سه نفر از نمایندگان عضو کمیسیون‌های اقتصادی، عمران و صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص مشکلات حمل و نقل شهری و چگونگی مواجهه مدیریت شهری تهران با این مشکلات به اظهار نظر پرداختند.

 
به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران: این نمایندگان که در سه کمیسیون مرتبط با فعالیت‌های مدیریت شهری عضویت دارند، در آستانه آغاز به کار نمایندگان جدید شورای اسلامی شهر تهران، اداره پایتخت و مدیریت این کلان شهر در 8 سال گذشته با توجه به بی مهری هایی که از جانب دولت های نهم و دهم به این شهر و مردم آن شده را کاری کارستان دانستند.
موسوی لارگانی: رویکرد دولت یازدهم توسعه حمل و نقل عمومی باشد
 
یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به عدم اجرای صحیح فاز اول طرح هدفمندی یارانه‌ها گفت: این طرح از جمله طرح‌های مهم دولت در گذشته بود که البته به صورت دقیق اجرا نشد.
 
حجت الاسلام والمسلمین سید ناصر موسوی لارگانی افزود: مقرر بود درصدی از میزان نقدینگی دولت که حاصل از افزایش درآمد بخش انرژی است، صرف فراهم آوردن زیرساخت‌های عمرانی شهرها به ویژه توسعه حمل و نقل عمومی و افزایش وسایل نقلیه عمومی شود.
 
وی با تاکید بر این که متاسفانه این امر هرگز محقق نشد، اظهار کرد: چنانچه یارانه نقدی به اقشار مرفه تعلق نمی‌گرفت و به جای آن زیرساخت‌های عمرانی فراهم شده و حمل و نقل عمومی توسعه می‌یافت، مشکل آلودگی هوا و مشکلات حمل و نقل عمومی کاهش می‌یافت.
 
وی با بیان این که چنانچه طرح هدفمندی یارانه‌ها به صورت دقیق و کامل اجرا می‌شد، استفاده مردم از خودروهای شخصی و انرژی مورد نیاز این خودروها نیز به میزان قابل توجهی کاهش می‌یافت، تصریح کرد: البته این امر مستلزم توسعه حمل و نقل عمومی است.
 
نماینده مردم فلاورجان در مجلس با اشاره به این که انتظار می‌رود دولت جدید با اجرای دقیق طرح هدفمندی یارانه‌ها در جهت توسعه حمل و نقل عمومی گام بر دارد، اضافه کرد : امید می‌رود رویکرد دولت یازدهم در خصوص توسعه حمل و نقل عمومی معطوف به توجه ویژه به تهران و سایر کلان شهرها هم¬زمان با کمک به شهرهای کم جمعیت باشد.
 
گروسی: افزایش قیمت سوخت مستلزم گسترش حمل و نقل عمومی است
 
از سوی دیگر یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: دولت نقش ویژه¬ای در توسعه حمل و نقل عمومی دارد و باید اهمیت ویژه‌ای برای این موضوع قائل شود.
 
حسین گروسی افزایش قیمت سوخت را همچون سایر کشورها مستلزم گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی دانست و افزود: توسعه حمل و نقل عمومی، زیرساخت اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌هاست و باید در راس برنامه‌های دولت قرار گیرد.
 
وی با اشاره به تاثیر توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی به سایر حیطه‌ها و حوزه‌ها اظهار کرد: توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی باعث تسهیل در ترددهای شهری و آسایش و آرامش شهروندان شده و در صورت تحقق آن آلودگی هوا نیز کاهش خواهد یافت، ضمن این که در اشتغال زایی تاثیرگذار بوده و موجب کاهش قیمت‌ها می‌شود.
 
نماینده مردم شهریار در مجلس با بیان این که توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی مستلزم تخصیص بودجه است، تصریح کرد: امیدواریم دولت جدید نسبت به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی رویکرد مثبت داشته باشد و در راستای تخصیص بودجه به شهرها اقدام کند.
 
محمدزاده: مدیریت شهری تهران از توانایی بالایی برخوردار است
 

همچنین یک عضو کمیسیون عمران مجلس نیز با اشاره به اهمیت توسعه حمل و نقل عمومی گفت: حمل و نقل عمومی به عنوان مساله‌ای پیچیده یکی از ارکان توسعه کشور است که از هر دو منظر حمل و نقل درون شهری و برون شهری باید مورد بررسی قرار گیرد.  
 
حسین محمدزاده با تاکید بر این که مقرر بود سهم حمل و نقل عمومی در دو بخش شهری و روستایی از محل مالیات بر ارزش افزوده و اجرای طرح هدفمندی یارانه ها تامین و پرداخت شود، افزود: این امر هرگز محقق نشده و حمل و نقل عمومی در شهرها و روستاها مورد توجه قرار نگرفت.
 
وی با بیان این که شهرها و روستاها مورد بی مهری و در محاق قرار گرفتند و برای آن ها هیچ سهمیه ای در نطر گرفته نشد، اظهار کرد: پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و افزایش هزینه حمل و نقل هیچ گونه تمهیدی در جهت جبران مافات در نظر گرفته نشد.
 
محمدزاده با تاکید بر این که مدیریت شهری تهران از توانایی بالایی برخوردار است، تصریح کرد: اگر توان بالای مدیریت شهری نبود، شهروندان این کلان شهر مورد اجحاف بیشتری قرار می گرفتند و در واقع مدیریت شهری مقابل احجاف به مردم تهران ایستاد.
 
نماینده مردم درگز در مجلس با اشاره به این که انتظار می رود دولت یازدهم منابع لازم برای حمل و نقل عمومی را به شهرها اختصاص دهد، اضافه کرد: 10 کلان شهر کشور به ویژه تهران پروژه های سنگینی را برای توسعه حمل و نقل عمومی تعریف کرده اند که تمامی آن ها مستلزم  تزریق نقدینگی و تخصیص بودجه از سوی دولت است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار