منحل شدن بخش بازرگانی شرکت مادر تخصصی تامین دارو باعث دامن زدن به مشکلات بحرانی دارویی کشور شد و سالها دارو را با ارز غیر واقعی فروختیم.

دکتر حاجی آخوندی، رئیس سابق سازمان غذا و دارو در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: ارز مبادله ای داروی تلخی بود که کمک زیادی به صنعت داروسازی کرد و سندیکای داروسازی از آن استقبال خوبی کردند.در واقع 35 سال بود که واقعیت دارویی کشور مشخص نمیشد به طوری که دارو را با ارز واقعی تولید میکردیم ولی با ارز غیر واقعی آن را به فروش میرساندیم . 
 
وی با بیان این که مصرف کنندگان داروهای ایرانی این ایراد را عنوان می کردند که اعتبار دارویی ما در دنیا مخدوش میشود افزود :میزان ریالی داروی هر کشوری نشان دهنده اقتدار و اعتبار داروسازی آن کشور است. متاسفانه علاوه بر این که دارو ارزان بود و همیشه از لحاظ کیفیت و اعتباری مقداری از این داروها مصرف خود مردم کشور نبود . درواقع 100 میلیارد تومان دارو میساختیم ولی 500 میلیون تومان به کشورهایی که طالب داروی ارزان بودند میفروختیم . عاقلانه این بود که دارو را با قیمت واقعی وارد سازوکار فروش دارو کنیم و حمایتهای مردمی مربوط به حل مالی نسخه مردم را توسط ارگانهای حمایتگر انجام بدهیم. 
 
حاجی آخوندی با اشاره به اینکه یکی از  چالش های ایجاد کننده تعطیلی سازمان فوریتهای دارویی بود عنوان کرد:زمانی که معاونت غذاو دارو ایجاد شد سازمان فوریتهای دارویی به نام شرکت مادر تخصصی تامین دارو برای واردات دارو در مواقع اورژانسی شکل گرفت که دولت دستور منحل شدن بخش بازرگانی آن را ابلاغ کرد که این موضوع در زمان ریاست من در سازمان غذا و دارو عملی شد. در واقع این دستور باعث قطع بازوی تامین دارو شد. 

وی ادامه داد: منحل شدن بازوی تامین دارو، کمبود بودجه،افزایش دو برابری ارز، فشار روانی ناشی از تحریم و کاهش نقدینگی شرکتهای دارویی همه دست به دست هم دادند و بحران دارویی را در کشور ایجاد کردند./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار