معاون وزیر امورخارجه سوریه در گفتگو با یورونیوز تصریح کرد دولت سوریه آماده مقابله با هر گونه حمله و تعرض به خاک خود است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی یورونیوز، فیصل المقداد معاون وزیر خارجه سوریه گفت هدف استعمار همواره تضعیف اعراب در برابر اسرائیل بوده است.
نام آن بیشتر از آنکه جنگ باشد، تجاوز است و هدف اصلی آن از بین بردن نیروی نظامی سوریه و امکانات دفاعی آن است همانطور که در عراق اتفاق افتاد و در مصر در حال وقوع است. 
وی ادامه داد دولت سوریه آماده مقابله با هرگونه تجاوز و جنگ و رویارویی با دشمن است؛ جنگی که هیچ دلیل منطقی ندارد مگر نشان دادن حمایت دولتهای استعمارگر به ویژه فرانسه و آمریکا از القاعده، جبهه النصره و گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام علیه ملت عرب سوریه .
معاون وزیر خارجه سوریه درباره اظهارات اخیر جان کری وزیر خارجه آمریکا که مدعی است مدارکی از استفاده ارتش سوریه از سلاحهای شیمیایی در دست دارد گفت مدارک او استدلالهای مضحکی هستند و مرا می خندانند. هنگامی که کالین پاول یک شیشه پودر سفید را به عنوان مدرک استفاده رژیم عراق از سلاح شیمیایی علیه ملت خودش در شورای امنیت نشان می داد، من سفیر و نماینده سوریه در شورای امنیت بودم. بعدا متوجه شدم که ادعای او بی پایه و اساس بوده است. اما نیم میلیون عراق یا حتی بیشتر در نتیجه این ادعا کشته شدند و آمریکا حتی بابت آن عذرخواهی هم نکرده است. 
آنها همین ترفند را به همین شیوه تکرار می کنند. آنان وقتی درباره این جنایت صحبت می کنند و دولت سوریه را مسئول آن معرفی می کنند و آن را به دولت سوریه تحمیل می کنند، دروغ می گویند . آنها خودشان سلاحهای شیمیایی را در اختیار عوامل خود در سوریه یعنی گروههای مسلح تروریستی قرار می دهند. آمریکا وقتی دید این گروهها در حال شکست خوردن هستند، تصمیم گرفت از آنها حمایت کند.
وی ادامه داد ما قبلا علنا اعلام کرده ایم سوریه از چنین سلاحهایی علیه مردم خود استفاده نخواهد کرد. بازرسان سازمان ملل متحد به سوریه آمدند و از اماکنی که سازمانهای جاسوسی آمریکا و کشورهای غربی نظیر فرانسه ادعا می کنند، آنجا از سلاحهای شیمیایی استفاده شده تنها صد متر فاصله داشتند. بنا بر این تاکید می کنم که این ها ادعاها دروغی است. آنها فقط می خواهند با قراردادن سوریه در دستان اسرائیل، از شکست و ناکامی خودشان جلوگیری کنند. همانطور که قبلا هم گفته ام اسرائیل دلیل همه اتفاقاتی است که امروز در سوریه و جهان عرب شاهد آن هستیم. قدرت اخوان المسلمین، بنیادگرایان و القاعده، محصول اراده کشورهای غربی و نتیجه اقدامات آنها و پیگیری اهداف استعماریشان در دنیای عرب است. 
یورونیوز پرسید تصاویری در اینترنت و شبکه های تلویزیونی پخش شد که در آنها می توان کودکانی را دید که با گاز شیمیایی دچار جراحاتی شده اند. آیا شما در دمشق هم این تصاویر را دیده اید؟
المقدادی پاسخ داد ما این تصاویر را دیده ایم. 
