به گزارش
گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاارن به نقل از سايپا نيوز؛در کلامی دیگر میتوان به نمونه هائی از نیازهای خاص مناطق جغرافیائی اشاره کرد که مخصوصا در بازاری نظیر روسیه اجباراً به سیستم گرمایش بسیار قوی و همچنین برخی تغییرات در دمای عملکردی موتور و تجهیزات متعلقه آن نیاز دارد .
منصور ابطحی مدیر بازاریابی حوزه آسیا و اروپای معاونت صادرات سایپا در گفت و گو با سایپانیوز گفت: ویژگیهای منحصر به فرد محصولات گروه سایپا جایگاهش را در بازار عراق روز به روز مستحکم تر نموده و با توجه به نیاز بازار و بنا به ادعای مشتریان، محصولات سایپا کم مصرف ترین و ارزان ترین خودروهای بازار عراق به حساب می آیند .
وی در باره تلاش هایی که مهندسی سایپا برای مناسب سازی محصولات سایپا برای اقلیم عراق انجام داده گفت: اصولا حضور در بازارهای مختلف با شرایط اقلیمی و آب و هوای متفاوت ، نقش بسزائی در توسعه محصول متناسب با آن منطقه را ایفا مینماید، در کلامی دیگر میتوان به نمونه هائی از نیازهای خاص مناطق جغرافیائی اشاره کرد که مخصوصا در بازاری نظیر روسیه اجباراً به سیستم گرمایش بسیار قوی و همچنین برخی تغییرات در دمای عملکردی موتور و تجهیزات متعلقه آن نیاز دارد . نمونه دیگر مشتریان بازار افریقا با توجه به شرایط خاص آنها و کمبود جاده و راههای هموار ، نیازمند به سیستم تعلیق تقویت شده و مقاوم با شرایط منطقه خود را دارند .
از این میان بازار عراق با توجه به شرایط گرمسیری و طاقت فرسا در فصل بسیار طولانی تابستان (حدود 6 ماه از سال هوای تابستانی و بسیار گرم را داراست) منجر به طراحی و نصب مکانیزم فن دو دور بر روی کلیه محصولات تولیدی شرکت سایپا گردید که به خودی خود مثال بارزی از فضای ایجاد شده از شرایط توسعه محصول میباشد.
مدیر بازاریابی حوزه آسیا و اروپای سایپا در خصوص دلایل موفقیت خودروهای سایپا در عراق گفت: با توجه به وجود قشر عظیم مردم کم درآمد و افراد محروم در بین مردم عراق ، حضور کالا ، خدمات و محصولات ارزان قیمت نقش بسزائی در توسعه بازار و حضور محصولات خودروسازان ایرانی بخصوص سایپا را دارد . از جمله ویژگیهای این بازار کوتاه بودن زمان رسیدن محصول به مقصد با حداقل هزینه بواسطه کوتاه بودن مسیر حمل و نبود کشور واسطه و ایجاد هزینه های ترانزیتی ، در نتیجه پائین بودن هزینه حمل و خسارات ناشی از آن را دارا میباشد .
از دیگر ویژگیهای بازار عراق ، با توجه به محرومیت و بکر بودن بازار ، فرصت بسیار خوبی جهت گسترش سبد فروش محصولات خودروئی ، قطعات و ارائه خدمات فنی و در کنار آن در صورت آماده بودن سرمایه گزاران عراقی ، میتواند بعنوان موتور محرکه قطعه سازی و خدمات پس از فروش خودروهای ایرانی را گسترش و به تبع آن نیازمندی به فروش خدمات مهندسی نیز در سبد فروش قرار گیرد . از سوی دیگر همزمان با توسعه بازار ، با توسعه سبد محصولات سایپا ، میتوان محصولات جدیدتری را برای مشتریان قبلی سایپا در عراق، عرضه نمود و به همین سیاق علاوه بر توسعه سبد محصول، سهم بیشتری را از بازار کالا و خدمات فنی و مهندسی را از آن خود کرد .
ابطحی افزود: چشم انداز فرا روی شرکت سایپا در عراق ، بر اساس اتفاقات و شرایط فعلی موجود و مطالعات و بررسیهای کارشناسی صورت گرفته ، بسیار مثبت ارزیابی میشود ، شاهد مثال این خوشبینی ، نتایج حاصل از ده سال حضور مستمر سایپا در عراق و منجر شدن به احداث و تاسیس سایت تولید و مونتاژ خودرو سواری میباشد که تا کنون در این کشور بی سابقه بوده و این بدست نیامده است مگر با همت ، تلاش و پشتکار تیمهای مختلف فنی ، اقتصادی و صادراتی سایپا .
مدیر بازاریابی حوزه آسیا و اروپای معاونت صادرات سایپا در پایان عنوان کرد: در بازار عراق تمهیدات به کار گرفته شده که برخی از آنها به طور خلاصه از این قرار هستند: صادرات خودروهای سواری شخصی و تاکسی بصورت (CBU) و (SKD)، مشارکت در ایجاد اولین سایت تولید خودرو سواری در عراق جهت نهادینه نمودن حضور سایپا در بازار، توسعه شبکه فروش و خدمات پس از فروش در اقصی نقاط خاک عراق که درصد قابل توجهی از آن اجرا شده، طراحی و اجرای مکانیزمی مبنی بر امکان سنجش رضایت مشتری نهائی، برنامه ریزی برای ورود به بازار اقلیم کردستان عراق و شناسائی خواستگاههای مد نظر مشتری عراقی بر روی محصولات صادراتی و ایجاد تغییرات مورد نیاز متناسب با آب و هوای مناطق گرمسیری و با حفظ مشخصات اصلی محصول