"شيمون هيني" شاعر و نويسنده معروف اهل كشور ايرلند شمالي، برنده جايزه نوبل ادبيات در 1995 است.

باشگاه خبرنگاران؛ شيمون هني شاعر و نويسنده معروف اهل كشور ايرلند شمالي و برنده جايزه نوبل ادبيات در سال 1995 ، آوريل سال 1939 در يك خانواده كشاورز در موسبان واقع در 30مايلي شمال غربي بلفاست متولد شد او نخستين فرزند يك خانواده 11 نفره است.

پس از دريافت درجه ممتاز در زبان انگليسي از دانشگاه كوئينز بلفاست از سال 1972 تا 1996 آغاز تدريس كرده و نقش عمده اي در پرورش نسل جوان نويسندگان ايرلندي ايفا كرد از 1989 تا 1994 استاد شعر و شاعري در دانشگاه آكسفورد بود. مدتي استاد مقيم مركز رالف والدو امرسون در دانشگاه هارواردبوده بسياري از منتقدان و شعرا، شعر شيموس ميني ساعر معاصر ايرلندي و برنده جايزه نوبل ادبيات در سال 1995 را مصداق شعر پست مدرن مي دانند.

اشعار او كه همواره با استقبال عمومي خوانندگان ايرلند و سراسر كشورهاي انگليسي زبان روبرو بوده بارها موجب دريافت جايزههاي مختلف از انجمن هاي سراسر اروپا شده است توجه به اسطوره هاي كهن، كشاندن آنها به شكلي به دنياي جديد، دگرگون كردن ‌آنها و همچنين توجه به زبان امروز انگليسي از ويژگي هاي شعر اوست.

او در 30 آگوست 2013 در 74 سالگي در دوبلين درگذشت وي برنده جايزه كتاب سال ويت برد در سال 1997 براي كتاب تراز و برنده جايزه كتاب سال ويت برد در سال 2001 براي ترجمه جديدش از كتاب بيوولف است.

مجموعه شعر distric tand and cricle كه اشاره به دو ايستگاه قطار زيرزميني لندن است كه هيني در سالهاي جواني از آنها براي رفت و امد به محل كار و خانه استفاده مي كرده آخرين مجموعه اشعارش به نام چراغ برق را انتشارات فيبره 5 اوريل 2001 منتشر كرد./ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار