به راستي از جنگ بين آمريكا و سوريه چه كساني نفع مي برند؟ بي شك در مورد "آغاز جنگ آمريكا و سوريه كساني بهره خواهند برد، چرا كه جنگ بدون برنامه و هدف هرگز آغاز نمي گردد و دشمن همواره به دنبال کسب منافع شخصي است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، براي اينكه بدانيم چه كساني پشت پرده اين جنگ قرار دارند بهتر است ببينيم چه كساني از آغاز چنين جنگي نفع مي برند.

اگر یک جنگ تمام عیار بین ایالات متحده و سوریه آغاز شود، برای ایالات متحده، اسرائیل سوریه، ايران و حزب الله خوب نخواهد بود.

در اين مورد يكي از كشورهايي كه بیشترين نفع را از اين جنگ خواهد برد، عربستان سعودی است!

اميران سعودي میلیاردها دلار در درگیری‌ها سوریه هزينه كرده‌اند و از آغاز ناآرامي‌ها بر موضع سقوط بشار اسد تاكيده داشته‌اند اما تا کنون در سرنگونی رژیم اسد موفق نبوده‌اند.

در حال حاضر عربستان سعودی در تلاش برای وارد كردن ارتش آمريكا به صحنه نبرد است و در راه تحقق اين امر معامله با روسيه را با اعزام شاهزاده بندر بن سلطان در دستور كار قرار داد كه با جواب منفي پوتين همراه شد. عربستان چنان شيفته آغاز جنگ سوريه است كه مسكو را به دليل عدم رضايت در اين جنگ به خرابكاري در بازي‌هاي المپيك مسكو متهم كرده است.

 نكته مهم اين است كه آمريكا در اين جنگ تنها با سوريه وارد نبرد نخواهد شد بلكه رقيب مقابل واشنگتن "جبهه مقاومت" خواهد بود ائتلافي بسيار قدرتمند كه شايد همين دليل آمريكا را  به سوي ايجاد ائتلافي در جبهه خود سوق داده است كه تا كنون به دليل عدم تحقق چنين ائتلافي آغاز جنگ به تعويق افتاده است. بي شك جبهه مقاومت براي آمريكا ميداني بسيار دشوار خواهد بود.

در چنین سناریویی،بيشترين آسيب را طرفين جنگ و بيشترين سود را عربستان سعودي خواهد برد.

نفر ذي نفع دوم قطر مي باشد.قطر سالهاست به دنبال   اجرای خط لوله گاز طبیعی به خارج از خلیج فارس، از طریق سوریه و به اروپا مي باشد. قطر در كنار عربستان ميلياردها دلار را براي دامن زدن به آشوب هاي داخلي سوريه هزينه كرده است.

بنابراین اگر واقعا عربستان سعودی و قطر سرنگونی رژیم اسد را آرزو دارند، چرا ایالات متحده باید مجري جنگ باشد؟

اوباما اخيرا حمله های آینده به سوريه را" حمله نظامی محدود "اعلام داشته و اظهار مي دارد آمريكا به دنبال آغاز جنگ تمام عيار ديگر نمي باشد.

البته ادعاي اوباما زماني تحقق مي يابد كه سوریه، حزب الله و ایران در پاسخ به حمله های آینده ایالات متحده واكنشي نشان ندهند كه اين امر بدون شک غير ممكن مي باشد.

اما در صورت پاسخ شديد جبهه مقاومت،نيروهاي نظامي آمريكا در منطقه و تل آویو به شدت در تيرس اين جبهه قرار خواهند گرفت و  آمريكا به ناچار وارد يك جنگ تمام عيار خواهد شد.

اکثریت قریب به اتفاق آمریکایی ها نمی خواهند در جنگ دیگری در خاورمیانه وارد گردند و ماليات آنها صرف كشتار مردم بيگناه سوريه گردد.

آمريكا بايد شرايط روحي رواني سربازان خود را كه از دو جنگ فرسايشي عراق و افغانستان در نظر بگيرد .

حتي با رد گزينه مداخله زميني در سوريه،پاسخ سوريه به حملات هوايي اگر به سمت تل آويو متمركز باشد واشنگتن چه خواهد كرد؟

برای ایالات متحده، واقعا هیچ نتیجه خوبی از جنگ سوریه را نمي توان متصور گرديد.

شكست اوباما در برابر اسد باعث سرشكستگي منطقه اي آمريكا و جلب حمايت مردمي سوريه در مقابل كشتار آمريكا خواهد شد.

حتي اگر آمريكا موفق به سرنگونی حکومت سوريه شود، شورشیان و آينده حكومت سوريه در همسايگي اردن تركيه و اسرئيل نا مبهم خواهد بود.براي واشنگتن شورشيان بدتر از اسد خواهند بود چرا كه عربستان دايره عمل بسيار گسترده اي را براي خود خواهد ديد.

این جنگ برای اسرائیل نيز خوب نخواهد بود .

سوریه تهدید به حمله موشكي به شهرهای اسرائیل را در صورت حمله ایالات متحده به سوریه   اعلام داشته است. با توجه به وسعت كم اسرائيل و نحوه چينش جمعتي اش،اصابت موشك هاي پيشرفته تلفات انساني سنگيني در پي خواهد داشت.

  آغاز جنگ بين سوریه و اسرائیل به طور قطع حزب الله را نيز براي حمايت از اسد به  ميدان خواهد كشاند.

این جنگ هيچ گونه نتایج مثبتي برای اسرائیل نخواهد داشت.

همه می دانند که سعودی ها تامين مالي شورشيان حاضر در سوريه را بر عهده دارند و عربستان سعودی با استفاده از اردن به قاچاق سلاح به شورشيان   مبادرت دارد.

اسد قطعا می داند که چه كساني در پشت پرده جنگ داخلی در سوريه مي باشند.
 
اوباما اگر در جنگ سوريه بدون مجوز كنگره و طرفداري مردم دست به اين كار بزند،شرايط اش بسيار بغرنج تر خواهد بود چرا كه افكار عمومي آمريكا را در مقابل خود خواهد ديد.

بر اساس نظرسنجی جدید NBC که به تازگی منتشر شده است، نزدیک به 80 درصد از آمریکایی ها مجوز كنگره را لازم مي دانند و بیش از 150 عضو کنگره با امضا نامه اي دریافت تایید از آنها را قبل از حمله به سوریه لازم مي دارند.

البته اگر گزينه جنگ را ناديده بگيريم،اگر تحركات آمريكا و متحدانش در منطقه در طي اين دو سال بر تضعيف اسد و نابودي تدريجي مردم معطوف شده باشد،اين دو سال ناآرامي با حمايت غرب و اعراب،براي شخص بشاراسد، مردم سوريه، اقتصاد و نيروي انساني سوريه  بسيار گران تمام شده است و سالها به مرمت و احياي سوريه قبل از آشوب نياز است.

اگر اوباماي برندۀ جايزه صلح نوبل، به دنبال سرنگوني بشار اسد بوده باشد،با اقدامات ضد انساني خود،ميليون ها نفر را آواره،هزاران نفر را كشته و زخمي كرده و ضربه سنگيني را بر اقتصاد سوريه وارد كرده است.

آمريكا چه جنگ كند چه نكند،نمي تواند اقدامات غير انساني خود را به بهانه هاي واهي توجيه كند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
اریایی
۱۳:۱۹ ۱۹ شهريور ۱۳۹۲
تا عربستان وقطر واردن وترکیه نابود نشوند پای بیگانگان واسراییل از این منطقه قطع نمیشود که البته عربستان وقطر واردن مهمترند.
آخرین اخبار