در 5 ماهه ابتداي سال 92، بيش از 5 ميليون و 425 هزار تن كالا از كشور ترانزيت شد كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 10 درصد افزايش يافته است.

 به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، شهريار افندي‌زاده رئيس اين سازمان با اعلام اين خبر، اظهار داشت: در پي اقدامات انجام شده از سوي اين سازمان در زمينه توسعه و بهبود زيرساخت‌هاي حمل و نقل و تقويت كريدورهاي ترانزيتي از مسير جمهوري اسلامي ايران طي مدت مذكور افزون بر 5 ميليون و 159 هزار تن انواع كالاهاي نفتي و غيرنفتي معادل 95 درصد از طريق جاده و 266 هزار تن معادل 5 درصد از طريق راه‌آهن ترانزيت شد كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته ترانزيت جاده‌اي 15 درصد افزايش يافته است.

معاون وزير راه و شهرسازي افزود: از مجموع كالاهاي ترانزيت شده، 2 ميليون و 563 هزار تن را مواد نفتي و 2 ميليون و 862 هزار تن را مواد غيرنفتي تشكيل داده‌اند كه عمده‌ترين بخش مواد غيرنفتي كالاهايي نظير مواد سوختي، انواع پنبه، كالاهاي ساختماني، لوازم خانگي، وسايل نقليه باري و مسافري است.

وي در ادامه گفت: در مدت زمان مذكور، از ميان مرزهاي كشور پرويزخان با 2 ‌ميليون و يك هزار تن معادل 37 درصد فعال‌ترين مرز در زمينه ترانزيت ورود كالا به شمار مي‌رود. پس از آن مرزهاي بندرعباس، بازرگان و سرخس در رده‌هاي بعدي قرار دارند.

دكتر افندي‌زاده در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت: در زمينه ترانزيت خروج كالا از كشور، بندر امام با يك‌ميليون و 802 هزار تن معادل 33 درصد در رده نخست و پس از آن مرزهاي بندرعباس، باشماق و لطف‌آباد در رده‌هاي بعدي قرار دارند.

رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي بيشترين حجم تردد كاميون‌هاي حامل بار ترانزيتي را از مبدأ عراق به مقصد امارات اعلام كرد و افزود: از 236 هزار دستگاه تعداد سفر كاميون‌هاي حمل كننده كالاهاي ترانزيتي، 126 هزار دستگاه معادل 53 درصد توسط كاميون ايراني و مابقي توسط ساير مليت‌ها از كشور حمل شده است.

وي خاطرنشان كرد: برگزاري مستمر جلسات كارگروه ترانزيت با حضور نمايندگان دستگاه‌هاي عضو و همچنين كميته‌هاي كارشناسي ترانزيت در سازمان به منظور استفاده حداكثري از توانمنديهاي جغرافيايي، اقتصادي و تجاري منطقه و همچنين شناسايي ظرفيت‌هاي جديد و اتخاذ تصميمات مؤثر و راهبردي به موازات تجهيز امكانات و زيرساخت‌ها، فراهم آوردن تسهيلات گسترده در بخش‌هاي مختلف حمل و نقل، اقدام سازمان‌هاي مرتبط در حركتي هماهنگ به منظور رفع موانع و تسهيل در امر ترانزيت توانسته است در بهره‌برداري از موقعيت جغرافيايي و منحصر به فرد ترانزيت نقش قابل توجهي ايفا كند.

همچنين نقش بخش خصوصي و صاحبان شركتهاي حمل و نقل بين‌المللي و تشكلهاي صنفي مربوطه كه در اين زمينه نقش‌آفريني بسيار مناسبي داشته‌اند از عوامل مؤثر در رشد ترانزيت است و شناسايي ظرفيت‌هاي منطقه‌اي و برقراري روابط‌ ديپلماسي بين كشورهاي همسايه و منطقه آسيا نيز موجب شده تا قابليت‌هاي موجود با مديريت اعمال شده روز به روز رشد داشته و رونق بيابد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: ترانزیت ، کالا ، مرز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار