بر اساس شاخصه‌هاي موجود 12 معدن بزرگ در كلاس جهاني در ايران به فعاليت مشغول است.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از  «شاتا» از سازمان زمين‌شناسي، معاون اكتشاف اين سازمان ضمن بررسي وضعيت اكتشاف كشور و دستاوردهاي سازمان متبوع خود در بخش اكتشاف گفت: پديده اشتقاق قاره‌ها و نزديك و دور شدن قاره‌ها محل مناسبي براي تشكيل مواد معدني فلزي است كه با توجه به نياز بشر به استفاده از نعمت‌هاي خددادي بايد به اين موضوع توجه اساسي كرد.

بهروز برنا درباره جايگاه معدني ايران به عنوان 10 كشور معدني با تنوع بسيار گسترده، يادآور شد:‌ ايران در كمربند آلپ-هيماليا فلززايي آهن، سرب و وري و مس قرار دارد كه بيش از 12.5 درصد اين كمربند از خاك ايران عبور مي‌كند.

به گفته وي، برخورد صفحه  ايران با صفحه‌هاي اطراف خود از جمله صفحه عربي، هند، هيلمند و... باعث به وجود آمدن ارتقاعات البرز، زاگرس، بشاگرد و لوت شده و ايران را در چهارراه فلززايي جهان قرار داده به نحوي كه در حال حاضر 70 نوع ماده معدني با بيش از 7 هزار معدن و بيش از 5 هزار معدن فعال در ايران وجود دارد.

معاون اكتشاف سازمان زمين‌شناسي و اكتشافات‌معدني كشور با بيان اينكه بر اساس شاخصه‌هاي موجود در ايران 12 معدن بزرگ و در كلاس جهاني به فعاليت مشغول است، تصريح كرد:  در گذشته اكتشافات در كشور به صورت سنتي انجام مي‌شد كه در حال حاضر سازمان زمين‌شناسي و اكتشافات‌معدني كشور  با استفاده از روش‌هاي نوين اكتشافي و تكميل زيرساخت‌هاي لازم مواد معدني بي‌شماري را در پهنه ايران زمين كشف رده است.

اين مقام مسوول فعاليت‌هاي سازمان متبوع خود در بخش اكتشافات طلا را مثبت ارزيابي كرد و افزود: در ابتدا كشور به زون 20 گانه نخست تقسيم شد كه با تهيه و تكميل لايه‌هاي اطلاعاتي آن، زون‌هاي20 گانه دوم تعيين شد كه بر همين اساس بيش از 12 هزار محدوده اميدبخش و 1200 محدوده طلادار و 4هزار محدوده فلزي مشخص شد.

برنا با بيان اينكه در حال حاضر سالانه  نزديك به 400  ميليون تن از ذخاير كشف شده كشور استخراج مي‌شود، يادآور شد: اكتشافات انجام شده بيش از 5 برابر استخراج است  و اكتشاف ذخاير جديد نيز همچنان در حال ادامه است.

معاون اكتشاف سازمان زمين‌شناسي و اكتشافات‌معدني كشور در ادامه ضمن اشاره به اختصاص مبلغ140ميليارد ريال از محل صرفه‌جويي بنزين در سال 86 براي توسعه بخش معدن كشور، خاطرنشان كرد: اين اعتبار باعث تعريف 250 پروژه اكتشافي در كل كشور شد كه در نتيجه 20 محدوده به گواهي كشف رسيد و 50 محدوده معدني نيز وارد اكتشافات عمومي شد و 20 محدوده نيز به شركت‌هاي دولتي، غيردولتي و بخش خصوصي فعال واگذار شد.

بنا به اظهارات اين مقام مسوول سازمان زمين‌شناسي و اكتشافات‌معدني كشور در بخش اكتشاف موادمعدني استراتژيك از جمله خاك‌هاي نادر، ليتيم و يد عملكرد مناسبي داشته و همين امر ايران را جزو 9 كشور صادركننده يد در دنيا قرار داده است.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار