سرپرست اداره حفاظت محیط زیست اندیمشک از شناسایی چهار زیستگاه "سمندر امپراطور" در این شهرستان خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ مهدی سراج‌الدین میرقائد در اهواز گفت: امسال برای نخستین‌بار طرح مطالعاتی روی گونه سمندر لرستانی یا سمندر امپراطور به صورت میدانی و تهیه نقشه پراکنش جغرافیایی در اندیمشک صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه اندیمشک یکی از زیستگاه‌های اصلی این گونه است، اظهار کرد: در این مطالعات چهار زیر شیت (زیرمنطقه) موردمطالعه قرار گرفت. منطقه امامزاده حاجی باریک آب از منطقه منگره و کوه باریک آب با سه چشمه آب لیلا، آب زید و آب چنار که در شمال اندیمشک در بخش الوار گرمسیری قرار دارد یکی از این مناطق است.

سراج‌الدین میرقائد افزود: منطقه بزرگ آب از منطقه ریتکوه در شمال اندیمشک بخش الوار گرمسیری و منطقه مولیشک از منطقه آستانه در بخش الوار گرمسیر در ابتدای ورودی به دشت لاله و چشمه های دووتی و آلن همچنین منطقه کرگاب از منطقه مازو در بخش الوار گرمسیری اندیمشک در این مطالعات بررسی شده اند.

وی تاکید کرد: بر همین اساس اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان با همکاری اداره حفاظت محیط زیست اندیمشک در نظر دارد برای حفظ این گونه با ارزش، منطقه ای را تحت عنوان منطقه شکار ممنوع حاجی باریکاب معرفی کند تا گام مثبتی در این  راستا برداشته شود.

این مقام مسئول توضیح داد: سمندر امپراطور جزء هفت گونه سمندر از راسته دوزیستان دم دراز ایران با نام علمی Keiseri  Neurergus موسوم به سمندر خالدار کوهستانی لرستان است که به اختصار به آن سمندر لرستانی نیز می‌گویند.

به گفته وی، این گونه با ارزش هر چند اولین بار توسط محققان در خوزستان در نقطه ای به نام ایستگاه راه آهن شهبازان اندیمشک گزارش و ثبت علمی شده اما تا قبل از فروردین 92 در حوزه شهرستان مطالعه ای بر روی آن انجام نشده بود.

سراج الدین میرقائد با بیان اینکه این گونه در چک لیست سرخ اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت ( IUCN ) یا لیست گونه های در معرض خطر انقراض قرار دارد، اظهار کرد: تقدسی بودن این گونه در مقایسه با سایر دو زیستان و حتی گونه های دیگر آبزی و کنار آبزی، شاخص عدم آلودگی آب ها و چشمه سارها حسب عقاید افراد محلی، بالا بودن ارزش زیبا شناختی و یکی از وجوه تسمیه (چرق و پرق) به زبان محلی، جزیره ای بودن دامنه پراکنش، اندومیک بودن گونه، خالص بودن ژن و عدم هیبرید گونه، اخلاط و تلالو رنگ در میان سایر دو زیستان و ممنوعیت خرید و فروش این گونه توسط کنوانسیون CITES از سال 2010 از مواردی است که سمندر امپراطور را دارای ارزش های منطقه ای و فرا منطقه ای کرده است.

وی بیان کرد: در این تحقیق شرایط زیستی، تغذیه، تعیین جنسیت، بیومتری، ابعاد بدنی، رنگ سطوح پشتی بدنی وشکمی، نقشه های مطالعاتی و پراکنش جمعیت گونه و عوامل تهدید به تفکیک هر زیر شیت همچنین راهکارهای حفظ گونه تدوین شده است که علاقه مندان می توانند در صورت نیاز از طریق اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان و یا اداره حفاظت محیط زیست اندیمشک برای مطالعه آن اقدام کنند./س
 

برچسب ها: زیستگاه ، سمندر ، شناسایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.