شرکت متن در سالجاری با هدف توسعه میدان های مشترک نفت و گاز ٢ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی جذب می کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، بر پایه این گزارش، تا سال ١٣٩٤ با اجرای حدود ٤٠ طرح توسعه در میدان های نفتی و گازی، نیروگاه و تلمبه خانه قرار است حجم برداشت سالانه نفت و گاز از میدان های تحت مدیریت این شرکت به یک میلیارد بشکه برسد که برای تحقق این مهم برنامه های مختلفی برای جذب و تامین سرمایه از منابع داخلی و خارجی در دست اقدام است.

هم اکنون طرح توسعه میدان های نفتی یادآوران، آزادگان شمالی و جنوبی، یاران شمالی و جنوبی، آذر و چنگوله، دارخوین، بندکرخه، منصوری، میدان های نفت سنگین شامل سه میدان (کوه موند، کوه کاکی و بوشگان)، زاغه و فردوسی، طرح توسعه میدان های نفت و گاز سلمان، میدان گازی کیش در شرکت متن در دست اجرا است.

طرح احداث ان جی ال ٣٢٠٠، مخازن استراتژیک نفت خام،نیروگاه غرب کارون، کارخانه گاز و گاز مایع  غرب کارون، طرح ملی میترینگ، تلمبه خانه غرب کارون از دیگر طرح های مهم در دست توسعه این شرکت است.

حجم سرمایه گذاری خارجی شرکت مهندسی و توسعه نفت در این پروژه ها سال ٩٠، یک میلیارد و ١٠٠ میلیون دلار بوده است که این رقم در سال ٩١ با افزایش ۳۰۰ میلیون دلاری، به ۱٫۴ میلیارد دلار افزایش یافت و این شرکت موفق شد، امسال در مراسم اعلام میزان سرمایه گذاری خارجی جهانی (که در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد)، عنوان دومین شرکت برتر کشور در حوزه جذب سرمایه گذاری خارجی جمهوری اسلامی ایران را در سال ۲۰۱۲ به خود اختصاص دهد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت در گفت و گو با خبرنگار شانا از افزایش حجم سرمایه گذاری خارجی این شرکت به ٢ میلیارد دلار در سال ٩٢ خبر داد و افزود: با توجه به انعقاد قرارداد میدان نفتی آزادگان جنوبی، به عنوان بزرگترین طرح توسعه با هدف تولید روزانه ٣٢٠ هزار بشکه نفت در فاز نخست، حجم سرمایه گذاری در شرکت متن افزایش یافته است.

افزایش ظرفیت تولید ٧٢٠ هزار بشکه ای نفت

به گفته نادر قربانی، در شرکت متن تا تیر ماه سال گذشته طرح افزایش تولید نفت به میزان افزایش ٢٢٠ هزار بشکه در دست اجرا بود، ولی با اجرای طرح های توسعه جدید از جمله، فاز دو میدان یادآوران هم اکنون افزایش ظرفیت تولید نفت در پروژه های این شرکت به میزان ٧٢٠ هزار بشکه رسیده است.

بر اساس اعلام شرکت متن، همه منابع پروژه های این شرکت به جز یک میدان (که از منابع داخلی تامین می شود) از محل کنسرسیوم داخلی و خارجی تامین خواهد شد.

بر اساس برنامه اعلام شده از سوی شرکت مهندسی و توسعه نفت، همه میدان های مشترک زیرمجموعه این شرکت از جمله میدان یاران (جنوبی و شمالی)، یادآوران، آزادگان (جنوبی و شمالی) و آذر تعیین تکلیف شده و عملیات اجرایی این میدان ها در حال اجرا است؛ ضمن آنکه آخرین میدان نیز عملیات اجرایی آن از شهریور سال گذشته آغاز شده است و بر اساس برنامه تا پایان امسال طرح توسعه دو میدان مشترک بزرگ نفتی یادآوران و آزادگان شمالی عملیاتی خواهد شد.
انتهای پیام/
برچسب ها: میدان ، مشترک ، نفت ، توسعه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار