به نظر مي رسد ایالات متحده آمریکا بر تکرار سناریوی عراق در سوریه مصمم است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، واضح است که پس از شکست تلاش آمریکا و هم پیمانانش در سرنگوني نظام سوریه طی بیش از 2 سال، ایالات متحده بر تکرار سناریوی عراق در سوریه مصمم است. رسانه های تبلیغاتی آمریکا و اروپایی سر و صدای جنگ و تکرار مقوله حمله های هوایی محدود در سوریه به بهانه استفاده آن از سلاح شیمیایی در بمباران مخالفان در نزدیکی دمشق را همچنان در بوق و کرنا می دمند. 

ایالات متحده سوریه را متهم کرد که  در حمله به شهر غوطه دمشق از سلاح شیمیایی استفاده  و تلاش کرده تا آثار آن را از طریق بمباران به منطقه مذکور ناپدید کند. ولی کاخ سفید اعلام کرد که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تا کنون تصمیمی براي حمله به سوریه اتخاذ نکرده است.  

اظهارات مقامات اروپایی نشان می دهد که کشورهای اروپایی در حمله هوایی به سوریه از طرف ایالات متحده آمریکا برای کسب بیشتری از در آمد مشارکت خواهند کرد هم چنانکه قبلا در عراق و لیبی به دست آورد.  

اما سر و صدای جنگ زمانی بالا گرفت که بازرسان سازمان ملل در حال بازرسی از مکان هایی بودند که ادعا مي شد در معرض حمله شيميايي قرار گرفته بود. بدون اینکه پایان مأموریتشان و نتایج نمونه برداری های خود را اعلام کنند. 

زمانی که نیروهای مخالف تحت نظر ایالات متحده و غرب و سازمان های عربی در سرنگونی نظام سوریه، با وجود حمایت مالی و لجستیک و تسلیحاتی آمریکا و اروپا و کشورهای عربی، شکست خوردند ، آمریکا و اروپا برای جنگ آماده می شوند .

در این میان ولید معلم وزیر امور خارجه سوریه سه شنبه در کنفرانس مطبوعاتی ای که در دمشق برگزار شد، همکاری دمشق با بازرسان بین المللی، را تشریح کرد و با اشاره به تهدیدهای آمریکا و اروپا برای حمله به سوریه تأکید کرد که اگر حمله ای رخ دهد، ارتش سوریه به آن پاسخ خواهد داد و استفاده از سلاح شیمیایی علیه مخالفان و مردم سوریه را تکذیب کرد. 

ناظران بین المللی معتقدند که ایالات متحده مطمئن نیست که تکرار سناریوی عراق در سوریه موفق آمیز باشد، زیرا شرایط سوریه با عراق در دوران صدام حسین متفاوت است و آمریکا نمی خواهد بعد از نجات از جنگ عراق و افغانستان خود را در باتلاق جدیدی بیندازد  و ضرر و زیان های زیادی بر مردم و تجهیزات خود وارد سازد.

اما آمریکایی ها مطمئن هستند که کشورهای عربي حوزه خلیج فارس در جنگ علیه سوریه از اروپا حمایت کنند، به ویژه عربستان که دو سال است نتوانسته در جنگ غیر مستقیم علیه سوریه آن را شکست دهد و ثروت این کشور برای تقبل هزینه آمریکا در این جنگ کافی است.

بندر بن سلطان که مستقیما مسئول پرونده سوریه است، طی دیدار از روسیه و ملاقات با مسئولان این کشور و ولادیمر پوتین، پشنهادهای رشوه مالي هنگفتی را به او ارائه کرد تا از حمایت سوریه دست بردارد اما پاسخ روسیه ، بندر بن سلطان  را ناامید کرد.

تلاش های عربستان پس از آن صورت گرفت که همه تکاپوهای آمریکایی و اروپایی و عربی برای براندازی بشار اسد و فراهم کردن زمینه برای انتقال مسالمت آمیز قدرت با شکست مواجه شد. دلیل این شکست، اختلاف بین مسکو و واشنگتن در رابطه با کناره گیری اسد و مدیریت مرحله انتقالی بعد از وی بود. و آمریکا اصرار دارد بشار اسد را کنار بزند و از سوی دیگر مسکو مصرانه خواهان بقای او و حکومتش است. 

ایالات متحده نیاز دارد که تصمیمی از سوی سازمان ملل برای حمله به سوریه اتخاذ شود اما روسیه سه بار به  تصمیمات شورای امنیت  و تحمیل تحریم های تجاری و نفتی و مالی این سازمان علیه سوریه رای منفی داد. 

ناظران پیش بینی می کنند که واشنگتن راه حل نظامی را انتخاب کند. از جمله سناریوهای مطرح شده در این باب، ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه است که این فرایند در نتیجه مستقیما به کمک مخالفان سوری و ارائه کمک های آمریکایی به آنان، انجام می گیرد.

به گفته این ناظران و تحلیل گران، ایالات متحده از پاسخ سوریه و روسیه که برایش غیر قابل پیش بینی است، می هراسد و حمله هوایی به اهداف سوری محال است از سوی نیروهای مسلح سوری که مجهز به جدیدترین پدافندهای هوایی و سیستم هایی موشکی ساخت روس هستند، بدون پاسخ گذاشته شود. سیستم هایی که تا به حال در هیچ رویارویی این کشور با ائتلاف عربی-آمریکایی-اروپایی و ترکی استفاده نشده است ولی این بار تهدید شده که  در برابر هر گونه تجاوز، استفاده شود. 

برچسب ها: آمریکا ، سوریه ، عراق ، سناریو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار