خانه قوام الدوله از اماکن تاریخی منطقه 12 شهر تهران در زمان پادشاهی محمدشاه قاجار است.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران این بنا در سال 1253 هجری قمری یا 1211 هجری شمسی، در زمان محمدشاه قاجار برای یکی از صاحب منصبان دوره قاجاریه به نام میرزا محمد قوام الدوله آشتیانی ساخته شد.

قسمتز از بنا در تعریض کوچه میرزا محمود وزیر از بین رفته که به احتمال زیاد متصل کننده ان درونی و بیرونی به یکدیگر بوده است همچنین تبدیل ایوان تابستانی به تالار آینه کاری از دیگر تغییرات بنا است که پس از توسعه ارتباط ایرانیان با کشورهای اروپایی صورت گرفته است.

از خصوصیات خانه قوام الدوله می توان به نظم و تقارنی اشاره کرد که با آجر و چوب در نمای ساختمان به وجود آمده است از مهمترین عوامل زیبایی این بنا وجود هفت در از عنصرهای معماری ایرانی اسلامی است.

از ویژگی های دیگر وجود دوبار دیگر و یک شیروانی در بام بنا است که انسان را برای رفتن به طبقات بالا بر می انگیزد این دو با دیگر قرینه هم اند نمایبا دیگر از آجر و تزئینات قسمت فوقانی هر شیار دارای ارسی و آینه است.

دیوار ها دارای گچ بری و نقاشی از گیاهان تزئینی و اسلیمی است بیشتر قسمت های این اتاق را فرو رفتگی هایی در دیوارتشکیل داده است که مانند طاقچه عمل می کنند.

در حاشیه سقف،  تزئینات مقر نسل کاری وجود دارد این تزئینات جزء ارزنده ترین تزئینات اسلامی است که از فرو رفتگی و بر جستگی هایی تشکیل می شود که هر چه به طرف سقف نزدیک شود بر تقسیمات آن افزوده و در نتیجه بر زیبایی آن اضافه می شود.

در مجاورت این خانه،  حمام توام الدوله قرار داشته که در گذشته از این خانه دری به حمام باز می شده است.

 شایان ذکر است: که مرمت اساسی بنا در فاصله سال های 1345 تا 1350  به دست  استاد محمد کریم پیرنیا انجام گرفت و مرمت کاشی های قاجاری نیز تحت نظر استاد حبیبیان انجام شده است.

 گفتنی است: برای بازدید از خانه قوام الدوله می توانید به خیابان امیر کبیر،  کوچه میرزا محمود وزسخ علیرضا جاویدی ، پلاک 18 مراجعه کنید ./ف

گزارشی از ساره کلهر
برچسب ها: خانه ، قوام ، اماکن ، تاریخ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار