ایران جاذبه های توریستی و گردشگری بسیاری دارد که سالانه میلیون ها نفر را از سراسر جهان به سوی خود فرا می خواند ولي متاسفانه بسياري از مقاصد گردشگري اين مرز و بوم دیده نشده اند، شناخته شده نیستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، ایران جاذبه های توریستی و گردشگری بسیاری دارد که سالانه میلیون ها نفر را از سراسر جهان به سوی خود فرا می خواند ولي متاسفانه بسياري از مقاصد گردشگري اين مرز و بوم دیده نشده اند، شناخته شده نیستند.

سال ها است که مسير گردشگران ايران بزرگ به شهر هاي اصفهان، تبریز، شیراز، مشهد، ساری و گیلان و جاذبه هايي نظير چهل ستون اصفهان، تخت جمشید و حافظیه شیرازو ... ختم مي شود به طوري که حتي خانواده هاي ايراني هم در تعطیلات تابستان مقاصد گردشگری خود را از بین شهرها و استان هایی انتخاب می کنند که شناخته شده و تکراری هستند.

براساس اين گزارش، بابک ارسيا سرپرست مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران (istta)، فقدان مطالعات جامع و اطلاع رساني و در نهايت عدم سرمایه گذاری را مانع جذب گردشگر به مناطق بکر و کمتر شناخته شده کشور دانست و اظهار داشت: در همه استان ها و شهرستان هاي كشور از ويژگي هاي خاص گردشگري  برخوردارند، اما تاكنون شناسايي نشده اند به همين دليل گردشگران و مسافران اطلاع درستي از آنها ندارند.

وی با اشاره به ظرفیت های گردشگري ایران، گفت: ایران غني از ظرفیت های جذب گردشگر است به طوري که  پتانسيل عمده گردشگري اين کشور در مناطق مناطق بکر و کمترشناخته شده ، ناشناخته باقي مانده است.

وي وظایف اصلی مسئولان گردشگری را برنامه ریزی برای جذب گردشگران به اين مناطق عنوان کرد و تصريح کرد: برپایی تورهای گردشگری با کمک كارشناسان و افراد محلي و بومي آشنا به منطقه در هر استان و شهرستان، فرصت معرفي مناطق بكر و ناشناخته را فراهم مي سازد.

سرپرست مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان ایران،در ادامه افزود: گردشگري داخلي با تبليغات مستمر و معرفي جاذبه‌های بکر و کمتر شناخته شده کشور توسعه خواهد يافت.

وي شرايط امروز را نشانگر بهبود گردشگري و افزايش تمايل مردم براي رخداد سفر در کشور دانست و ادامه داد:‌ برگزاري تورهاي گردشگري ويژه این مناطق در شرايط کنوني، رشد اقتصادی، اشتغالزایی و درنهایت رشد چشمگیر گردشگری را در پي خواهد داشت.
 
وي منطقه ناشناخته و کمترشناخته شده  را موزه ای زنده برای گردشگران داخلی و خارجی دانست و خاطر نشان کرد:‌ جنگل‌های هیرکانی در حاشیه دریای خزر، باداب سورت و تالاب گمیشان در مازندران، منطقه کالپوش در سمنان، روستای کرکبود در طالقان، روستای آتشگاه در چهارمحال و بختیاری، روستای ساحلی تیس در سیستان و بلوچستان، روستای پلکانی پالنگان و هزاران منطقه ناشناخته و کمترشناخته شده از مهم ترین ظرفیت های جذب گردشگر به کشور است.

وي خاطر نشان کرد: با حضور پررنگ و اطلاع رسانی مستمر رسانه ها در راستاي معرفی مناطق توریستی ناشناخته و بکر در سايه تامين زير ساخت ها به طور قطع گردشگران براي سفر به این مناطق ترغيب مي‌شوند.

ارسیا با بيان اينکه این گردشگر نیست که به سمت جاذبه می آید بلکه جاذبه یک منطقه است که گردشگر را جذب خود می کند،‌ گفت: برگزاری تورهای عکاسی خلاقانه، مستندسازی مناطق ناشناخته مسافرتی و انعکاس ناگفته های سرزمین ایران با زبان عکس و فیلم فرصتی مناسب برای جذب عموم مردم به این اماکن می باشد.
با تعریف مقاصد جدید گردشگری و جذب مسافران به سمت آثار و جاذبه هایی که سهم کمتری از مسافر را دارا هستند، مسافري که براي اقامت چند ساعته وارد یک استان شده ، چند روزي در آن ماندگار خواهد شد.

وي صنعت گردشگري را با وجود ميراث غني مناسب ترين جايگزين صنعت نفت دانست و ادامه داد:‌ پايان اقتصاد متکی به نفت و تبديل گردشگري به یکی از صنایع اول کشورمان با همت مضاعف و همکاری تنگاتنگ همه ارگان ها و مدیران محقق خواهد شد، در اين راستا براي اولين گام بايستي عملکرد بهترین رقیب هایمان را در دنیا، با در نظر گرفتن شرایط خاص فرهنگی و اقلیمی کشورمان معیار عملکرد قرار گيرد و در گام بعدي با توجه به داشته های ارزشمند و منحصر به فرد کشورمان به دنبال اين باشيم که چگونه گوی سبقت را از آنها ببریم!

انتهاي پيام//
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار