مراسم زنده ياد ناصر حجازي با حضور مسئولان سياسي هنرمندان و ورزشكاران در ايوان شمس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران حاضر در تالار ايوان شمس، شامگاه 12 شهريور ماه مراسم يادبودي براي زنده ياد ناصر حجازي توسط گرداننده وب سايت شخصي ناصر حجازي و حمايت معنوي خانه سينما با حضور اهالي فوتبال و سينما برگزار شد.

در ابتدا با نواختن سرود ملي جمهوري اسلامي ايران به قرائت بخشي از آيات قرآن كريم پرداختند و بعد از آن نيز ايرج نوذري اجراي مراسم را به عهده گرفت.

محمد خاتمي،رييس جمهور سابق ايران در اين مراسم در خصوص ويژگي مرحوم حجازي گفت: بزرگداشت حجازي بزرگداشت قهرماني، مناعت طبع، شادكننده مردم كشور و بزرگداشت فضيلت است و اينكه در اين جمع هنرمندان، پيشكسوتان، كارگردانان و بازيگران افتخاران كشور در كنار چهره‌هاي برجسته ورزشي حضور دارند نشان دهند پيوند ميان هنر و ورزش است.

وي ادامه داد: دكتر رضا صالحي سرپرست وزارت ورزش و جوانان اميدوارم توفيق بده در عرصه ورزش نقش موثري داشته باشند و تنها به چند نكته به عنوان خواسته حجازي اشاره مي‌كنم.

خاتمي عنوان كرد: امروز در خبرها آمده بود كه براي انتقال ورزشكاري به رئال مادريد 83 هزار ميليون پوند به باشگاه ديگري پرداخت كردند به طوري كه صالحي مطرح كرد كل ورزش ايران به 6 هزار ميليارد تومان نيازمند است كه اين بودجه تنها يك دوازدهم درآمد آن ورزشكار محسوب مي‌شود.

وي با اشاره به تاثيرپذيري اقتصاد ورزش افزود: ورزش نقش بسزايي در اقتصاد كشور دارد اما بر اين نبايد اكتفا كرد بايد به موضوعاتي چون دولتي و غير دولتي بودن پرداخت.

وي عنوان كرد: مهم‌ترين كار دولت، ايجاد پشتوانه و بسط زيربناهاي ورزش، كمك به تقويت بنيه ورزش، دفاع از آن و تلاش براي تامين امكانات در عرصه بين‌الملل است و بقيه آن را بايد به مردم واگذار كرد.

خاتمي اظهار داشت: در كشور ما به خاطر محروميت ومظلوميت ورزش بايد سعي كرد كه ورزش روي پاي خود را بايستد، در دوره ما طرح جامع ورزشي تدوين شد كه مبنايي براي يك پارچگي ورزش و رفع مشكلات آن قرار گرفت.

خاتمي ادامه داد: در اين طرح 2 درصد درآمد بنگاه‌هاي اقتصادي و صنعتي در اختيار ورزش قرار بگيرد اما اينكه چقدر عملي و پيگيري شد بايد بررسي شود.

وي با اشاره به 2 تيم تاثيرگذار كشور متذكر شد: متاسفم كه 2 باشگاهي كه همه ما مديون افتخارات آن هستيم با مشكلاتي همراه است و با وجود تلاش متصديان آن همچنان مشكلات برطرف نشده است.

وي ادامه داد: راه يافتن به جام جهاني و يا دريافت مدال در المپيك باعث پيوستگي مردم مي‌شود.

خاتمي اظهار داشت: در اين زمينه بايد تلاش كنيم البته همه رشته‌ها همچون ورزش‌هاي پايه و مادر نيز بايد مورد توجه قرار بگيرد و كمك بسياري نيز براي برداشتن موانع ورزش انجام گيرد.

وي خاطر نشان كرد: ورزش به خصوص فوتبال علاوه بر نقش در اقتصاد كشور يك رشته علمي، فرهنگي هنري و اجتماعي است كه بايد مورد توجه قرار بگيرد.

خاتمي تصريح كرد: نبايد تنها به ورزش براي ايجاد تحرك و سلامت و يا تفنن نگاه كرد بلكه وجودش ضرورتي براي اجتماع است و غير از توجه به اين نكات عرصه را باختيم.

وي در پايان صحبت‌هايش ضمن تشكر و تسليت به خانواده مرحوم ناصر حجازي خاطر نشان كرد: از اينكه هنرمندان افتخارآفرينان كشور ما نيز دراين مراسم حضور دارند جاي خوشحالي است چراكه باعث پيوند ميان هنر و ورزش شد.

در اين مراسم به ورزشكاران و دروازبانان دهه‌هاي مختلف تنديس مرحوم ناصر حجازي اهدا شد.


ابتدا مجيد نامجو مطلق و هانيه توسلي اولين تنديس را به جانباز كريم محمودي اعطا كردند.


همچنين حميد فرخ‌‌نژاد به همراه ابراهيم قاسمي براي اهداي تنديس بعدي به روي سن آمدند و حميد فرخ‌نژاد در اين مراسم گفت: عمر خيلي از انسان‌ها به حضور فيزيكي نسبت به بعد از مرگ نيز ادامه دارد، رزمندگان 8 سال دفاع مقدس مثل مرگ از رگ گردن به ما نزديك بودند اما اكنون نيستند.


وي ادامه داد: براي ملت ما هنوز ناصر حجازي در خاطره‌شان باقي خواهد ماند.


فرخ‌نژاد با اشاره به طرفداري از تيم صنعت نفت آبادان ابراز داشت كه طرفدار هيچ يك از تيم‌هاي استقلال و پرسپوليس نيست.


مهاجم فوتبال ايران غلام حسين مظلومي تنديس خود را از فرخ‌نژاد و ابراهيم قاسمي دريافت كرد.


همايون اسعديان و فرشاد پيوس نيز تنديسي را به همايون بهزادي مهاجم سابق ايران اهدا كردند و فرشاد پيوس در اين بيان بوسه‌اي به جهت تلاش اين بازيكن بر دستان وي زد.


محمد مهدي عسگرپور و رضا صالحي سرپرست ورزش و جوانان نيز براي اهداي تنديس به روي سن آمدند و تنديس را به علي فتح ا... زاده تقديم كردند.


محمد مهدي عسگرپور ضمن تبريك براي برگزاري چنين مراسمي گفت: از قديم تصور ما بر اين بوده كه عقد سينما و فوتبال را در آسمان‌ها بستند اما اكنون خلاف آن را شاهديم.


وي ادامه داد: سينما و فوتبال حاشيه‌هاي مشتركي دارند و اميدوارم بتوانم اين ارتباط را ادامه دهيم.


عسگرپور با رنگ پيراهن خود (آبي) تيم مورد علاقه‌اش را نشان داد در ادامه فرهاد توحيدي، سروش صحت و پرويز مظلومي 6 تنديس دروازه‌بانان بزرگ از دهه 40 تا 90 را به ترتيب به فرامرز ظلي، منصور رشيدي، بهروز سلطاني، احمدرضا عابدزاده، وحيد طالب‌لو و مهدي رحمتي اعطا كردند كه در اين ميان فرزند عابدزاده براي دريافت جايزه بر روي سن آمد و احمدرضا عابدزاده و مهدي رحمتي غيبان اين مراسم بودند.


فرهاد توحيدي ضمن اشاره به تيم مورد علاقه خود (ملوان انزلي و داماش گيلان) گفت: در ورزش فوتبال و در هنر سينما مورد توجه بسياري است و به همين جهت دستيابي به ساير ورزش‌ها و هنر را محدود مي‌كند ستارگان روزش و هنر با فرهنگ‌سازي دل‌ها را مشغول مي‌سازند.


سروش صحت نيز با توجه به تركيب رنگ سرخ و آبي لباس خود عنوان كرد: در دوران بچگي اسطوره‌هايي چون پروين داشتيم كه اكنون جايشان در اين مراسم خالي است اما از پيوند سينما و ورزش خرسنديم.


وي ادامه داد: همچنين خوشحاليم كه خانه سينما بعد از مدتي كه آتش زير خاكستر بود اكنون از خاكستر بيرون آمده است.


داريوش فرهنگ به همراه بهتاش فريبا تنديس بعدي مرحوم ناصر حجازي را به نصرا... عبداللهي تقديم كردند.


داريوش فرهنگ نيز در خصوص برگزاري چنين مراسمي گفت: جلوه زيبايي مراسم امشب خانواده و دوستان آنها هستند كه به دليل برگزاري چنين مراسمي بايد مورد تقدير قرار بگيرند.


فرهنگ در پايان صحبت هايش با اشاره به مرحوم ناصر حجازي افزود: او مردي خوش تيپ، مغرور ودل‌نشين بود كه غرورش از صداقت وي نشأت مي‌گرفت.


احمد مسجد جامعي، رئيس شوراي شهر، به همراه علي فتح الله زاده نيز تنديس زريني را به جهت تشكر از زحمات سينماگران به نمايندگي از آن‌ها به رئيس هيات مديره فرهاد توحيدي اهدا كردند.


فرهاد توحيدي بعد از دريافت تنديس و ضمن تشكر از احمدي‌نژاد و جواد شمقدري گفت: خانه سينما همچون يوسف پيامبر (ع) در چاهي افتاد كه باعث عزيز شدن آن شد، خانه سينما مصداق شرافت در سينما است.


احمد مسجد جامعي، رئيس شوراي شهر، نيز در اين مراسم گفت: اين مناسبت زيبايي كه خاطره يك بزرگ مرد تاريخ ورزش ايران است با حضور جمعي از هنرمندان اصحاب فرهنگ و ورزشكاران يادآور ابعاد گوناگون ورزش در روزگارهاي قديم است.


وي ادامه داد: 2 سال پيش نيز براي برگزاري چنين مراسمي اقدام كرديم اما در آخرين روزهاي برگزاري مانع شدند و نمي‌دانم چه نگراني بابت گردهمايي هنرمندان با ورزشكاران داشتند اما مراسم امشب را به فال نيك مي‌گيريم.


گفتني است؛ اين مراسم حاشيه‌هايي را نيز به همراه داشت كه از جمله آن اشتباهات مجري مراسم در بيان اسامي مهمانان بود به طور مثال ايرج نوذري در زمان قرائت نام سيد محمد خاتمي وي را احمد خاتمي خواند همچنين كري خواندن هنرمندان به طرفداري از تيم‌هاي مورد علاقه‌شان نيز به اين مراسم كشيده شد.


شايان ذكر است؛ در اين مراسم چهره‌هاي هنري و ورزشي بسياري حضور داشتنند كه در اين ميان مي‌توان به خانواده مخرحوم حجازي، حميد استيلي، پژمان بازغي، مهدي هاشمي نسب، اميررضا دلاوري، ناصر نامجو مطلق، حميد فرخ‌نژاد، داريوش اسدزاده، داوود رشيدي، انوشيروان، برزو و بهاره ارجمند، محمد مومني، محسن كروسي، وحيد طالب‌لو، پرستو صالحي، مازيار ميري، حسن پورشيرازي، آندرانيك تيموريان، جهانگير كوثري، دكتر سيار، مجيد مشيري، محمد رويانيان، كريم شاهرودي، بهروز شعبان‌زاده، حامد كميلي، امير جعفري، پرويز مظلومي و محمد نبي دبير فدراسيون فوتبال اشاره كرد.


گفتني است؛ در اين مراسم بيوگرافي و تصاوري از مرحوم ناصر حجازي از دوران كودكي تا پيش از مرگ را به نمايش گذاشتند./ي2

برچسب ها: ناصر حجازی ، سینما ، ورزش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار