يک حقوقدان در ارتباط با اهداي اعضاي اعدامیان و دلایل قانونی و فقهی آن گفت: با بررسی بعضی از مستندات فقهی و قانونی این نتیجه حاصل می‌شود که این کار نه تنها منعي ندارد، بلكه امري مطلوب و پسنديده در بهبود سلامت رواني جامعه و گسترش فرهنگ ايثار است.

"سيدعلي شاه‌صاحبي" در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، در ارتباط با اهداي اعضاي اعدامیان اظهار داشت: اهداي عضو با توجه به نياز بيماران به آن از لحاظ قانوني و فقهي داراي اهميت است.

شاه‌صاحبي با اشاره به اينکه آيا اساساً پیوند اعضاي بدن فرد اعدامي به يك بيمار قانونی است یا خیر؟ تصريح کرد: با بررسی  بعضی از مستندات فقهی و قانونی این نتیجه حاصل می‌شود که این کار نه تنها منعي ندارد، بلكه امري مطلوب و پسنديده بشمار می‌آید.
 
وي ادامه داد: اين اقدام خداپسندانه در بهبود سلامت رواني جامعه و گسترش فرهنگ ايثار و گذشت موثر بوده و با این عمل جان تعدادي از بيماران نجات می‌یابد و طبق آيه قرآن«هر كس نفسي را زنده كند مانند اين است كه تمام دنيا را نجات داده است.»
 
اين حقوقدان ادامه داد: ماده 14 آيين‌نامه نحوه اجراي احكام قصاص‌، رجم‌، قتل‌، صلب‌، اعدام و شلاق موضوع ماده 293 قانون آيين دادرسي دادگاه‌هاي عمومي و انقلاب در امور كيفري، راه‌هاي مختلفي جهت اعدام یا قصاص نفس پیش‌بینی کرده که از جمله آن حلق‌آویز کردن به چوبه‌دار، شلیک با اسلحه آتشین، اتصال الکتریسته و يا به نحو دیگر که به تشخيص قاضي صادر كننده گذاشته شده است.
 
شاه‌صاحبي در پايان با اشاره به اينکه طبق ماده واحده قانون مصوب 1379 پیوند اعضای بیماران فوت شده تحت شرایطی امکانپذیر است، خاطرنشان کرد: سالم بودن جسد یا عضو مورد پیوند، احراز مرگ مغزی توسط کارشناسان وزارت بهداشت، رضایت خانواده متوفی و وصیت یا رضایت خود فرد از شرايط اين مهم است.

انتهاي پيام/
برچسب ها: اهدا ، اعضا ، اعدامیان ، قانونی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار