شد و به تبع آن سلاح کشتار جمعی نيز در عراق کشف نشد این مسئله انگليس را متقاعد کرد که با احتیاط عمل کند.
 
معين‌آبادي درباره عملکرد انگليس براي حمايت از حمله احتمالي آمريکا اظهار داشت: قطعا گفتمان انگلیسی‌ها برای عدم حمله آمریکا به سوریه غالب می‌شود، چراکه انگلیسی‌ها از نزدیک بودن فرانسه به آمریکا دل خوشی ندارند و اتحادیه اروپا نیز در سیاست بلندمدتی قصد دارد تا از همکاری فرانسه و آمریکا جلوگیری کند.
 
وي گفت: آمریکا با اینکه استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی را قطعی اعلام کرده اما خود هنوز دچار دوگانگی و ابهام است، چراکه پیگیری این مسئله را برعهده کنگره گذاشته است.
 
اين کارشناس سياست خارجي حمله احتمالي آمريکا به سوريه را بعيد دانست و تأکيد کرد: آمریکا به نحوی به دنبال تلویحات و تمهيدات علیه سوریه است و قطعأ در قبال اين کشور به تحریم‌های بیشتر روی می‌آورد.
 
معین‌آبادی تصریح کرد: باید به این نکته توجه داشت که امروزه دولت بر سوریه حاکم می‌شود، هرچند حضور آمریکا به نفع گروه‌های تروریستی و سلفی بوده، اما دولت سوريه آن‌ها را نابود کرده و کشور را به امنیت می‌رساند.
 
وی ادعاي آمريکا براي حکومت بر جهان را ديوانگي محض خواند و عنوان کرد: نباید فراموش کنیم آمریکایی‌ها براین باورند که کدخدای جهان هستند و معتقدند که باید به این تفکر خود جامه عمل بپوشانند.
 
اين کارشناس سياست خارجي درادامه تأکيد کرد: دولت سوریه دست و پا بسته نیست و آمریکایی‌ها به سوریه ورود نخواهند کرد، چراکه اگر به این کشور حمله کنند باید هزینه زیادی پرداخته و در انتظار نتایج این اقدام خود باشند.
 
معين‌آبادي با اشاره به کمک‌هاي نظامي روسيه به سوريه بيان داشت: توان دفاعی و هوایی سوریه بسیار بالا است و از طرف دیگر همراهی کشورهای عربستان و ترکیه در این حمله برای آمریکا کم هزینه نخواهد بود و قطعا آسیب خواهند دید.
 
وي روند سياست‌ کشورهاي همسو با سوريه را مثبت ارزيابي و تصريح کرد: اقدامات کشورهای خارجی نظير ایران، روسیه و چین در سیر تحولات سوریه بسیار موثر بوده است.
 
این کارشناس سیاست خارجی با اشاره به سياست غلط کشورهاي مرتجع منطقه در خصوص حميت از آمريکا تأکيد کرد: آمريکا در حمله احتمالي به سوريه علاوه بر خسارت‌های احتمالی برای خود، آینده مخاطره‌انگیزی را برای کشورهای ترکیه، عربستان، قطر و همچنین رژیم غاصب صهیونیستی رقم خواهد زد، چراکه آمریکا برخلاف گذشته که قصد داشت تا در عراق حضور فیزیکی داشته باشد، اما این بار در سوریه چنین هدفی را دنبال نمی‌کند.
 
معين‌آبادي در پایان خاطرنشان کرد: دولت سوریه در حال حاضر بر شرایط فعلي کشورش مسلط شده است و دشمنان این کشور قصد دارند تا این برتری را از بین ببرند.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار