ثروتي عظيم به نام منابع انساني

براساس آمارهاي رسمي جهاني، سرمايه انساني در کشورهاي توسعه يافته نقش اول را در ثروت آفريني ايفا مي کنند.

براساس آمارهاي رسمي جهاني، سرمايه انساني در کشورهاي توسعه يافته نقش اول را در ثروت آفريني ايفا مي کنند.

اين در شرايطي است که در ايران توسعه ماشين آلات همچنان در اولويت قرار دارد.


به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران در سال هاي گذشته عواملي همچون منابع طبيعي، ماشين آلات و سطح فناوري و تکنولوژي در رشد و توسعه کشور نقش اساسي داشته اند، اين درحالي است که امروزه منابع انساني به عنوان موتور توسعه و پيشرفت نام گرفته اند و توانايي انسان در تمام حوزه ها جست و جو مي شود.


براساس آمارهاي منتشره از سوي سازمان هاي جهاني، سرمايه انساني نقش اول ثروت آفريني در کشورهاي توسعه يافته را به خود اختصاص داده است اين در شرايطي است که در ايران توسعه ماشين آلات در اولويت قرار داد و مديران ايراني نوسازي و تجهيز منابع را معطوف به ماشين آلات فرسوده خود مي کنند و از سرمايه انساني غافل هستند همين نگرش سنتي و ماشين زده سبب شده سهم سرمايه انساني در کشور با وجود استعدادهاي سرشار ناچيز بماند.


بنابراين گزارش، سيم بر کارشناس مسائل اقتصادي در خصوص منابع انساني و تاثير آن بر اقتصادي گفت: منابع انساني را مي‌توان از عوامل اساسي در زنجيره توليد نام برد که به دو بخش خام و پروژه تقسيم مي شود.


وي در ادامه به توضيح هر يک پرداخت و گفت: در حال حاضر تعدادي محدودي از نيروي کار خام در بخش هايي از کشاورزي، دامداري و باغداري مشغول به کار هستند و با توجه به تاثير اين اعضا در ميزان توليد مي توان با آموزش، از ايجاد ضايعات توسط آنان جلوگيري کرد.


همچنين نيروي کار پرورده نيز در مراکز و نهادهاي دولتي و غير دولتي و سازمان ها مشغول به کار هستند.
سيم بر تصريح کرد: مسئله قابل توجه در اين زمينه هزينه و دستمزد است که بايد ميزان مشخص شده باشد و نسبت به آن تغيير نکند.


اين کارشناس اقتصادي اذعان د اشت: متاسفانه به خاطر محدوديت هاي موجود براي نيروي کار ماهر در داخل کشور آن ها به نقاطي ديگر از جهان مهاجرت کرده و به تبع آن به کشور زيان وارد مي شود زيرا هزينه پرورش آن ها از ابتدا تا دانشگاه را جامعه پرداخت کرده است و با مهاجرت آن ها به صورت رايگان در اختيار اقتصادهاي ديگر قرار خواهند گرفت و تمام بهره برداري آنان به سود کشوري ديگر به پايان مي رسد و در نتيجه جامعه از سرمايه کارآموخته محروم مي ماند.


در ادامه اين گزارش صادق کارشناس اقتصادي درباره نقش منابع انساني در رشد اقتصادي بيان کرد: در علم اقتصاد 4 عامل سرمايه، نيروي انساني، مديريت و زمين و ساختمان در رشد و توسعه اقتصادي تاثيرگذار هستند که از اين 4 جز، 2 جز نيروي انساني و مديريت به کارکرد منابع انساني باز ميگردد.


وي در ادامه تصريح کرد: ايجاد توازن در تعداد فارغ التحصيلان و اشتغال زايي کار دشواري است که ما نيز موفق در اين عرصه ظاهر نشده ايم به همين دليل افراد جذب کارهاي غير مرتبط شده اند و ما نيز از نيروي کار متخصص محروم مانده ايم.


صادق در ادامه يادآور شد: در حال حاضر هر 3 سال يکبار شاهد رشد 2 برابري در زمينه هاي مختلف اقتصادي، هستيم اين به اين  معني است که اگر جامعه ايي نتواند همگام با دنيا پيش رود در عرض 3 سال دو برابر عقب مي افتد و اين ميزاني تصاعدي دارد.
اين کارشناس اقتصادي در پايان خاطرنشان کرد: با وجود استعدادهاي شگرف در جوانان امروز ما بايد از اين ثروت در راه پويايي جامعه استفاده کنيم.
انتهاي پيام/

برچسب ها: ثروتی ، منابع ، تجهیز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار