سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: امسال دانش آموزان قبل از سال تحصیلی به مدارس مراجعه می کنند تا برنامه هفتگی دریافت کنند و آموزش ها از اول مهر آغاز می شود.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش باشگاه خبرنگاران، علی اصغر فانی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: در بحث های مدیریت گام اول در حل مساله شناخت مسئله است به گونه ای که اگر مسئله را خوب نشناسیم راه حلی که ارائه می دهیم ما را به خطا می برد بنابراین علی رغم شناختی که از آموزش و پرورش دارم و تمام عمرم را در رابطه با آموزش و پرورش نوشتم، فکر کردم و اجرا کردم اما در این موقعیت جدید نیازمند شناخت مسائل مختلفی هستم که آموزش و پرورش درگیر آن است.

وی ادامه داد: بعد از برگزاری شورای معاونین با تک تک معاونان حدود 13 جلسه داشته اند که در این جلسات تمام تلاش من این بود که شناخت بیشتری از روند کار آموزش و پرورش و مشکلات آن پیدا کنم.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش بزرگ ترین فصل مشترک دولت و ملت است چرا که تصمیمات آن کل جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد.
وزارت آموزش و پرورش جایی نیست که ما با شتاب زدگی و بدون پیش بینی عوارض و عواقب تصمیمات در آن اقدام کنیم بلکه محلی است که باید در آن با تامل حرکت کرد تا آینده کشور تضمین شود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: فعالیت هایی که در سال های اخیر در آموزش و پرورش اجرا شده از جمله طرح 6.3.3 بخشی از سند تحول نظام آموزشی است و این به این معنا نیست که اگر در اجرای آن مشکلی داریم حرکت آن متوقف کنیم بلکه سیاست ما رفع مشکلات اجرایی 6.3.3  است.

فانی اظهار داشت: در آموزش و پرورش تصمیمی که گرفته می شود توقف این تصمیم  به سادگی امکان پذیر نیست همان گونه که توقف نظام 6.3.3 امکان پذیر نیست چرا که این نظام نقاط قوت فراوانی در آموزش و پرورش دارد.

وی گفت:نظام  6.3.3 مشکل پیش دانشگاهی را حل می کند، هدایت تحصیلی را به آخر سال سوم اول متوسطه را انتقال می دهد و طول آموزش های فنی و حرفه ای را از دو سال به 3 سال افزایش می دهد و در جهت عدالت آموزشی حرکت می کند.

فانی ادامه داد: یکی از انتقادها به این نظام این است که از سال ششم شروع شده در حالی که نیاز است از پایه شروع شود و این به همین دلیل است که در هدف گذاری و تالیف کتب و تامین نیروی انسانی با مشکل مواجه شدیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: هم اکنون آموزش معلمین پایه هفتم در حال انجام است و تاکید این است که هیچ معلمی بدون آموزش وارد کلاس نشود همچنین در خصوص سال سوم ابتدایی که تعدادی از کتاب هایش جدیدالتالیف است تاکید بر آموزش معلمان است.

وی عنوان کرد: برنامه ما به گونه ای بوده که تا 15 شهریور برای بازگشایی مدارس آماده باشیم و از آن تاریخ تا اول مهر را به برطرف کردن مشکلات احتمالی بپردازیم.

وی ادامه داد: امسال دانش آموزان قبل از سال تحصیلی به مدارس مراجعه می کنند تا برنامه هفتگی بگیرند و آموزش از مهرماه آغاز می شود. همچنین معلمان مدارس در طول شهریور اولین جلسه شورای معلمی را خواهند داشت.

فانی گفت: سازمان وزارت بزرگ آموزش و پرورش دو سوم کارکنان مشمول قانون استخدامی کشور را شامل می شود و به تنهایی دو برابر بقیه وزارت خانه ها کارمند دارد و با احتساب 13 میلیون دانش آموز  و والدین آن ها بیشترین مخاطب را شامل می شود .

پس حرکت در آموزش و پرورش باید متکی بر پژوهش، تحقیق و مطالبات کارشناسی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش جایی نیست که وزیر هر چه به نظرش می رسد مطرح کند بلکه باید نظرات در لایه های مختلف نهادینه شود. برخی برنامه های آموزش و پرورش که بعد از انقلاب موفق نبوده به این دلیل است که لایه های مدیریتی آن در نظر گرفته نشده است.

فانی افزود: تصمیمات در آموزش و پرورش نباید به مردم فشار اقتصادی وارد کند و تصمیمات باید به گونه ای باشد اضطراب در خانواده ایجاد نکند.

وی اظهار داشت: هدف آموزش و پرورش تربیت نیروی انسانی نسل آینده است و دانش آموزی که امروز در دست ماست در 20 سال آینده سکان کشور را به دست می گیرد. در آموزش و پرورش 6 رکن مطرح است که رکن اول آن معلم، رکن دوم مدیریت، رکن سوم برنامه ها ، محتوا، فضا و تجهیزات، رکن چهارم، مقررات آموزشی، رکن پنجم آیین نامه، رکن ششم بودجه ، امکانات و منابع است در بین این شش رکن معلم نقش اساسی دارد.

وی با تاکید بر آموزش های قرآنی اقامه نماز در مدارس افزود: تربیت یعنی ایجاد رفتار پایدار در متربی و باید بچه ها را طوری تربیت کنیم که اسلامی و ایرانی بودن در رفتارشان متجلی شود.

وی تقویت سازمان دانش آموزی، اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان، تقویت بسیج دانش آموزی، و رشد فردی و اجتماعی دانش آموزان را از دیگر اهداف برشمرد و اظهار داشت: تحول در آموزش و پرورش در گرو تحول در منابع انسانی ، که در صورت این تحول می توان  انتظار رشد آموزش و پرورش را داشت.

وی توسعه کمی و کیفی کتابخانه های آموزش و پرورش و پژوهش سراهای دانش آموزی را از دیگر اهداف برشمرد و افزود: لازمه تحول در مدرسه تقویت مشارکت دانش آموزان ، اولیا و مربیان است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: با توجه به این که ساماندهی نیروی انسانی و برنامه ها از اواخر اسفند سال گذشته و اوایل فرودین ماه آغاز شده همچنان پنج شنبه تعطیل است اما تیمی از سوی ما مامور شده تا در خصوص فعال کردن مدارس در کارهای پرورشی مطالعات لازم را انجام دهد.

وی افزود: سند تحول بنیادین یک نقشه راه است که نقشه را می تواند کمک کند تا مسیر آینده را دنبال کنیم که نیاز آن هماهنگی با دیگر بخش های کشور است./

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار