در حاليکه اوباما تصميم براي حمله نظامي به سوريه را به کنگره آمريکا واگذار مي کند، تصويب چنين حمله اي به هيچوجه قطعي نيست.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از روزنامه واشنگتن پست ؛  اعلام تصميم باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا در روز شنبه مبني بر اينکه سعي خواهد کرد تاييد کنگره را براي يک حمله احتمالي به سوريه کسب نمايد، زمينه را براي پرتنش ترين مباحثات در خصوص سياست خارجي در بيش از يک دهه در عمارت کنگره آمريکا مهيا مي سازد.

بعيد بودن هر گونه اتحادي بين محافظه کاران تي پارتي و صلح طلبان کهنه کار ليبرال و نيز خاطره مباحثات مربوط به جنگ عراق اين مسئله را با ترديد مواجه ساخته است که رئيس جمهور آمريکا اصلا قادر باشد حمايت کافي (از حمله به سوريه) در کشور و کنگره براي ترغيب قانون گذاران به تصويب حتي حمله اي محدود به سوريه جلب نمايد.

پس از تصميم روز شنبه اوباما به کسب حمايت کنگره از اقدام نظامي ، رهبران مجلس نمايندگان و سنا زمينه سازي براي راي گيري در مورد استفاده از نيروي نظامي در واکنش به استفاده مشکوک دولت سوريه از تسليحات شيميايي را آغاز کردند.با اينحال نمايندگان کنگره و مشاوران شان مي گويند رئيس جمهور احتمالا مبارزه اي سخت براي به تصويب رساندن طرح خود در هر دو مجلس به ويژه مجلس نمايندگان پيش روي خواهد داشت. 

جلسه سران حزب دموکرات در مجلس نمايندگان  تحت کنترل ليبرالهاي کهنه کاري است که هنوز از تصويب قطعنامه مربوط به جنگ عراق در سال دو هزار و دو بر اساس اطلاعات ناقص درباره ذخاير تسليحات شيميايي صدام که اصلا وجود نداشت ، عصباني اند و جلسه سران حزب جمهوري خواه در مجلس نمايندگان يک جناح هرچه قوي تر از قانون گذاران انزوا گرا دارد که در مورد گرفتار شدن آمريکا در منازعات خارجي نگرانند.

حتي جمهوري خواهاني که در ماههاي اخير با اوباما از نزديک در زمينه سياست خارجي و مسائل مالي با اوباما همکاري داشته اند، هشدار داده اند دولت وي کار سختي پيش روي دارد.اين مباحثات که قطعا در هر دو جناح پرتنش خواهد بود، در حالي در جريان است که کنگره نزاع شديدي را در مورد موضوعات مالي پيش روي دارد. درخواست براي تصويب اقدام بر ضد سوريه در کنگره آمريکا در پي پيشنهاد هر دو حزب مبني برگزاري يک راي گيري مشابه راي گيري هفته گذشته در پارلمان انگليس مطرح شد که نهايتا درخواست ديويد کامرون نخست وزير براي پيوستن به نيروهاي آمريکايي در حمله به سوريه رد شد.

نانسي پلوسي رهبر اقليت دموکرات مجلس نمايندگان قوي ترين حامي طرح اوباما بوده است اما ديگر دموکرات ها مي گويند تصويب حمله به سوريه سخت تر خواهد بود چون بسياري هنوز در مورد  آرائي که يازده سال پيش در حمايت از جنگ عراق داده شد،‌ عذاب وجدان دارند.جان بوئنر رئيس مجلس نمايندگان و معاونان ارشدش با صدور يک بيانيه غير تعهدآور از رئيس جمهور به علت فراهم ساختن امکان ارزيابي اين مسئله در کنگره تمجيد کردند اما اطمينان نداند که چه رايي خواهند داد.در مجلس سنا که ديدگاههاي قوي در زمينه سياست خارجي همچنان متنفذ است، تصور مي شود کار اوباما آسان تر است. 

سناتورهاي ارشدي از قبيل رابرت منندز، بيل نلسون و جاني ايساکسون از جمله معدود افرادي بودند که روز شنبه بيانيه هاي قوي در حمايت از طرح رئيس جمهور براي حملات نظامي محدود صادر کردند. اما برجسته ترين جنگ طلبان سنا يعني سناتور جان مک کين و ليندسي گراهام در ضربه اي بالقوه به طرح اوباما در بيانيه اي مشترک اعلام کردند که طرح رئيس جمهور کافي نيست و مخالفت آنها به اين علت است که حملات محدود مورد نظر اوباما تغييري در شتاب در عرصه جنگ ايجاد نخواهد کرد و با اينکه اوباما قبلا تغيير رژيم در سوريه را هدف خود اعلام کرده بود، اسد همچنان در سمت خود باقي خواهد ماند.

بدون حمايت آنها معلوم نيست چه تعدادي از آراء جمهوري خواهان سنا به نفع توسل به زور خواهد بود، به ويژه آنکه جناح کوچک اما فعالي از جمهوري خواهان آزادي خواه  ظاهرا قاطعانه با راي گيري مخالفند.
ميچ مک کانل رهبر اقليت جمهوري خواه سنا طي هفته گذشته همچنان در مورد موضعش در خصوص سوريه سکوت کرده است.
برچسب ها: رای ، سوریه ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار