کارشناس ارشد آموزش بهداشت دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور گفت: افراد در گروه‌های همسان از احساس بهتری برخوردار بوده و از گروه تاثیر می‌پذیرند و هر چه این تشابهات بیشتر بوده و میزان همسان بودن اعضا افزایش یابد، افراد احساس قرابت و امنیت بیشتری داشته و تاثیر بیشتری از یکدیگر می‌گیرند.

زهرا نیکوسرشت در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگارانمشهد، افزود: همسان به معني همنوع، برابر، مانند يا همتا است و در يك گروه همسان، افراد نسبت به يكديگر موقعيت يكساني دارند مثلا به يك طبقه اجتماعي تعلق داشته و يا از نظر سن، رتبه و موقعيت همانند يكديگر هستند.

وی بیان داشت: افراد در گروه همسان ممكن است از نظر علایق، نوع فعاليت‌ها و عضويت در يك گروه يا باشگاه خاص و يا مواردي نظير اينها شبيه هم باشند، داشتن زبان مشترک، شغل یکسان، مذهب یکسان، وضعیت تاهل مشابه و حتی جنسیت مشابه، همگی از عواملی هستند که افراد را به هم شبیه و نزدیک کرده و آنها را در یک گروه قرار می‌دهند.

کارشناس ارشد آموزش بهداشت دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور ادامه داد: البته این تاثیرپذیری همیشه مثبت یا سودمند نیست؛ اما می‌توان با الگوگیری از این توانایی گروه برای آموزش به افراد همسان در خلال برقراری ارتباط بین آنها، بهره جست.

نیکوسرشت اظهار کرد: ویژگی گروه‌های همسان سبب پدید آمدن رویکرد آموزشی نوینی در عرصه آموزش و علوم تربیتی شده که آموزش همسانان نام دارد.

وی عنوان کرد: آموزش در گروه همسان عبارت است از استفاده از اعضاي منتخب يك گروه براي ايجاد تغييرات موثر در ساير اعضاي همان گروه از طريق تحريك فعاليت‌های مشاركتي، به عبارت دیگر آموزش همسانان فرآیندی است که طی آن افراد آموزش دیده و با انگیزه از بین اعضای گروه به فعالیت‌های آموزشی رسمی یا غیر رسمی به همسانان خود می‌پردازند.

کارشناس ارشد آموزش بهداشت دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور بیان داشت: در گروه همسان، ‌اعضا‌ از يكديگر ياد مي‌گيرند و مربي فردي از بين خود آنها است كه آموزش‌هاي خاصي مي‌بيند تا بتواند بر ساير اعضاي گروه تاثير گذاشته و سبب ايجاد تغيير مثبت در رفتار و عادات آنها شود.

نیکوسرشت خاطرنشان کرد: آموزش در گروه همسان در بسياري از جوامع در آموزش مسائل تغذيه‌اي، ‌تنظيم خانواده، ‌سوء مصرف مواد و پيشگيري از خشونت مورد استفاده قرار گرفته و نتايج مثبتي داشته است.

وی یادآور شد: اين شيوه آموزشي به‌خصوص در تغيير رفتار نوجوانان نتايج مفيدي داشته كه دليل عمده آن تمايل شديد نوجوانان به تقليد و اطاعت از همسانان خود است.

کارشناس ارشد آموزش بهداشت دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور گفت: نوجوانان و جوانان در ذهن خود سوالات بسياري در زمينه بهداشت باروري، رفتارهاي جنسي و بيماري‌هاي آميزشي نظير ايدز دارند اما به‌دليل برخي ارزش‌هاي اجتماعي و فرهنگي موجود در جامعه، وجود تابوهاي گوناگون،‌ نقص در دسترسي به اطلاعات و محروميت‌هاي اقتصادي و ... در يافتن پاسخ سئوالات خود با مشكل مواجهند.

نیکوسرشت اظهار داشت: آموزش در گروه همسان، يكي از راه‌هاي بسيار موثر براي حل مشكل جوانان در يافتن پاسخ سئوالات‌شان است؛ زيرا اين آموزش از طريق گفتگو بين افراد همسان، اعمال شده و مباحث آن با ارزش‌هاي حاكم بر شيوه زندگي جوانان و نقطه نظرات آنها تطابق بيشتري دارد.

وی عنوان کرد: در آموزش گروه‌های همسان، اعضاي گروهي كه در يك طبقه اجتماعي قرار دارند بدون هيچ تشريفاتي دور هم جمع مي‌شوند و در حقیقت فضای آموزشی در آموزش همسانان، محیط‌های غیر رسمی است که با ایجاد نوعی فضای خودمانی، پذیرش را در میان گروه تسهیل می‌کند.

کارشناس ارشد آموزش بهداشت دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور با بیان اینکه هدف از اين گردهمايي‌ها گفتگو و در ميان گذاشتن دانسته‌هاي خود با يكديگر و آموختن در خصوص يك مسئله مشترك است، خاطرنشان کرد: در چنين آموزشي، ‌افراد مهارتي را به‌صورت عملي فراگرفته يا دانشي را در عمل مورد استفاده قرار مي‌دهند؛ بنابراين يادگيري موثرتر و عميق‌تر است.

نیکوسرشت عنوان کرد: بازي‌ها، مسابقات هنري، ‌بازديد از فيلد(مکان فعالیت‌های گروه همسان)، بحث در گروه‌هاي كوچك و ايفاي نقش،‌ نمونه‌هايي از فعاليت‌هاي مشاركتي هستند كه مي‌توان در آموزش گروه همسان از آنها بهره گرفت./ز

برچسب ها: تاثیر ، گروه ، هم ، سال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
متعجب
۲۳:۳۸ ۱۹ خرداد ۱۳۹۳
عجب! این شخص اصلا کارمند این دانشکده نیست!