وقتی تصاویر و گزارشهای مربوط به سلاحهای شیمیایی و کشته شدن مردم را می بینیم ناراحت می شویم. قبلا هم گفته ام و امیدوارم این بار برای همه بینندگان شما واضح و روشن شود که گروههای تروریستی از گاز سمی سارین در نزدیکی خان العسل حلب استفاده کردند. ما مدارکی داریم که نشان می دهد گروههای تروریستی با سلاحهای شیمیایی به سربازان ما در نزدیکی دمشق یعنی درست همان منطقه ای که آمریکا و متحدانش ادعا می کنند ارتش سوریه از سلاحهای شیمیایی استفاده کرده ؛ حمله کرده اند. ما تاکید می کنیم افرادی که از این سلاحها استفاده کردند همگی عوامل سازمانهای جاسوسی آمریکا و متحدانش بوده اند. دستگاههای جاسوسی این داستان را باهمکاری بندر بن سلطان که خود او هم جاسوس کوچک آمریکا و دستگاههای جاسوسی کشورهای غربی است، ساخته اند. سوریه از همه این اتهامات و ادعاها مبری است. ارزشهای اخلاقی ما اجازه ارتکاب چنین کارهایی را نمی دهد. این تصاویر بدون تردید صحت دارد اما کسانی که این گازهای سمی را به کار برده جنایتکار و تروریست بوده اند که آمریکا و فرانسه و دیگران از آنها حمایت می کنند. جبهه النصره و القاعده و دیگر گروههای تروریستی می گویند قابلیت ساخت سلاحهای شیمیایی را دارند. ترکیه اعضای یک گروه تروریستی را دستگیر کرده است که حامل دو کیلوگرم مواد شیمیایی از مبدا لیبی بوده اند. دولت عراق هم افرادی را در ارتباط با تولید مواد شیمیایی بازداشت کرده است. این اطلاعات را همه می دانند. 
یورونیوز پرسید آیا عربستان سعودی را هم متهم می کنید؟
فیصل المقداد گفت من هرکسی را که از گروههای تروریستی در راه ارتکاب جنایاتشان حمایت مالی می کند یا به آنها اسلحه می دهد، متهم می کنم. آنها تنها مسئولان کشتارها در سوریه هستند. نقش عربستان در این مسئله بسیار مهم است. 
یورونیوز پرسید نتیجه حمله احتمالی به سوریه چیست؟ شما گفته اید واکنش سوریه فراتر و گسترده تر از مرزهای این کشور خواهد بود.
المقداد پاسخ داد ما بیکار و ساکت نمی ایستیم تا نظاره گر اقدامات آمریکا و متحدانش در منطقه باشیم. همه منطقه تحت تاثیر اتفاقاتی قرار خواهدگرفت که قرار است در سوریه بیفتد.
یورونیوز پرسید آیا دولت سوریه توانایی و امکان مقابله با حملات هدفمندی را دارد که علیه مواضع راهبردی و حساس سوریه خواهد شد؟
فیصل المقداد گفت ما از نظر قدرت در حدی نیستیم که بتوانیم ادعا کنیم امکان مقابله با دستگاه جنگی آمریکا را داریم. ما اصلا چنین ادعایی نداریم اما مقاومت می کنیم و از شرافت و کرامت شهروندان و تمامیت ارضی سوریه دفاع خواهیم کرد. 
یورونیوز پرسید نتیجه حمله نظامی به سوریه برای همسایگان این کشور یعنی ترکیه و اسرائیل چه خواهد بود؟
معاون وزیر خارجه سوریه گفت من به همه مردم جهان می گویم هر نوع حمله یا تجاوز به خاک سوریه به معنای حمایت از القاعده و جبهه النصره و پیروزی آنها و نیز نادیده گرفتن اصول و ارزشها خواهد بود. 
منشور سازمان ملل متحد، آنگونه که توسط موسسان آن از جمله آمریکا تهیه شده، اقدامات یک جانبه دولت ها خارج از قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل را ممنوع کرده است. 
دولتها مطابق منشور اجازه نقض امنیت بین المللی و برهم زدن صلح را ندارند.
برچسب ها: بین الملل ، سوریه ، مقداد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار