وزير نفت گفت: با تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه 36 میلیون لیتر بنزین با درجه اکتان 95، 13 میلیون لیتر نفت‌گاز، سه میلیون لیتر سوخت جت سبک، دو میلیون لیتر گاز مایع و 130 میلیون لیتر گوگرد تولید مي شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، شركت نفت ستاره خليج فارس در زمینی به مساحت۷۰۰ هکتار درسال 1385 آغاز شده‌است و هدف از آن طراحي، مديريت، تامين منابع مالي، احداث، بهره‌برداري و نگهداري از پالايشگاه ميعانات گازي بوده است.

براساس این گزارش: این شرکت با بهره گيري از توان و ظرفيت نيروهای متخصص ايراني و شركت هاي داخلي اعم از مديريتي ، مهندسي و ساخت از جمله بزرگترين شركت هاي پالايشي است كه هم اكنون در حال احداث پالايشگاه ميعانات گازي در بندرعباس با ظرفيت 360 هزار بشكه در روز است که در قالب سه فاز 120 هزار بشکه ای در نظر گرفته شده و مراحل اجرای این پروژه به صورت طراحی، خرید و ساخت (EPC ) در درست اقدام است. 

این گزارش می افزاید؛ پالايش ميعانات گازي پارس جنوبي، توليد محصولات مطابق با استانداردهاي كيفي اروپا، ايجاد ارزش افزوده بيشتر بر ميعانات گازي توليدي در پالايشگاه هاي گازي پارس جنوبي، جلوگيري از صادرات مواد خام و تبديل آن به فرآورده هاي با ارزش تر و اشتغالزايي بيشتر در كشور از اهداف اصلی اجرای این طرح است. 

پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به عنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده بر اساس خوراک میعانات گازی شامل واحدهای تقطیر، تصفیه گازمایع، تبدیل کاتالیستی، تصفیه نفتا، ایزومریزاسیون، تصفیه نفت سفید و نفت گاز با هدف تولید بنزین، گازوئیل، گاز مایع و سوخت جت در کنار پالایشگاه فعلی بندرعباس در حال ساخت است. خوراک مورد نیاز این پالایشگاه از طریق یک خط لوله به طول بیش از ۴۸۵ کیلومتر از پالایشگاه‌های گازی عسلویه تامین خواهد شد. 

با بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه ۳۵ میلیون لیتر بنزین ( عدد اکتان ۹۵ ) و ۱۴ میلیون لیتر گازوئیل به ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی کشور اضافه می‌شود و نیز تولید روزانه ۴ میلیون لیتر ال پی جی ( گازمایع)، ۳ میلیون لیتر سوخت جت و ۱۳۰ تن گوگرد از دیگر محصولات تولیدی این واحد پالایشی هستند همچنین ظرفیت ذخیره سازی فرآورده‌های نفتی این پالایشگاه در حدود ۱۱ میلیون بشکه است. 

لازم به ذکراست؛ با بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ایران از نظر تولید بنزین و گازوییل خودکفا شده به طوريكه میانگین روزانه مصرف بنزین کشور در حدود 63 میلیون لیتر و گازوییل در حدود 102 میلیون لیتر می باشد و همچنين تولید روزانه بنزین در پالایشگاههای ایران هم اکنون 43 میلیون لیتر و گازوییل بیش از 91 میلیون لیتر است که با بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، تولید روزانه بنزین به 78 میلیون لیتر و تولید روزانه گازوییل به 105 میلیون لیتر در روز می رسد. 

طبق این گزارش؛ ایجاد ارزش افزوده بالاتر نسبت به پالایشگاه های نفت خام (تولید بیش از75% بنزین وگازوئیل از خوراک پالایشگاه میعانات گازی)، استفاده از تاسیسات زیر بنائی منطقه بندرعباس جهت کاهش هزینه های سرمایه گذاری و تسهیل صادرات فرآورده های تولیدی از جمله توجیهات اقتصادی این پروژه است. 

گفتنی است 40 درصد سهام شرکت نفت ستاره خلیج فارس متعلق به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ( دولت)، ۳۵ درصد شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) و ۱۰ درصد صندوق بازنشستگی صنعت نفت و ۱۵ درصد شرکت SPC اندونزیایی است. بر اساس برآوردهای انجام شده برای ساخت این واحد پالایشی به حدود ۲٫۶ میلیارد یورو منابع مالی نیاز است. 

در صورت تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه 36 میلیون لیتر بنزین با درجه اکتان 95، 13 میلیون لیتر نفت‌گاز، سه میلیون لیتر سوخت جت سبک، دو میلیون لیتر گاز مایع و 130 میلیون لیتر گوگرد تولید خواهد شد.  

*** پالایشگاه ستاره خلیج فارس، از نان شب هم واجب تر است

در ادامه بيژن نامدار زنگنه در مورد احداث پالایشگاه های نفتی با بيان اين مطلب گفت: هر کاری که توجیه اقتصادی نداشته باشد، نباید انجام شود؛ 

وي اضافه كرد: معتقدم خیلی از پالایشگاه های ما توجیه اقتصادی دارد و ما برای آنها مصوبه گرفتیم که در برنامه 10 ساله ای که در سال 1384 تصویب شد ظرفيت پالايشي آنها تا سال 1394 به 2.5 میلیون بشکه برسد.

زنگنه تاکید کرد: نباید گفت به هر قیمتی باید پالایشگاه ساخت؛ باید توجه کرد که پالایشگاه مد نظر همچون احداث پالایشگاه نفت فوق سنگین، پالایشگاه میعانات گازی، بهینه سازی پالایشگاه های اصفهان، اراک و آبادان اقتصادی باشد.

وزیر نفت دولت یازدهم در ارتباط با افزایش تولید بنزین در پالایشگاه های داخلی گفت: تا آخر سال جاری یا اوایل سال آینده مقداری به تولید بنزین در پالایشگاه بندرعباس و اصفهان اضافه می شود، اما در میان طرح های پالایشگاهی توجه ویژه ای بر پالایشگاه ستاره خلیج فارس وجود دارد.

وی معتقد است که تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس از نان شب هم واجب تر است چرا که با دستیابی به تولید روزانه 35 میلیون لیتر بنزین در این پالایشگاه، وضعیت تولید و تامین بنزین کشور پایدار شده و حتی علاوه بر تامین نیاز داخلی، مازاد وجود خواهد داشت.
انتهاي پيام/
برچسب ها: اقتصاد ، بازار ، نیرو ، نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار