تظاهرات و تجمعات مردمی در سراسر جهان در مخالفت با تصمیم آمریکا برای مداخله نظامی در سوریه همچنان ادامه دارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی راشا تودی، مردم در کشورهای مختلف جهان در اعتراض به تصمیم آمریکا و برخی کشورها برای حمله نظامی به سوریه تظاهرات می کنند.

تظاهرکنندگان در برابر کاخ سفید و نیویورک درباره سیاستهای باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تجمع کردند. هزاران نفر از مردم انگلیس نیز در لندن فریاد سر برآورند: دست از سر سوریه بردارید.

شهروندان فرانسوی در پاریس نیز با تروریست خواندن فرانسوا اولاند رئیس جمهور این کشور ، دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس و باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا ، حمله نظامی به سوریه را محکوم کردند.

مردم ترکیه نیز با تظاهراتی درباره عواقب حمله نظامی به سوریه هشدار دادند.تظاهرکنندگان از موضع دولت خود درخصوص درگیریها در سوریه اعتراض کردند. تظاهرکنندگان اعلام کردند بسته شدن گذرگاه مرزی یالادای که در دست نیروهای دولت سوریه است، برخلاف دیگر گذرگاه های مرزی که در دست نیروهای القاعده قرار دارد و باز است، از سوی دولت ترکیه بسته شده است.  یک شهروند ترک می گوید آنان به ما می گویند شما اجازه استفاده از این گذرگاه را ندارید و باید از گذرگاه های دیگر استفاده کنید. ولی ما علوی هستیم و اگر از این گذرگاه ها عبور کنیم آنان ما را سلاخی می کنند. آنان امکان استفاده ما از این گذرگاه و دیدار با عزیزانمان را نمی دهند.  شماری از نمایندگان استان حاتای می گویند این مساله را با دولت ترکیه در میان گذاشته اند ولی تاکنون نتیجه ای به دست نیامده است.  تظاهر کنندگان معترض علیه آمریکا و اسرائیل که به باور آنان عامل اصلی ناآرامی در سوریه و گسترش آن هستند، سر دادند.  محمد اسماعیل معاون سابق حزب کارگر در ترکیه گفت این دومین باری است که ما شاهد چنین اقدامی هستیم. آنان در ابتدا در عراق مدعی شدند که این کشور بمب اتمی دارد ولی بعد مشخص شد که این مسئله اصلا درست نیست.  تظاهرکنندگان می گویند به اعتراض های خود در مخالفت با درگیری های نظامی و حمله به سوریه ادامه می دهند زیرا به باور آنان پیامدهای این اقدام برای ترکیه بسیار سنگین خواهد بود.  آنان می گویند همچنان در نزدیکی مرز به اعتراض های خود ادامه می دهند تا دولت به خواست های آنان توجه و گذرگاه مرزی را باز کند.  همزمان با انتاکیه، مردم استانبول و آنکارا نیز به احتمال حمله نظامی به سوریه اعتراض کردند و خواستار متوقف شدن سیاستهای جنگ طلبانه آمریکا شدند.

ده‌ها نفر از مردم اردن هم دیروز یکشنبه، مقابل سفارت آمریکا در «امان» تحصن کردند و در تظاهراتی با فراخوان ائتلاف احزاب ملی و چپ مخالفت خود با هرگونه حمله نظامی احتمالی به سوریه را اعلام کردند.   بر اساس این گزارش، معترضان همچنین هرگونه مشارکت اردن در این دخالت نظامی را رد کردند و در حمایت از بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه شعار سر دادند.

گروه های ملی و اسلامی فلسطینی هم مخالفت خود را با هرگونه تجاوز خارجی یا دخالت نظامی در سوریه اعلام کردند.  گروه های فلسطینی در کنفرانسی خبری در غزه ضمن اعلام مخالفت خود با حمله نظامی به سوریه، با صدور بیانیه ای تشدید لحن و موضع آمریکا را برای حمله به سوریه محکوم کردند و بر حمایت ملت فلسطین و همه گروه های فلسطینی از ملت سوریه و مخالفت آنها با هرگونه دخالت نظامی در سوریه تاکید کردند و از موسسه های بین المللی و وزرای خارجه عرب خواستند پوشش لازم را برای حمله جنایتکارانه های که آمریکا برای انجام آن علیه سوریه برنامه ریزی می کند، تامین نکنند.

برخی گروه های سیاسی مصری هم در حمایت از سوریه و مخالفت با حمله نظامی خارجی به این کشور در قاهره تجمع کردند.  شمار زیادی از اعضای حزب جریان مردمی و دیگر گروه های سیاسی مصری در حمایت از سوریه در قاهره تجمع کردند. این تجمع در میدان طلعت حرب برگزار شد و شرکت کنندگان در آن تصمیم آمریکا و متحدان آن را برای حمله نظامی به دمشق محکوم کردند.  شرکت کنندگان در این تجمع توجیهات آمریکا را برای دخالت نظامی در سوریه رد کردند و درباره تکرار سناریوی عراق در سوریه هشدار دادند و از موضع اتحادیه عرب در قبال سوریه به شدت انتقاد کردند.
برچسب ها: تظاهرات ، جهانی ، سوریه ، جنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار