بی شک در محیط اطراف خود با افرادی مواجه شده اید که درای عدم اعتماد به نفس هستند که این مشکل به دوران کودکی آنها برمی گردد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران : عدم اعتماد به نفس را می توان عدم توانایی در ابراز توانمندیها و لیاقتهای فرد علیرغم دارا بودن این توانایی ها تعریف نمود به عنوان مثال دانشجویی که علیرغم تسلط بر مطالب درسی در کلاس جرات پاسخ دادن به سوالات را ندارد یا ورزشکاری که با داشتن توانمندیهای جسمی خود را در مقابل حریف ضعیف می پندارد از جمله نمونه های عدم اعتماد به نفس تلقی می شود.
عدم اعتماد به نفس ریشه دردوران کودکی دارد یعنی رفتار والدین و محیط خانوادگی وی، تحقیرها، تنبیه های نادرست در این مشکل تاثیر بسزایی باقی خواهد گذاشت.
والدین باید مراقب رفتارهای خود باشند که این مشکل را در فرزند خود پرورش ندهند.
مریم ملک صالحی روانشناس و کارشناس ارشد مشاوره درگفتگو با خبرنگاراجتماعی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: عزت نفس با اعتماد به نفس متفاوت است و نباید این دو را جایگزین هم نمود اما قابل ذکر است که بین عزت نفس و اعتماد به نفس ارتباط متقابل وجود دارد. عزت نفس ارزشی است که خود و یا افراد دیگر برای ما قائل می شوند اما اعتماد به نفس در اثر افزایش مهارت هایی است که به دست می آوریم و باید متذکر شد که هر چقدر عزت نفس ما افزایش داشته باشد، اعتماد به نفس ما هم زیاد خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: از اوایل تولد تا سه سالگی دامن امن مادران می تواند اعتماد به نفس را در کودکان افزایش دهد و این احساس امنیت یکی از نیازهای نخستین و اصلی کودکان را برآورده خواهد کرد و نیز دلبستگی ایمن را برای فرزند خود ایجاد می کند. و به نوبه خود دلبستگی ایمن سبب افزایش اعتماد به نفس در کودکان می شود.
ملک صالحی متذکر شد: یکی از دلایل اعتماد به نفس در کودکان خانواده است پدر و مادری که خودشان اعتماد به نفسشان ضعیف است این مشکل را در کودک خود انتقال می دهند چون کودکان از والدین خود همانند سازس می کنند، پس لازم است که والدین اعتماد به نفس خود را تقویت کنند.
وی خاطر نشان کرد: بنابراین شیوه های فرزند پروری می تواند در ایجاد و افزایش اعتماد به نفس نقش مهمی داشته باشد. والدینی که فرزندان خود را مقتدرانه تربیت می کنند نه به صورت مستبدانه و نه سهل انگارانه اعتماد به نفس را در فرزند خود افزایش می دهند./ تر
برچسب ها: عدم ، اعتماد ، به نفس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۰۷ تير ۱۳۹۵
سلام ببخشید مشکل من اینه که وقتی می فهمم یکی اعتمادبه نفس نداردوزیباست ورفتارهایی رو انجام می دهد اونو با خودم مقایسه می کنم ومی ترسم که من هم اون رفتارهارو نشون بدم
.
آخرین اخبار