یکی از مراجع تقلید قم با هشدار نسبت به آلوده بودن سیستم بانکداری به ربا، خواستار حذف جریمه دیرکرد بانکی شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی ظهر امروز در دیدار مسئولان شعب بانک مهر اقتصاد قم گفت: امیدوارم با روحیه تقوا و به یاری خدا بتوانید در تحقق بانکداری اسلامی موفق شوید و همیشه سعی کنید از آغاز زندگی تا پایان زندگی تقوا داشته باشید.

وی افزود: هر چیزی باید در قالب خودش سنجیده شود و شما در کارهای خود باید ملاحظه کنید که آیا تقوا داشته‌اید یا خیر؟

این مرجع تقلید با بیان اینکه تقوای بانکداری در چند مورد است، گفت: نخستین مسئله مهم در بانکداری پرهیز از ربا است که ائمه اطهار آن را حرام کرده‌اند و قرآن نیز ربا را اعلام جنگ با خدا اعلام کرده است. چنین موردی در هیچ جای دیگری بیان نشده و این نشان از اهمیت بانکداری و دوری از ربا دارد.

وی بیان کرد: باید راه ربا کاملاً بسته شود به گونه‌ای که ربا در سیستم بانکداری کاملاً حذف شده و از راه مشروع امور پیگیری شود.

آیت‌الله علوی گرگانی افزود: مورد دیگر جریمه دیرکرد وام‌ها است که خود نوعی ربا به شمار می‌رود و حرام است و بانک‌ها با گرفتن دیرکرد کار حرام انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه خداوند می‌گوید که آدمیزاد خودش می‌داند که چه کاری انجام می‌دهد ولی کارهای خود را توجیه می‌کند، یادآور شد: مسئولان بانک‌ها خودشان حساب کار خودشان را داشته باشند و سعی کنند که از کارهای حرام دوری کنند؛ من بارها سفارش کرده‌ام که در نظام اسلامی این موارد حرام باید از بین برود اگر در این نظام نخواهد اصلاح شود پس در کجا می‌خواهیم اینها را از بین ببریم؟

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد : اسلام برای هر مشکلی یک راه حلی دارد و شما باید در مواقع مشکلات از علما و رهبر عزیزمان کسب تکلیف کنید که به یاری خدا بتوانید بر مشکلات فائق بیایید؛ شما باید برای دیگران و همچنین برای بانکدارها نمونه باشید و باید مسئله دیرکرد را حذف کنید و بدانید که با این کار خدمت بزرگی انجام خواهید داد.

وی با اشاره به اینکه یکی از بخش‌های تقوا خوش گفتاری است گفت: سعی کنید در برخورد با مشتریان بانک‌ها خوش رفتاری کنید که هم برای دنیا و هم برای آخرت شما مفید است، با اخلاق خوب مردم جذب شما می‌شوند و در کارهای دنیوی نیز موفقیت زیادی نصیب شما می‌شود./س

برچسب ها: قم ، حذف ، جریمه ، دیر ، کرد ، بانک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.