رئيس هيات مديره‌ي انجمن صنفي پرورش دهندگان مرغ گوشتي گفت: بلاتکليفي موجود در عرضه‌ي نهاده‌هاي دامي انگيزه توليد کنندگان را براي جوجه‌ريزي کاهش داده و سبب افزايش قيمت مرغ مي‌شود.

محمد يوسفي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به افزايش مجدد قيمت نهاده‌هاي دامي در بازار آزاد اظهار داشت: در حال حاضر قيمت سويا حدود 300 تومان افزايش يافته و قيمت ذرت به حدود 1200 تومان رسيده است.

وي با بيان اينکه شرکت پشتيباني امور دام ذرت را کيلويي 700 تومان به توليد کنندگان تحويل مي‌دهد، افزود: ميزان نهاده‌هاي تحويلي از سوي اين شرکت کافي نبوده و توليدکنندگان مجبور به خريد مازاد هستند.

يوسفي با اشاره به ترخيص نشدن نهاده‌هاي سرگردان روي آب ادامه داد: تنها مقداري که مربوط به دولتهاي شرکت پشتيباني امور دام بوده ترخيص شده و با قيمت مصوبه‌ي 1226 به توليد کنندگان تحويل داده مي‌شود.

وي عنوان کرد: بخشي از اين نهاده‌ها در برابر دريافت مرغ براي ذخيره‌سازي، سهميه‌ي دام داران و... تحويل داده مي‌شود.

يوسفي اضافه کرد: مشکل اصلي توليدکنندگان مشخص نبودن شرايط عرضه‌ي نهاده‌هاي دامي است.

وي اظهار داشت: دستور دولت براي تخصيص ارز 1226 به نهاده‌هاي دامي تاکنون اجرايي نشده و بانک مرکزي بدهي کمپاني‌هاي خارجي را پرداخت نکرده است.

يوسفي با اشاره به اينکه قرار بوده دولت ما به التفاوت ارز مرجع را از محل يارانه‌ها پرداخت کند بيان داشت: بانک مرکزي به اختيار خود توان انجام چنين کاري را ندارد.

وي با بيان اينکه شنيده‌ها حاکي از اين موضوع است که بانک مرکزي منتظر دستور ديگري از سوي دولت است، اضافه کرد: اگر چنين دستوري از سوي دولت صادر شده چرا بانک مرکزي در اجراي آن کوتاهي مي‌کند؟

يوسفي تصريح کرد: دولت بايد هر چه زودتر تکليف اين نهاده‌ها را مشخص کند زيرا اوضاع فعلي سبب بلاتکليفي توليدکنندگان شده و ممکن است به توليد و پايانه‌هاي آن آسيب جدي وارد کند.

وي اضافه کرد: در حال حاضر قيمت‌ جهاني ذرت نيز با کاهش مواجه شده است.

يوسفي با اشاره به اينکه قيمت مرغ افزايشي نداشته است، اظهار کرد: در حال حاضر قيمت هر کيلو مرغ حدود 6000 تومان است.

وي با بيان اينکه با آغاز فصل پاييز مصرف و در پي آن قيمت مرغ کاهش مي‌يابد، يادآوري کرد: بلاتکليفي موجود انگيزه‌ي توليدکنندگان را براي جوجه‌ريزي کاهش داده وسبب افزايش قيمت مرغ مي‌شود.

انتهاي پيام/  
برچسب ها: نهاده ، دام ، یارانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار