وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگوی تلفنی با همتایان مالزیایی و فیلیپینی خود بر ضرورت حل بحران سوریه از طریق گفتگو و مذاکره تاکید کرد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امروز در تماس تلفنی با عنیفه وزیر خارجه مالزی با اشاره به اینکه ایران خود بزرگترین قربانی سلاح های کشنده شیمایی بوده است گفت: کاربرد سلاح های شیمیایی هیچ توجیهی ندارد و کاملاً نادرست و محکوم است.

وی ضمن محکومیت استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه، بر ضرورت حل و فصل بحران در این کشور از طریق گفتگو و راهکارهای سیاسی تاکید کرد.

ظریف همچنین با بیان اینکه مداخله نظامی خارجی موجب پیچیده تر شدن بحران و تشدید بی ثباتی ، تروریسم و افراطی گری در منطقه می شود، هرگونه اقدام نظامی احتمالی علیه ملت و دولت سوریه را نادرست دانست.

عنیفه وزیر خارجه مالزی نیز با بیان اینکه منطقه خاورمیانه روزهای حساسی را طی می کند ، گفت : به شدت نگران وضعیت کنونی منطقه هستیم و با استفاده از تمام ظرفیت در جهت کاهش تنش در این منطقه حساس می کوشیم.

وی با اشاره به رایزنی هایی که با تمام اطراف بحران داشته است به نامه اخیر خود به دبیرکل سازمان ملل اشاره کرد و گفت که کشورش خواهان اجلاس اضطراری کشورهای اسلامی جهت یافتن راهی فوری برای حل بحران سوریه شده است و باید اقدامی سریع برای حل مشکلات منطقه صورت گیرد.

 

بر اساس این گزارش همچنین وزیر امور خارجه کشورمان در تماس تلفنی با آلبرت روزاریو وزیر خارجه فیلیپین ضمن بررسی تحولات منطقه ای و بین المللی به وی‍ژه سوریه، از دخالت نظامی یکجانبه در سوریه ابراز نگرانی کرد.

ظریف با اشاره به اینکه توسل به زور کاملا غیرقانونی و مخل امنیت و صلح بین المللی است و بحران خاورمیانه را تعمیق و تشدید خواهد کرد،افزود: توسل به نیروی نظامی در سوریه عواقب بسیار خطرناکی دارد و کنترل عواقب آن در اختیار آغاز کننده نخواهد بود،‌ بویژه آنکه اتهامات و مسئولیت استفاده کننده از سلاح شیمیایی در سوریه هنوز مشخص نشده و گزارش بازرسان اعزامی منتشر نشده است.
 
ظریف گفت: ایران خود،‌ بزرگترین قربانی سلاحهای شیمیایی بوده است و نه تنها سربازان بلکه مردم عادی ایرانی نیز قربانی این سلاح غیر انسانی هستند و نسبت به کاربرد ان بشدت حساس است و از نظر ما هر نوع استفاده از سلاح مرگبار شیمیایی ممنوع و محکوم است.

روزاریو وزیر امور خارجه فیلیپین نیز در این تماس تلفنی با اشاره به روابط دوستانه و نزدیک تهران – مانیل،‌ بر علاقمندی کشورش برای توسعه بیش از پیش مناسبات و همکاری های دوجانبه تاکید کرد.
وی با حساس توصیف کردن شرایط کنونی خاورمیانه و ضرورت دقت و رعایت همه جوانب،مبادله نظر دو وزیر خارجه را ارزشمند و مفید دانست و خواهان تداوم مشورتهای سیاسی دو کشور برای حل صلح امیز مشکل خاورمیانه شد.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار