به گزارش
مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، آن حضرت در سال 114 هجرى به امامت رسيد و دوران امامت آن حضرت با حكومت چند تن از خلفاى اموى و عباسى هم زمان شد كه عبارت اند از:
1. هشام بن عبد الملک (105 ـ 125 ق)؛ 2. وليد بن يزيد بن عبدالملک (125 ـ 126 ق)؛ 3. يزيد بن وليد بن عبدالملک (126 ق)؛ 4. ابراهيم بن وليد بن عبدالملک (70 روز از سال 126 ق)؛ 5. مروان بن محمد مشهور به مروان حمار (126 ـ 132 ق)؛ 6 ـ عبد اللّه سفاح (132 ـ 137 ق)؛ 7. ابوجعفر منصور دوانيقى (137 ـ 158 ق).
آن حضرت در بيست و پنجم شوال 148 در سن 65 سالگى توسط منصور دوانيقى مسموم و در مدينه به شهادت رسيد و در قبرستان بقيع به خاک سپرده شد.
آنچه در پيش رو داريد، نگاهى است به اهمّيت و جايگاه اخلاق از ديدگاه رئيس مكتب جعفرى، حضرت صادق عليهالسلام. اميد است ره توشهاى باشد براى همه كسانى كه دوست دارند بر اساس اخلاق اسلامى رفتار كنند و زينت اهل بيت عليهمالسلام باشند.
ضرورت طرح بحثهاى اخلاقىاخلاق كه از ريشه «خُلق» گرفته شده، تعريفهاى مختلفى براى آن شده است؛ مرحوم نراقى رحمهالله مىفرمايد: «اَلْخُلْقُ مَلَكَةٌ للِنَّفْسِ مُقْتَضِيةٌ لِصُدُورِ الاَْفْعالِ بِسُهُولَةٍ مِنْ دُونِ اِحْتياجٍ اِلى فِكْرٍ وَروِيةٍ؛ خُلق، يک حالت نفسانى است كه موجب مىشود كارها به آسانى و بدون نياز به فكر و دقّت از انسان سربزند.»
مرحوم علاّمه طباطبائى در تعريف علم اخلاق مىگويد: «علم اخلاق، فنّى است كه از ملكات انسانى مربوط به نيروهاى نباتى و حيوانى و انسانى بحث مىكند و فضايل ملكات را از رذايل آنها جدا و ممتاز مىسازد تا انسان بتواند به واسطه تجلى و اتصاف به فضايل اخلاقى، سعادت علمى خود را تكميل نمايد و در نتيجه، افعال و رفتارى داشته باشد كه موجب ستايش عموم و مدح جامعه انسانى گردد. البته آنچه به عنوان هدف علم اخلاق ذكر شد، به عقيده علماى اخلاق يونان بوده است؛ ولى از نظر ما هدف اخلاق اسلامى «اِبْتغاءِ وجه اللّه» [و رسيدن به رضايت خداوندى] است نه رسيدن به مدح و ثناى اجتماعى و نه [حتّى صرف رسيدن [به فضيلت و كمال انسانى.»
تعريف اخلاق هرچه باشد، ضرورت طرح آن در جامعه به صورت مستمر و دائمى بر هيچ كس پوشيده نيست. در لزوم طرح آن همين بس كه امام على عليهالسلام فرموده: «لَوْ كُنّا لا نَرْجُو جَنَّةً وَلا نَخْشى نارا وَلا ثَوابا وَلا عِقابا لَكانَ ينْبَغى لَنا اَنْ نُطالِبَ بِمَكارِمِ الاَْخْلاقِ فَاِنَّها مِمّا تَدُلُّ عَلَى سَبيلِ النَّجاحِ؛ اگر ما اميدى به بهشت و ترسى از دوزخ و انتظار ثواب و عقاب نمىداشتيم، شايسته بود به سراغ فضايل اخلاقى برويم؛ چرا كه آنها راهنماى رستگارى هستند.»
از حديث فوق به خوبى استفاده مىشود كه نياز به اخلاق يک نياز بشرى و انسانى است و به فرد و يا جامعه دينى اختصاص ندارد. به همين جهت پيامبر اكرم صلىاللهعليهوآله فرمود: ««لَوْ عَلِمَ الرَّجُلُ مالَهُ فِى حُسْنِ الْخُلْقِ لَعَلِمَ اَنَّه يحْتاجُ اَنْ يكُونَ لَهُ خُلْقٌ حَسَنٌ؛ اگر انسان بداند چه چيزى براى او در اخلاق نيک وجود دارد، حتما متوجه مىشود كه او نياز به داشتن اخلاق نيكو دارد.»
همچنين آنحضرت صلىاللهعليهوآله در جاى ديگر فرمود: «جَعَلَ اللّهُ سُبْحانَهُ مَكارِمَ الاخْلاقِ صِلَةً بَينَهُ وَبَينَ عِبادِهِ فَحَسْبُ اَحَدِكُمْ اَنْ يتَمَسَّكَ بِخُلْقٍ مُتَّصِلٍ باللّهِ؛ خداوند سبحان فضايل اخلاقى را وسيله ارتباط ميان خود و بندگانش قرار داد. پس براى شما كافى است كه هر يک از شما دست به اخلاقى بزند كه او را به خدا پيوند دهد.»
مولا محمد صالح مازندرانى، از علماى بزرگ، درباره ضرورت توجه به اخلاق و مباحث اخلاقى در جامعه مىگويد: «تعجب است كه مردم علم اخلاق و عمل به آن را ترک نمودهاند و گمان مىكنند سعادت اخروى در اعمال ظاهرى است و يک دهم آنچه را كه به پاكى از نجاسات همّت مىگمارند، به تزكيه نفوس توجه ندارند. و اين بلاى گمراه كننده است.»
اينجاست كه مسئوليت عالمان سنگينتر مىشود كه بايد هميشه و به صورت مستمر هم خود از مسائل اخلاقى بهره ببرند و هم به عموم جامعه بحثهاى اخلاقى را پيوسته گوشزد كنند. پيامبر اكرم صلىاللهعليهوآله فرمود: «اَلاْءسْلامُ حُسْنُ الخُلْقِ؛ اسلام، اخلاق نيكو است.»
حضرت على عليهالسلام نيز در اين باره فرمود: ««حُسْنُ الْخُلْقِ رَأْسُ كُلِّ بِرٍّ؛ خوش اخلاقى، اساس تمام خوبيها است.»
و در روايت ديگر مىخوانيم: «جاءَ رَجُلٌ اِلى رَسُولِ اللّهِ مِنْ بَينِ يدَيهِ فَقالَ: يا رَسُولَ اللّهِ ما الدّينُ؟ فَقالَ حُسْنُ الْخُلْقِ، ثُمَّ اَتاهُ عَنْ يمينِهِ فَقالَ مَا الدّينُ فَقالَ حُسْنُ الُخُلْقِ ثُمَّ اَتاهُ مِنْ قِبَلِ شِمالِهِ فَقالَ: مَا الدّينُ فَالْتَفَتَ اِلَيهِ وَقالَ: اَما تَفْقَهُ؟ الدّينُ هُوَ اَنْ لا تَغْضَبَ؛ مردى از جلوى روى رسول خدا نزد آن حضرت آمد و عرض كرد: اى رسول خدا! دين چيست؟ پس حضرت فرمود: اخلاق نيك، آنگاه از سمت راست حضرت آمد و پرسيد: دين چيست؟ پس حضرت فرمود: خوش خلقى. آنگاه از سمت چپ آن حضرت آمد و دوباره سؤال كرد: دين چيست؟ اين بار حضرت فرمود: نفهميدى؟ دين، آن است كه خشمناک نشوى.»
اهميت اخلاق در كلام امام صادق عليه السلام1. زندگى با اخلاق گوارا مىشود.
آن حضرت فرمود: «لا عَيشَ اَهْنَأُ مِنْ حُسْنِ الْخُلْقِ؛ هيچ زندگىاى گواراتر از نيک خوئى نيست.»
اين حديث به خوبى مىرساند كه اگر زندگى اجتماعى، خانوادگى و حتى انفرادى توأم با اخلاق باشد، برخوردار از شادى و نشاط و شادابى خواهد بود. جامعه و خانوادهاى كه اخلاق را مراعات نكنند، نشاط و شادابى از آن رخت خواهد بست.
2. عمر را صرف ادب و اخلاق كن.
حضرت صادق عليهالسلام فرمود: «اِنْ اُجِّلْتَ فى عُمْرِكَ يوْمَينِ فَاجْعَلْ اَحَدها لاَِدَبِكَ تَسْتَعينَ بِهِ عَلَى يوْمِ مَوْتِكَ؛ اگر از عمرت تنها به ميزان دو روز مهلت داده شدى، يک روزش را براى ادب خود اختصاص بده تا براى روز مرگ از آن كمک بگيرى.»
3. اخلاق نيک نشانه بزرگوارى است.
آن حضرت فرمود: ««ثَلاثَةٌ تَدُلُّ عَلى كَرَمِ الْمَرءِ: حُسْنُ الْخُلْقِ وَكَظْمُ الْغَيظِ وَغَضُّ الطَّرَفِ؛ سه چيز نشانه بزرگوارى انسان است: خوش اخلاقى، فرو بردن خشم و فرو پوشيدن چشم.»
4. اخلاق نيک نشانه درست انديشى است.
حضرت صادق عليهالسلام مىفرمايد: «ثَلاثَةٌ يسْتَدلُّ بِها عَلى اِصابَةِ الرّأىِ: حُسْنُ اللِّقاءِ وَحُسْنُ الاِسْتِماعِ وَحُسْنُ الْجَوابِ؛ سه چيز نشانه درست انديشى است: خوش برخوردى، خوب گوش دادن و نيكو پاسخ دادن.»
اين حديث بيش از هر كس، واعظان و عالمان جامعه را هدف قرار داده است؛ زيرا براى هدايت مردم هم خوش برخوردى لازم است و هم توجّه به سخنان و درد دلهاى مردم و هم نيكو جواب دادن به سؤال ديگران.
5. در يک كلام حُسن خلق آنقدر عظمت و ارزش دارد كه هر كس به عمق و ژرفاى آن نمىرسد، و به هر كس عنايت نمىشود؛ چنان كه امام صادق عليهالسلام فرمود: «وَلا يكُونُ حُسْنُ الخُلْقِ اِلاّ فى كُلِّ وَلِىٍّ وَصَفىٍّ... وَلا يعْلَمُ ما فِى حَقيقَةِ حُسْنِ الْخُلْقِ اِلاَّ اللّه تعالى؛ و حسن خلق يافت نمىشود مگر در وجود دوستان و برگزيدگان [خداوند]... و آنچه در حقيقت خلق نيكو است جز خداوند متعال كسى نمىداند.»
6. خوى نيک از اوصاف انبياء است. حضرت صادق عليهالسلام فرمود: «اِنَّ الصَّبْرَ وَالبِرَّ وَحُسْنَ الْخُلْقِ مِنْ اَخْلاقِ الاَْنْبياءِ؛ به راستى صبر و نيكوكارى، و خوش خوئى از اخلاق انبيا است.»
نمونه هاى عينى از مكارم اخلاقحضرت صادق عليهالسلام تنها به بيان اهمّيت و ارزش اخلاق بسنده نكرده؛ بلكه براى ثمر بخش بودن آن در جامعه، به بيان موارد و مصداقهاى عينى آن نيز پرداخته است تا اينكه مسئله مذكور ملموستر و محسوستر شود. حال به ارائه چند روايت دراين زمينه مىپردازيم:
1. امام صادق عليهالسلام فرمود: «اِنَّ اللّهَ تَبارَكَ خَصَّ رَسُولَ اللّهِ صلىاللهعليهوآله بِمَكارِمِ الاَْخْلاقِ فَامْتَحِنُوا اَنْفُسَكُمْ فَاِنْ كانَتْ فيكُمْ فَاحْمَدُوا اللّهَ، وَارْغَبُوا اِلَيهِ فى الزّيادَةِ مِنْها؛ براستى خداوند تبارک و تعالى، پيغمبرش را به فضايل اخلاقى مخصوص كرد. پس خود را آزمايش كنيد؛ اگر [مكارم اخلاق] در شما يافت شد، پس ستايش الهى را به جا آوريد، و از او بخواهيد كه بيشتر به شما عنايت فرمايد.» راوى گويد: حضرت آنگاه شروع كرد به بيان مصداقهايى از مكارم اخلاق و آن را در ده مورد تبيين نمود كه: «اَلْيقينُ وَالْقَناعَةُ وَالصّبْرُ وَالشُّكْرُ وَالْحِلْمُ وَحُسْنُ الْخُلْقِ والسَّخاءُ وَالْغَيرَةُ والشُّجاعَةُ وَالْمُرُوءَةُ؛ يقين، قناعت، بردبارى، سپاس گذارى، خويشتن دارى، خوش برخوردى، سخاوتمندى، غيرت، شجاعت و جوانمردى.»
موارد فوق از مهمترين فضايل اخلاقى است كه مىتواند خانواده، جامعه و حتى تمام جهانيان را به سعادت و خوشبختى برساند.
2. آن حضرت در مورد علائم اهل بهشت فرمود: «اِنَّ لاَِهْلِ الْجَنَّةِ اَرْبَعُ عَلاماتٍ، وَجْهٌ مُنْبَسِطٌ، وَ لِسانٌ لَطيفٌ وَ قَلْبٌ رَحيمٌ وَ يدٌ مُعْطِيةٌ؛ اهل بهشت چهار نشانه دارند: سيماى گشاده، زبان نرم و مهربان، قلب مهربان و دست بخشنده.»
3. از حضرت صادق عليهالسلام سؤال شد كه مكارم اخلاق چيست؟ حضرت در جواب فرمود: «اَلْعَفْوُ عَمَّنْ ظَلَمَكَ، وَصِلَةُ مَنْ قَطَعَكَ، وَاِعْطاءُ مَنْ حَرَمَكَ وَقَوْلُ الحَقِّ وَلَوْ عَلى نَفْسِكَ؛ گذشت از كسى كه به تو ستم روا داشته است، و ارتباط داشتن با كسى كه با تو قطع رابطه كرده است، و عطا نمودن به كسى كه تو را محروم ساخته، و سخن حق گفتن هرچند بر ضررت باشد.»
4. شخصى از حضرت عليهالسلام درباره حدّ و اندازه خوشخويى و خوش برخوردى پرسش نمود و حضرت در پاسخ فرمود: «تَلْينُ جانِبَكَ وَتُطَيبُ كَلامَكَ وَتَلْقا أَخاكَ بِبِشْرٍ حَسَن؛ به نرمى [و مهربانى] برخوردنمايى، پاكيزه سخن بگويى و باچهره نيكو برادرت را ملاقات كنى.»
در حديث ديگر از آن امام همام عليهالسلام مىخوانيم كه از حضرت پرسيدند: «اَىُّ الْخِصالِ بالْمَرْءِ اَجْمَلُ فَقالَ وِقارٌ بِلا مَهابَةٍ وَسَماحٌ بِلا طَلَبِ مُكافاةٍ، وَتَشاغُلٌ بِغَيرِ مَتاعِ الدُّنْيا؛ كداميک از صفات براى مرد زيباتر است؟ فرمود: وقارى كه همراه با ترس نباشد، و بخششى كه انتظار مقابله به مثل در آن نباشد، و مشغول شدن به غير متاع دنيا.»
ثمرات خوش خلقىدر قرآن كريم گاه به فوائد دنيوى اخلاق مانند: گشايش در رزق، توانايى بازشناسى حق از باطل، افزايش بركات آسمانى و زمينى، آرامش روحى و روانى، اشاره شده است وگاهى نيز ثمرات و پيامدهاى اخروى اخلاق نيک بيان گرديده است؛ چنان كه مىفرمايد: «يوْمَ لا ينْفَعُ مالٌ وَلا بَنُونَ اِلاّ مَنْ اَتَى اللّهَ بِقَلْبٍ سَليمٍ»؛ «در آن روز كه مال و فرزند سودى نمىبخشد، مگر كسى كه با قلب سليم به پيشگاه خدا آيد.» امام صادق عليهالسلام در تفسير قلب سليم فرمود: قلبى است كه پروردگارش را ديدار كند در حالى كه جز خدا در آن نباشد.» سپس افزودند: «هر قلبى كه در آن شرک يا شبهه باشد، از منزلت و ارزش ساقط است. همانا صاحبان قلب سليم، وارستگى در اين جهان را برگزيدند تا در آن جهان آسوده خاطر باشند.»
و در آيه ديگر مىخوانيم: «وَاَمَّا مَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ وَنَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوى فَاِنَّ الْجَنَّةَ هِىَ الْمَأْى»؛ «و آن كس كه از مقام پروردگارش ترسان باشد و نفس را از هوى باز دارد، قطعا بهشت جايگاه اوست.»
در روايات نيز به ثمرات و فوائد دنيوى و اخروى اخلاق برمىخوريم، پيامبر اكرم صلىاللهعليهوآله فرمود: «تَخَلَّقُوا بِاَخْلاقِ اللّهِ اِنَّ اَكْثَرَ النّاسِ يدْخُلُونَ الجَنَّةَ بِتَقْوَى اللّهِ وَحُسْنِ الْخُلْقِ؛ اخلاق خدايى پيدا كنيد، به راستى بيشتر مردم به خاطر تقوا و خوش اخلاقى وارد بهشت مىشوند.»
در زمينه ثمرات و فوايد اخلاق خوب حضرت صادق عليهالسلام سخنان گرانبهايى دارد كه در ادامه بحث به برخى از آنها اشاره مىشود:
1. فراوانى رزق
آن حضرت فرمود: «حُسْنُ الْخُلْقِ يزيدُ فى الرِّزْقِ؛ خوى نيكو باعث فراوانى روزى مىشود.»
2. آبادانى و طولانى شدن عمر
امام صادق عليهالسلام فرمود: ««اِنَّ الْبِرَّ وَحُسْنَ الْخُلْقِ يعْمُرانِ الدّيارَ وَيزيدانِ فِى الاعْمارِ؛ براستى نيكى و خوش خلقى باعث آبادى زمين، و افزايش [و طولانى شدن] عمرها مىشود.»
در روايتى ديگر امام صادق عليهالسلام شيعيان را به خوشرفتارى با خانواده سفارش نموده و آن را موجب طولانى شدن عمر مىداند و مىفرمايد: «مَنْ حَسُنَ بِرُّه فى اَهْلِ بَيتِهِ زيدَ فى عُمْرِهِ؛ هر كس با خانواده خود خوشرفتارى كند، عمرش طولانى مىشود.»
3. پاک شدن گناهان
همچنين آن حضرت فرمود: «اَلْخُلْقُ الحَسَنُ يميثُ الْخَطيئةَ كَما تُميثُ الشَّمْسُ الجَليدُ؛ خوى نيكو گناهان را ذوب مىكند؛ چنانكه خورشيد يخ را آب مىكند.»
4. زينت دنيا و آخرت
حضرت جعفر بن محمد عليهماالسلام مىفرمايد: ««اَلْخُلْقُ الْحَسَنُ جَمالٌ فِى الدُّنْيا وَنَزْهَةٌ فِى الاخِرَةِ وَبِهِ كَمالُ الدّينِ وَقُرْبَةٌ اِلَى اللّهِ وَلا يكُونَ حُسْنُ الخُلْقِ اِلاّ فى كُلِّ وَلِىِّ وَصَفِىٍّ؛ خلق نيكو در دنيا موجب زيبايى، و در آخرت گشايش است و مايه كمال در دين و نزديكى به پروردگار است. و حسن خلق نيست مگر در وجود دوستان و برگزيدگان [خداوند].»
5. ثواب بىپايان
امام صادق عليهالسلام در فرازى ديگر فرمود: «اِنَّ اللّهَ تَبارَكَ وَتَعالى لَيعْطِى الْعَبْدَ مِنَ الثَّوابِ عَلى حُسْنِ الْخُلْقِ كَما يعْطِىَ الْمُجاهِدَ فِى سَبيلِ اللّهِ يغْدُوا عَلَيهِ وَيرُوحُ؛ خداوند بر نيک خويى بنده، پاداشى را عطا مىكند كه به مجاهد در راه خودش كه در هر صبح و شب مىجنگد [و هميشه در جهاد است [مىبخشد.»
پيامدهاى زيانبار بدخلقى
در منابع دينى پيامدها و ضررهاى زيانبار بدخلقى نيز بيان شده است تا مردم بيشتر به اخلاق نيک اهمّيت دهند و از اخلاق زشت رويگردان باشند.
در اين زمينه نيز رئيس مكتب جعفرى، سخنان بيدارگر، هشدار دهنده و ارزشمندى دارد كه در ذيل مىخوانيم:
1. بدخلقى تباه كننده عمل
حضرت صادق عليهالسلام فرمود: «اِنَّ سوء الْخُلْقِ لَيفْسِدُ الْعَمَلَ كَما يفْسِدُ الخِلُّ الْعَسَلَ؛ همچنان كه سركه عسل را تباه مىكند، بدخلقى نيز عمل را تباه مىكند.» و در روايت ديگر به جاى كلمه «العمل» تعبير «لَيفْسِدُ الاْيمانَ» به كار رفته است؛ يعنى بدخلقى ايمان را تباه مىسازد كه در اين صورت خطر آن دوچندان خواهد شد؛ زيرا ايمان ريشه و اساس انسانيت را تشكيل مىدهد و آسيب ديدن آن ضررهاى جبران ناپذيرى را در پى دارد.
به همين جهت، وقتى به پيامبر خبر دادند كه زنى شبها عبادت مىكند و روزها روزه دارد؛ ولى اخلاقش زشت است و همسايگان را با زبان آزار مىدهد، حضرت فرمود: «لا خَيرَ فيها، هِىَ مِنْ اَهْلِ النّارِ؛ خيرى در او نيست، او اهل آتش است.»
2. خارج شدن از گروه شيعيان واقعى
امام صادق عليهالسلام رعايت اصول اخلاقى و توجه به آداب انسانى و خوش برخوردى را از ويژگيهاى مكتب تشيع دانسته و آن را بر شيعيان راستين لازم شمرده، و بر اجتناب از بدخلقى پاى فشرده است؛ آنجا كه مىفرمايد: «لَيسَ مِنّا مَنْ لَمْ يوَقّر كَبيرَنا وَلَمْ يرْحم صَغيرنا؛ از ما نيست كسى كه بزرگترهايمان را احترام نكند و به كوچكترهايمان ترحم ننمايد.»
پينوشتها:
. ر.ك: مهدى پيشوايى، سيره پيشوايان، صص 349 ـ 350؛ اربلى، كشف الغُمّه فى معرفة الائمه، ج2، ص154.
. مرحوم نراقى، جامع السعادات، ص46.
. علامه طباطبايى، تفسير الميزان، ج1، صص 376 ـ 378.
. ميرزا حسين نورى، مستدرك الوسائل، ج2، ص283.
. بحارالانوار، ج71، ص396؛ ميزان الحكمه، ج2، ص799.
. تنبيه الخواطر، ص362؛ اخلاق در قرآن، ناصر مكارم شيرازى، ج1، ص23.
. شرح اصول كافى، ج8، باب حسن خلق، ذيل حديث 8 و ر.ك: مجله حوزه، شماره 5، ص85.
. رىشهرى، منتخب ميزان الحكمه، ص170.
. همان.
. ابى الحسين ورام، مجموعه ورّام، ج1، ص89.
. وسائل الشيعه، ج8، ص571.
. روضه كافى، ج8، ص150.
. على بن شعبه حرّانى، تحف العقول، ص572، ح34.
. همان، ص582.
. بحار، ج68، ص393.
. المواعظ العدديه، ص227.
. منتخب ميزان الحكمه، ص170، ح1949؛ امالى صدوق، ص184، ح8.
. همان.
. المواعظ العدديه، على مشكينى، (قم، الهادى)، ص230.
. معانى الاخبار، صدوق، ص191، ح1؛ منتخب ميزان الحكمه، ص170، ح1950.
. منتخب ميزان الحكمه، ص170، روايت 1944 و معانى الاخبار صدوق، ص253، ح1.
. اصول كافى، ج2، ص240.
. طلاق/2 ـ 3.
. انفال/29.
. اعراف/95.
. رعد/28.
. شعراء/89.
. فيض كاشانى، تفسير الصافى، ج4، ص41؛ اصول كافى، ج12، باب اخلاص، ص16.
. نازعات/41 ـ 40.
. اخلاق محتشمى، ص249.
. بحارالانوار، ج71، ص395 ـ 396، ح77.
. منتخب ميزان الحكمه، ص171، ح1957.
. اربلى، كشف الغمه، (بيروت، دارالاضواء، بىتا)، ج2، ص208.
. همان؛ منتخب ميزان الحكمه، ص171، ح1957.
. بحارالانوار، ج68، ص393؛ مصباح الشريعه، باب 61، ص338.
. اصول كافى، ج2، ص101.
. همان، روايت 1963.
. اصول كافى، ج2، باب سوء الخلق.
. بحارالانوار، ج71، ص394.
. همان، ج75، ص138.